تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

«لزوم تحرک در مقابل روسیه»
سرمقاله امروز روزنامه آفتاب یزد با عنوان «زنبیل به دست یا خبر رسان صادق؟» به بررسی موضع‌گیری‌های ایران در سیاست خارجی پرداخته است.

در بخشی از سرمقاله امروز این روزنامه نوشته شده است: «دیروز متکی در اصفهان، سیاست خارجی مورد نظر دولت را مورد اشاره قرار داد و ضمن تأکید بر اینکه ایران منافع ملی خود را در راستای استیفای حقوق مردم فلسطین می‌داند، قدری با رئیس خود در حمله به منتقدان داخلی همراهی کرد. اما در سخنان او هیچ اشاره‌ای به سخن وزیر خارجه استعمار پیر وجود نداشت!»

سرمقاله‌نویس این روزنامه افزوده است: «البته کسانی که روش آزادی ملوانان انگلیسی را نشانه اقتدار می‌دانند و خود در مجلس نمایش اقتدار، بدرقه ملوانان، حضور داشته‌اند، لابد سکوت در برابر خاطره خوانی استعماری وزیر خارجه استعمار پیر را نیز نشانه اعلام حکم حق در برابر مدعیان رهبری جهان توسط دولت متبوع خود می‌دانند. اما آیا این سکوت می‌تواند مردم را قانع کند که مسئولان دولتی حتی اجازه یادآوری خاطرات استعماری را به طرف‌های خارجی و استعمارگران پیر و جوان نخواهند داد؟»

به نوشته روزنامه آفتاب یزد، «سخن متکی در خصوص بیان مستقل حکم حق در برابر مدعیان رهبری جهان، کـمـی قـابل تأمل به نظر می‌رسد، زیرا در سال‌های اخیر، هیچ‌گونه تحرکی از سوی متولیان سیاست خارجی ایران نسبت به زورگویی‌ها و وحشی‌گری‌های روسیه و چین در برابر مسلمانان آن کشورها مشاهده نشده است و حتی هشدار مراجع تقلید در این مورد، تغییری در سیاست‌های خارجی دولت ایجاد ننمود.»

متن کامل سرمقاله

«دانشگاه‌ها؛ هدف دشمن»
سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «دومینوی فتنه و ماموریت افسران جوان» در خصوص نزدیکی زمان بازگشایی دانشگاه‌ها و احتمال افزایش تنش‌ها نوشته شده است.

سرمقاله نویس رسالت نوشته است: «تنها چند هفته دیگر تا آغاز سال تحصیلی جدید در دانشگاه‌های کشور زمان باقی مانده است، اما شواهد و قرائن حکایت از آن می‌کند که دشمن در توطئه پیچیده مترصد آن است ضمن اختلال در کار علمی دانشگاه‌ها و تعطیلی آنها فضای تشنج را به جامعه بازگرداند.»

به نوشته این روزنامه، «بدون تردید دانشجو نمی‌تواند و نباید به مسائل سیاسی بی‌اعتنا باشد. دانشجو باید ضمن پرهیز از محافظه‌کاری همچنان پرانرژی و پر تپش باقی بماند که البته پرهیز از محافظه کاری با غفلت از طرح‌های پیچیده دشمن کاملا متفاوت است. دانشجویان چشمان بیدار جامعه هستند و از این افسران جوان در جبهه مقابله با پروژه براندازی نرم انتظارات مضاعفی وجود دارد.»

رسالت در ادامه افزوده است: «تشنج و تعطیلی دانشگاه یکی از اهداف اصلی دشمن به منظور ضربه زدن به امنیت بلندمدت کشور است. این موضوع به هر قیمتی نباید محقق شود، چرا که هنگامی این دومینوی فتنه پایان خواهد یافت که جمهوری اسلامی بتواند با پیشرفت‌های بزرگ علمی و تکنولوژیک برتری بی‌چون و چرای خود در حوزه تولید علم را به اثبات برساند.»

متن کامل سرمقاله

«خواص به تکلیف عمل کنند»
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «تقاطع دو خط موازی‌» نیز به بررسی موضع گیری‌های اصلاح‌طلبان پس از نتخابات ریاست جمهوری پرداخته است.

سرمقاله نویس کیهان نوشته است: «چرا در میان ۳۰ انتخابات در ۳۰ سال گذشته، این یک انتخابات بی‌سابقه و حماسی به اغتشاش و ناامنی انجامید؟ خطا طبیعی بود، اما آنچه عادی نبود تدارک خطا از یک سو و تداوم آن از طرف دیگر بود به نحوی که نقطه‌های سیاه خطا را تبدیل به خط کرد و احتمال تصادف را منتفی ساخت.»

به نوشته این روزنامه، «نوع مواجهه جریان ناکام با نتیجه انتخابات، جای تعجب داشت. آنها به هیچ صراطی مستقیم نمی شدند. مشی طیف کنشگر اصلی در چند هفته پس از انتخابات نشان داد که مسئله اول آنها انتخابات نیست. رفتار آنها این گمانه را تقویت کرد که انتخابات در نگاه آنان بهانه‌ای بیش نبوده است وگرنه، قانون برای رفع ابهامات و اعتراض‌های احتمالی راه حل پیش‌بینی کرده بود. طیف مورد بحث به نحوی رفتار کردند که گویا سرشان برای دعوا درد می‌کند و فقط دنبال بهانه‌ای می‌گشته اند که آن را هم دست و پا کرده‌اند.»

کیهان در ادامه افزوده است: «نخبگان و دانایان و همه آنها که نزد مردم مرجعیتی دارند، باید به میدان بیایند. نوبت تجدید ولایت و برائت، همین حالاست. وقت گفتن است، هنگام روشنگری. بله در فتنه نباید سواری داد و دوشیده شد. اما این مربوط به عامه است. خواص نمی توانند کنار بنشینند به خیال این که به تکلیف عمل کرده باشند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «چرا سخن اقتصاددانان ثقیل است؟»

سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «سازمان‌های مردم نهاد و رای اعتماد مجلس»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «پیش‌شرط مقابله با رکود»

سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «عراق بعد از سیدعبدالعزیز حکیم»

سرمقاله روزنامه وطن امروز با عنوان «برخورد با همه متخلفان»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)