تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

زنان «داخل اتاق در بسته» معالجه شوند

مرضیه وحید دستجردی وزیر جدید بهداشت می‌گوید که زنان باید در اتاقی که درب آن بسته است، معالجه و معاینه شوند.

خانم دستجردی که از وی به عنوان اولین وزیر زن در جمهوری اسلامی نام برده می‌شود، امروز سه‌شنبه به خبرگزاری ایلنا گفت: «اگر زنی به پزشک مراجعه کند، حتما طوری باشد که در بسته باشد.»

وزیر بهداشت افزود که مهم است که پزشک مرد به همراه یک پرستار، بیمار زن را معاینه کند.

دستجردی در مورد اجرای طرح انطباق جنسیتی در بیمارستان‌ها اظهار داشت که تفکیک جنسیتی مدنظر نیست، اما باید کاری کرد که زنان در محیط‌های درمانی احساس آرامش کرده و «حالت خصوصی» بودن برایشان محفوظ بماند.


مرضیه وحید دستجردی

خانم دستجردی که از ارائه دهندگان «طرح تفکیک جنسیتی در بیمارستان‌ها»به شمار می‌رود، پس از فرخ‌رو پارسا و مهناز افخمی، سومین زن در تاریخ ایران است که به مقام وزارت رسیده است.

وحید دستجردی، فرزند دکتر وحید دستجردی رئیس فقید جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی است و در دوره‌های چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی، نماینده مردم تهران بوده است.

طرح تفکیک جنسیتی بیمارستان‌ها برای نخستین‌بار بار در سال ۱۳۸۵ در هیات دولت مصوب شد و بیمارستان مهدیه به عنوان اولین بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی ویژه زنان با همین سیاست فعالیت مجدد خود را در سال ۱۳۸۶ از سر گرفت.

وزارتخانه‌های علوم و بهداشت طی سه سال گذشته، برنامه‌هایی در مورد جداسازی جنسیتی در دانشگاه‌ها به اجرا گذاشته‌اند

اجرای این طرح از سال‌های نخست پیروزی انقلاب در ایران مطرح شد، اما اجرای آن به خاطر پاره‌ای مشکلات به کندی اجرا می‌شد، اما از زمان روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد اجرای این طرح سرعت بیشتری یافته است.

موج جدید تفکیک جنسیتی بیمارستان‌ها و ادارات دولتی از سال ۱۳۸۴ در ایران سرعت قابل توجهی داشته است.

در سال ۱۳۸۴ محمدحسین صفار هرندی وزیر پیشین ارشاد در بخشنامه‌ای خواستار اجرای چنین تفکیکی شد و حضور کارمندان زن در ساعات عصر در ادارات را ممنوع اعلام کرد.

وزارتخانه‌های علوم و بهداشت نیز طی سه سال گذشته برنامه‌هایی در مورد جداسازی جنسیتی در دانشگاه‌ها به اجرا گذاشته‌اند.

تلاش دولت محمود احمدی‌نژاد برای تفکیک جنسیتی با اعتراض فعالان حقوق زنان مواجه شده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

جمهوری اسلامی روز به روز جالب تر و جالب تر می‌‌شه. من پیشنهاد می‌‌کنم یک پارچهٔ سوراخ دار مثل رمان بچه‌های نیمه شب مرحوم! سلمان رشدی و یا فیلم سفر قندهار مخمل باف استفاده کنیم و از سوراخ به اندازهٔ یک سکه به تن مریض نگاه کنیم. زنه ماشألله هزار ماشألله خیلی‌ وارده. دست احمدی نژاد درد نکنه! می‌‌دونه که این رفیقای احمدی نژاد قراره حتی پست‌های بیمارستان هارو هم بگیرن گفته که یک پرستار زن همیشه حاضر باشه که این‌ها خدای نکرده آسیبی به زنای عمل کرده و بیهوش و مریض نرسونن. بارک الله !

-- ستاره ، Sep 8, 2009

«اگر زنی به پزشک مراجعه کند، حتما طوری باشد که در بسته باشد.»!
اگه در باید بسته باشه پس این زنه چطوری بره تو!؟

-- پشت در بسته ، Sep 8, 2009

این خانم با ارائه طرح انطباق در زمان نمایندگی خود در مجلس ، جنایتی در حق بهداشت و درمان ایران و خدمتی شایان در حق خود و همکاران زن متخصص زنان و زایمانش انجام داد . ایشان به روشنی می دانست که با وجود حتی 4 پزشک متخصص زنان و زایمان مرد متبحر در یک شهر، هیچ زن ایرانی سلامت خود و طفلش را در کف عدم تبحر وی و دیگر متخصصان زن نخواهد گذاشت . اکنون چتد متخصص زنان و زایمان مرد باقی مانده ، به باز نشستگی می رسند و هیچ پزشک مردی هم طبق قانونی که ایشان از تصویب مجلس گذراند ، قادر به ورود به این عرصه نیست ؛ این در حالی است که زنان و زایمان در سطح دنیا، بر عکس نامش ، رشته ای کاملاً مردانه و نیازمند جسارت و توانایی بالای بدنی است و اکثر نویسندگان کتابهای مرجع این رشته مرد هستند!!.گواه حرفهایم ، آمار وحشتناک سزارین ایران در چند سال اخیر است ؛ آنهم به خاطر عدم جسارت متخصصین زن این رشته. آنچه را که عرض کردم ، به عنوان یک پزشک گفتم . ما الان متخصصین زنان زایمان خانمی داریم که موقع عمل سزارین ، روی کرسی پا می ایستند تا قدشان به بالای تخت جراحی برسد!!!! بیچاره مردمی که اینها را نمی بینند

-- امیر ، Sep 8, 2009

این یکی، هنوز نیامده، چه دستوری صادر کرد! وای از آن روزی که این موجودات، محکم بر روی صندلی این حکومت سرا پا فساد بنشیند! صلوات، الله اکبر فراموش نشود!
جمعیت نسوان حکومت اسلامی،

-- Nesvan Eslami ، Sep 8, 2009

"خانم دستجردی که از ارائه دهندگان «طرح تفکیک جنسیتی در بیمارستان‌ها»به شمار می‌رود، پس از فرخ‌رو پارسا و مهناز افخمی، سومین زن در تاریخ ایران است که به مقام وزارت رسیده است."
مقام وزارت و هر مقام و درجه «معظمی» دیگر ذره ای بصیرت و عقل را برای کسی به ارمغان نیاورده و نمی آورد. این خانم وزیرالدوله هم همانند بسیاری از سران نظام مبتلی به «رجس» عقلی است که درقرآن و در آیه ١٠٠از سوره ١٠ به آن اشاره می شود: و هيچ كس را نرسد كه جز به اذن خدا ايمان بياورد و [خدا] بر كسانى كه نمى انديشند پليدى (رجس) را قرار مى‏دهد

-- بدون نام ، Sep 8, 2009

وزیر بهداشت حکومت کودتایی همین میشه، درباره باز و بسته بودن در مطب ها نظر میده

-- زهرا ، Sep 8, 2009

خدا را شکر که بالآخره یه نفر فهمید مشکل بهداشت ما چی بود.......

-- alibaba ، Sep 8, 2009

خب به جای این که نگران بچه های مردم باشن که تو بازداشتگاه های خودشون یه مشت مزدور بیمار و کثیف بهشون تجاوز می کنن، نگران اینن که خدای نکرده دکترا نگاه چپ به ناموس ملت نکنن! ای بابا! نگرانیشون کاملا قابل درکه

-- بدون نام ، Sep 9, 2009

مقدمات طالبانی شدن نظام و ضد زن شدن این رژیم به دست خود زنان فراهم می شود!

-- دزد بغداد ، Sep 9, 2009

به اطلاع خانم وزیر میرساند که شاید صدها سال است نزد پزشکان چیزی بنام قسم هیپوکرات و عزت و کرامت انسانی موجود است.
از یک طرف معاینه و دردودل بیمار در پشت درهای بسته و نهایت خصوصیت انجام میگیرد اما از طرفی دیگر پزشک "محرم" است و تنها به غیر از معاینات زنانه حضور پرستار هنگام معاینه الزامی نیست.
گفته های ایشان در درجه اول توهینی است به پزشکان مرد کشورمان.

-- بدون نام ، Sep 9, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)