تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
میرحسین موسوی:

«خشونت‌ها حضور مردم را فراگیرتر کرد»

میرحسین موسوی با انتشار بیانیه‌ای، نتیجه خشونت‌های «بی‌سابقه» در سه ماه اخیر را موجب «فراگیرتر» شدن حضور مردم اعلام کرد.

آقای موسوی حضور معترضان به نتیجه انتخابات در روز قدس را نشانه این «فراگیری» توصیف کرده است.

نخست‌وزیر پیشین ایران، راهپیمایی معترضان در این روز را «نقطه عطفی» دانسته و اعلام کرده که «نتایج بسیار مبارکی از آنچه در این مناسبت اتفاق افتاد، انتظار می‌رود.»

میرحسین موسوی آورده است: «اهمیت روز قدس امسال در این بود که نشان داد حیات جدیدی که مردم انتخاب کرده‌اند، امری گذرا و موقتی نیست. اگر همه در خانه‌هایمان نشسته بودیم و در عین حال این پیام با همین صراحت ابلاغ شده بود، دستاورد ما هیچ کمتر نبود.»


وی افزوده که اگر فرصت روز قدس نبود، «چه بسا تا چند ماه دیگر که میقات بهمن فرا برسد، آنان (مسئولان دولت) بی‌نتیجه و پرخطا بودن سیاست‌های خود را ملاقات نمی‌کردند و زمانی با هزینه‌های سنگین عملکرد خود روبرو می‌شدند که برای چاره‌ کردن بسیار دیر بود.»

موسوی اظهار داشته که «خشونت‌ها» چاره‌ساز نیست و «خشم، مرکبی است که سوار خود را به زمین می‌زند.»

او در عین حال افزوده است که مردم حق دارند در مقابل «رفتارهای زشت امنیتی و تحریک‌های مدوام تبلیغاتی»، عصبانی باشند.

۲۷ شهرویور ماه، ده‌ها هزار معترض، پس از گذشت سه ماه از اعلام نتیجه انتخابات، در مرکز شهر تهران و برخی شهرهای کشور دست به راهپمایی زدند و شعار‌هایی برضد دولت محمود احمدی‌نژاد سر دادند.

میرحسین موسوی اعلام کرد که بدون «تامین و ترویج عدل در داخل، به وقوع ستم در دوردست» نمی‌توان معترض بود

حضور این جمعیت با واکنش جریان‌ها و رسانه‌های محافظه‌کار مواجه شد و آنها نسبت به سر دادن شعار‌هایی که به گفته آنها «اسلامیت» و «وحدت ملی» را هدف قرار داد، اعتراض کرده‌اند.

موسوی در واکنش به این اعتراض‌ها اعلام کرده که بدون «تامین و ترویج عدل در داخل، به وقوع ستم در دوردست» نمی‌توان معترض بود.

آقای موسوی در بخش دیگری از بیانیه خود آورده است که «ما خواستار اجرای بدون تنازل قانون اساسی و بازگشت جمهوری اسلامی به اصالت اخلاقی نخستینش هستیم. ما جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کم، نه یک کلمه زیاد را می‌خواهیم.»

این نامزد معترض به نتیجه انتخابات، کسانی که براساس «امیال شخصی به تعطیل اصول قانون اساسی» اقدام کرده‌اند را «ساختارشکن و هرج‌ ومرج‌ طلب» نامیده است.

موسوی افزوده است که تحریم‌ها «تحمیل رنج‌های بسیار بر مردمی است که مصیبت دولتمردان مالیخولیازده برایشان کافی است»

وی به هواداران خود توصیه کرد که «اگر برای نتایجی که از حرکات اجتماعی خود به دست می‌آوریم، دوام می‌خواهیم، باید شجاعت و فراست را به هم بیامیزیم.»

موسوی در بخش پایانی بیانیه خود به نامه جمعی از اساتید ایرانی خارج از کشور که در خصوص «مخالفت» با تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران خطاب به وی نوشته شده، اشاره کرده است.

وی با استقبال از مفاد این نامه، اعلام کرده که تحریم‌ها «تحمیل رنج‌های بسیار بر مردمی است که مصیبت دولتمردان مالیخولیازده برایشان کافی است.»

نخست‌وزیر پیشین ایران افزوده است: «راه سبز را زندگی کردن، به این معناست و ما با اعمال هرگونه تحریمی بر علیه ملت خود مخالفیم.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اقای موسوی.در طول 4 ماه اخیرو در این همه تظاهرات ملیونی جنبش سبز در داخل ایران برای نمونه حتی یکبار هم شعار"جمهوری اسلامی نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر" شنیده نشده. کدام رهبر ازادیخواهی را سراغ داریدکه اینگونه شعار ضد دموکراتیکی را همواره مطرح کند و ملیونها هوادارانش سکوت ؟.علی

-- ali ، Sep 29, 2009

بیانیه های موسوی هوشمندانه است.

-- بدون نام ، Sep 29, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)