تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

«کدام آب به آسیاب دشمن ریختن؟»
سرمقاله امروز روزنامه آفتاب یزد با عنوان «اما بعد از فحش‌ها!» به حمایت از موضع گیری‌های اخیر مهدی کروبی پرداخته است.

در بخشی از سرمقاله امروز این روزنامه نوشته شده است: «پـــس از نـــامـــه‌نـگــاری‌هــا و مـصـاحـبه‌های مهدی کروبی و ابراز نگرانی‌های او نسبت به احتمال بعضی برخوردهای ناشایست با بازداشتی‌های حوادث اخیر، سیل حملات متوجه او شد. اکثر حمله‌کنندگان معتقد بودند که حتی به فرض صحت برخی ادعاها، طرح تریبونی آنها مـی‌تواند موجب سوءاستفاده دشمنان شود. البته در صداقت بعضی از این مدعیان، تردید اساسی وجود دارد.»

سرمقاله‌نویس این روزنامه افزوده است: «این در حالی است که حدود یک ماه قبل از ادعاها و نگرانی‌های اخیر کروبی، رسانه‌ای که نام ملی بر آن نهاده‌اند اظهارات دومین مقام کشور را به صورت مکرر پخش نمود که از وجود فساد در عالی‌ترین سطوح کـشور خبر می‌داد و بر زدن داغ ننگ بر پیشانی این عالی‌رتبگان فاسد تاکید می‌کرد. کسانی که آن روز، سکوت پیشه ساختند و امروز فریاد حیثیت نظام را سر می‌دهند به سختی خواهند توانست صداقت خود در مرثیه‌سرایی‌های اخیر را ثابت کنند.»

به نوشته روزنامه آفتاب یزد، «آیا در صورت سـکـوت کـروبـی، مـوسـوی، احـمـد تـوکلـی، حـسین شاهمرادی، عماد افروغ، حسین اعلایی و... تضمینی وجود دارد که ریشه این جنایات غیرقابل تحمل خشکانده شود؟ کسانی که به دنبال دولت پاک بودند و برای تشکیل این دولت پاک، افشاگری در بالاترین سطوح کشور را وظیفه خود می‌دانستند، اکنون به کدامین دلیل، افشاگری علیه تعدادی مامور جنایتکار را، ریختن آب به آسیاب دشمن تعبیر می‌کنند؟»

متن کامل سرمقاله

«لزوم اعتنای مجلس به کابینه»
سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «کابینه دهم و حقوق شهروندان» به دفاع از کابینه پیشنهادی احمدی‌نژاد پرداخته است.

سرمقاله نویس رسالت نوشته است: «گزینش کارگزاران سیاسی در نظام‌های مختلف مسبوق به برآورد حقوق شهروندان و جریان منتخب دریک فاز متعامل است. مهندسی مطلوب کابینه در دو نهاد موثر دولت و مجلس بدون در نظر گرفتن حقوق شهروندان و تمایلات افکار عمومی غیر ممکن است.»

به نوشته این روزنامه، «محمود احمدی‌نژاد در اقدامی بدیع به طور مستقیم با مردم درباره نظرات خود پیرامون کابینه دهم و افراد معرفی شده صحبت کرد و نشان داد که تلقی افکار عمومی از وزرای دولت دهم و کارگروه‌های مختلف ذیل هیات دولت، برای شخص رئیس جمهور بسیار مهم است.»

رسالت در ادامه افزوده است: «مجلس هشتم نیز بهتر است با اعتنا به این رویکرد مثبت رئیس جمهور، جایگاه ویژه‌ای را برای افکار عمومی کشور در نحوه رای اعتماد به وزرا در نظر بگیرد. باید خطوط مرزی میان تصریح و تالیف منافع در مجلس بازتعریف شود.»

متن کامل سرمقاله

باز هم درباره اصلاح‌طلبان
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «شکار نیمه جان» به ارائه گمانه‌هایی درباره جبهه اصلاحات در ایران پرداخته است.

سرمقاله نویس کیهان نوشته است: «جبهه مشترک آمریکا و انگلیس و اسرائیل طی هشت سال گذشته با انبوهی از بدبیاری‌ها در خاورمیانه بزرگ مواجه شده‌اند. این جبهه ایران را به گوشه رینگ کشید. اصلاح‌طلبان حاکم بر دولت و مجلس وقت، دست‌ها را بالا بردند و نظام را هم تحت فشار شدید گذاشتند که در چالش هسته‌ای، انتخابات مجلس هفتم و مسائل خاورمیانه، کوتاه بیاید و جام زهر را سر بکشد.»

به نوشته این روزنامه، «مدعیان بی‌صداقت اصلاح‌طلبی در این میان، حداکثر نقش یک نردبان را ایفا می‌کنند که پس از عبور از آن می‌توان زد و انداخت، نقش یک واسطه و محلل، یا نقش یک رحم اجاره‌ای که قرار است صرفا جنینی را که در رحم دیگر، جبهه اپوزیسیون ضدانقلاب نشاندار، امکان رشد و نمو تا هنگام تولد را ندارد، برای مدتی در خود نگاه دارد، تغذیه و مراقبت کند، به دنیا آورد و تمام!»

کیهان در ادامه افزوده است: « برخلاف آنچه القا می‌شود نه کروبی با موسوی همدل است و نه موسوی با خاتمی و نه هاشمی رفسنجانی با آن سه نفر. بی‌دلیل نبود که هاشمی پیش از بقیه پای از ماجرا بیرون کشید. طراحان اصلی فتنه می‌خواستند این طیف را در پوشش مخالفت با شخص رئیس جمهور گردهم آورند، اما به تدریج معلوم شد که آنها اصل نظام را هدف گرفته‌اند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه وطن امروز با عنوان «رئیس‌جمهور جدید افغانستان و چالش‌های پیش ‌رو»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «واقعی‌سازی شاخص بورس»

سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «جنایت پدران مانع عذرخواهی فرزندان!»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «بازاری برای سهام دولتی»

سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «مجلس و رسالت سنگین رای اعتماد»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)