تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

ایران کاردار آرژانتین را احضار کرد

وزارت خارجه ایران با احضار کاردار آرژانتین در تهران، به موضع‌گیری بوینس آیرس در خصوص معرفی احمد وحیدی به عنوان وزیر دفاع کابینه نهم اعتراض کرد.

خبرگزاری دولتی ایرنا گزارش کرد که ایران روز گذشته در واکنش به خواست آرژانتین مبنی بر دستگیری سردار احمد وحیدی، با احضار کاردار این کشور در تهران، «مراتب اعتراض شدید» جمهورى اسلامى را به وى ابلاغ کرده است.

براساس این گزارش در این دیدار، رئیس اداره دوم آمریکای جنوبی وزارت خارجه ایران، بیانیه صادره از طرف آرژانتین در این خصوص را «مداخله آشکار در امور داخلی» تهران دانسته و آن را محکوم کرده است.

وزارت خارجه آرژانتین، اقدام محمود احمدی‌نژاد در معرفی وحیدی برای تصدی وزارت دفاع جمهوری اسلامی را «توهین به دستگاه قضایی آرژانتین و قربانیان حمله تروریستی» به ساختمان آمیا دانسته است.

سردار احمد وحیدی به اتهام «دست داشتن» در حمله به مرکز یهودیان این کشور در سال ۱۹۹۴ تحت تعقیب است.

رئیس اداره دوم آمریکای جنوبی وزارت خارجه ایران، بیانیه صادره از طرف آرژانتین در خصوص احمد وحیدی را «مداخله آشکار در امور داخلی» تهران دانسته و آن را محکوم کرده است

این حمله تروریستی به مرکز یهودیان آرژانتین در بوینس آیرس، منجر به کشته شدن ۸۵ نفر و زخمی شدن ۳۰۰ تن شد.

پلیس بین‌الملل (اینترپل) نیز تحت تعقیب بودن وحیدی را تائید و اعلام کرده است که از دو سال پیش برای بازداشت وی «اعلان قرمز» صادر شده است.

«اعلان قرمز» به این معنی است که اینترپل به کشورهای عضو خود درباره این متهمان اطلاع‌رسانی می‌کند تا دستگاه قضایی آنها به بازداشت متهمان کمک کنند.

احمد وحیدی در زمان انفجار مرکز یهودیان بوینس آیرس، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود. وی پیش‌تر نیز معاون وزارت دفاع بوده است.

پیش‌تر حسن قشقاوی سخنگوی وزارت خارجه ایران مواضع مقام‌های آرژانتین در این خصوص را «دخالت آشکار» در امور داخلی جمهوری اسلامی دانسته و «این اقدام غیرقانونی را شدیدا محکوم» کرده بود.

اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس جمهوری، علی‌اکبر ولایتی وزیر خارجه، علی فلاحیان وزیر اطلاعات و محسن رضایی فرمانده سپاه پاسداران در زمان انفجار آمیا نیز از دیگر افراد «دخیل» در این انفجار از سوی دستگاه قضایی آرژانتین معرفی شده‌اند.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
ایران موضع‌گیری آرژانتین را محکوم کرد
واکنش آرژانتین به وزیر دفاع پیشنهادی

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)