تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

انتقاد از رواج «گفتمان خشونت‌زا» در ایران

جامعه اسلامی دانشگاهیان ایران با انتشار بیانیه‌ای، با اظهار تاسف و نگرانی از وقایع اخیر، از رواج «گفتمان خشونت‌زا و شیوه‌های غیرمتعارف» در ایران انتقاد کرد.

این جامعه اسلامی در پایان سی‌ و یکمین همایش سالانه خود که در شهر مشهد برگزار شد، از پیشنهاد‌های اکبر هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های ۲۶ تیرماه نماز جمعه تهران حمایت کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، در این بیانیه آمده که پیشنهاد‌های آقای هاشمی «راه حلی منطقی و سازنده» برای برون‌رفت از مشکلات و بازگشت به آرامش و ایجاد وحدت ملی در جامعه ایران است.

در این بیانیه آمده که پیشنهاد‌های آقای هاشمی «راه حلی منطقی و سازنده» برای برون‌رفت از مشکلات و بازگشت به آرامش و ایجاد وحدت ملی در جامعه ایران است

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، ۲۶ تیرماه از مسئولان جمهوری اسلامی خواسته بود که بازداشتی‌های مرتبط با انتخابات را آزاد کنند و فضایی باز در اختیار معترضان به نتیجه انتخابات بگذارند؛ پیشنهادی که با خشم محافظه‌کاران مواجه شده است.

جامعه اسلامی دانشگاهیان ایران نیز در بیانیه خود از مسئولان جمهوری اسلامی خواسته که به «حقوق ملت» ایران احترام بگذارند و موضوع حمله به برخی دانشگاه‌ها در حوادث اخیر را به سرعت در دستور کار قرار دهند.

این جامعه از دولت محمود احمدی‌نژاد هم خواسته که با توجه به «منافع و مصالح کشور و ضرورت حفظ اصل نظام» برای تقویت «وحدت» در ایران تلاش کند.

جامعه اسلامی دانشگاهیان ایران در پایان بیانیه خود همچنین «هرگونه مداخله خارجی» در امور داخلی جمهوری اسلامی را محکوم کرده است.

این جامعه، از سوی افرادی همچون حسن عباسپور، حسن عضدی و محمود قندی در سال ۱۳۵۷ تأسیس شده است.

جامعه اسلامی دانشگاهیان ایران از مسئولان جمهوری اسلامی خواسته که به «حقوق ملت» ایران احترام بگذارند و موضوع حمله به برخی دانشگاه‌ها در حوادث اخیر را به سرعت در دستور کار قرار دهند

یکی از اهداف تشکیل این جامعه از سوی موسسان آن «انجام وظیفه در پاسداری از نظام مقدس جمهوری اسلامی و کوشش در استمرار و موفقیت روزافزون این نظام تحت رهبری ولی‌فقیه عادل زمان» عنوان شده است.

حمایت این جامعه اسلامی از پیشنهاد‌های آقای هاشمی و انتقاد از وضعیت کنونی ایران در شرایطی صورت می‌گیرد که گروه‌های محافظه‌کار و نزدیک به آیت‌الله علی خامنه‌ای، به موضع‌گیری‌های رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص حوادث اخیر انتقاد دارند.

هاشمی از جمله مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی است که در مراسم تنفیذ و تحلیف محمود احمدی‌نژاد شرکت نکرد.

در حوادث اخیر بنا بر گفته مقام‌های قضایی ایران، بیش از چهار هزار نفر دستگیر شده‌اند.

در میان دستگیرشدگان چهره‌های شاخص سیاسی و مدنی نزدیک به جریان اصلاحات دیده می‌شود که محاکمه برخی از آنها با واکنش‌های منفی مواجه شده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

جامعه اسلامی دانشگاهیان چه صیغه ای است. دانشگاه بعنوان مرکز علم و دانش و بدور از دگم هرگز نمیتواند خود را مقید باصول و قراردادهای ساخته تفکر بشریت که تحت عناوین مذهب نماید. دانشکاه نمیتواند اسلامی باشد، زیرا پژوهشها و تکامل تفکرات انسانی باعث پیدایش مذاهب از جمله اسلام شدند. دانشگاهی که بر اسلام اصول اسلامی بنا شده باشد هرگز پویا نیست.جامعه اسلامی دانشگاهیان که از سال 57 تاسیس شده همانقدر بی اعتبار است که جمهوری بفرم اسلامی حاکم برایران.

-- حافظ تاریخ ، Aug 22, 2009

گزارش تکان دهنده تایمز از تجاوز به رضا نوجوان 15 ساله در زندان
تایمز انگلیس با همکاری عفو بین الملل و منابع معتبر خود گزارش کاملی از تجاوز به بازداشت شدگان را فاش ساخته است.

در این گزارش آمده رضا نوجوان 15 ساله ای است که در مرکز ایران، در یک خانه امن پناه گرفته است اما به تائید پزشک معالج، قصد خود کشی دارد. وی به همراه عده ای نوجوان هم سن و سال خود که حتی هنوز به سن رای دادن هم نرسیده اند در تجمعی دستگیر شده و در زندان بارها مورد تجاوز وحشیانه و تحقیر جنسی قرار گرفته اند.

مجله تایمز تحقیرهای جنسی علیه این زندانیان را معادل و یا بدتر از آنچه می داند که جمهوری اسلامی ایران ایالات متحده را برای ارتکاب آن در زندان ابوغریب ملامت نموده است. این نوجوان که نام وی، محل اقامت و نام پزشک معالج وی نزد تایمز محفوظ است می گوید در روز اول در بازداشتگاه نامعلوم (سپاه یا بسیج) سه نفر لباس شخصی به وی حمله کرده اند و یکی او را به زور نگه داشته، یکی رویش نشسته و دیگری روی وی ادرار نموده و سپس به طرز وحشیانه ای به وی تجاوز کرده اند. وی در طول مدت زندان (حدود 20 روز) بارها مورد تجاوز قرار گرفته است، حتی پس از انتقال به بازداشتگاه رسمی نیروی انتظامی. رضا برای خودکشی در زندان سر به زمین کوبیده است.

او شاهد تجاوز به چندین نفر دیگر نیز بوده و به شهادت پزشک معالج و تائید نماینده عفو بین الملل در ایران، ادعاهای رضا مبنی بر تجاوز، جراحات جسمی، آسیبهای روحی و تحقیرهای جنسی با واقعیات منطبق است. رضا شاهد زنده‌ی مهدی کروبی، افشاگر تجاوز به زندانیان دربند می باشد. تجاوز کنندگان به رضا مرتبا می گفته اند این کارها را در راه خدا انجام می دهیم و سزای معترضین به نظام اسلامی همین است. گویا صورت وی را در مدفوع فرو کرده اند و در اعتراض به تجاوز، بازجوی وی دوباره به او تجاوز نموده است.

رضا می گوید زندانیان نوجوان را مجبور به "عمل جنسی با یکدیگر" نیز کرده و گفته اند با این عمل "پاک می شوید". در نهایت رضا با وثیقه ای در حدود 70 میلیون تومان در دادگاه انقلاب و با سپردن تعهد مبنی بر عدم افشاگری در مورد این رفتارهای وحشیانه آزاد شده است.

در بیمارستان، نوجوان شانزده ساله دیگری که از وی به عنوان سردسته نام برده شده در اثر شدت جراحات به شهادت رسید. شخصیتهای این گزارش با بیان این واقعیات جان خود را به خطر انداخته و خانواده رضا قصد خروج از کشور دارند.

منبع: بالاترین (بخش ترجمه)

خبر انگلیسی

-- گزارش تکان دهنده تایمز از تجاوز به رضا نوجوان 15 ساله در ، Aug 22, 2009

یکی از اهداف تشکیل این جامعه از سوی موسسان آن «انجام وظیفه در پاسداری از نظام مقدس جمهوری اسلامی .....
نظام مقدسی که شما پاسدارش هستید به جنگ مردم دست خالی رفته است و هیج ابایی ندارد میلیونها نفر را به خاک و خون بکشد. نظام مقدس شما به دختر و پسر در زندانها تجاوز می کند و با شکنجه های غیر انسانی روح و جسم انسانهای بیگناه را نابود می کند. نطام مقدس شما تشکیل شده از هیولاهای بد هیبت و بدکردار که خون مردم را در شیشه می کنند و صغیر و کبیر را رحم نمی کنند. نظام مقدس شما خود مزدوران خارجی را برای ضرب و شتم و شکنجه جوانان ما اجیر می کند. شاید هم شما معنی مقدس را نمی دانید و شاید هم می دانید و خود را به حماقت زده اید.

-- داریوش ، Aug 22, 2009

فکر کنم بهتر باشه اول از رواج "رفتارمان خشونت زا" شروع کنید، اخبار زندون‌ها رو نشنیدید؟ وگرنه به لطف احمدی‌نژاد گفتمان نرم مثل هلو برو تو گلو که شروع شده. این قدر هم ادای با تربیت‌ها رو در نیارید. نشنیدید؟ ندیدید؟ خجالت نکشید برید یواشکی دور از چشم مادر جونتون تو اینترنت بخونید و ببینید دولتتون به سر بچه‌های مردم چی‌ آورده.

-- ستاره ، Aug 22, 2009

اعمال خشونت به شيوه‌اي ذره ذره

حكومت خشونت اسلامي در اين سال‌ها در مواقع بحراني شيوه‌اي از اعمال خشونت را به كار مي‌برد كه من آن را اعمال خشونت به شيوه‌اي ذره ذره مي‌نامم. و اين شيوه را در مورد افراد، نهادهاي غيردولتي، روزنامه‌ ها و ... به كار مي‌گيرد. در اين شيوه اين رژيم از آنجايي كه دستگيري و اعمال خشونت آني و علني عليه افراد سرشناس يا انجام اقدامات سركوبگرانه عليه روزنامه‌ها و نهادهاي سرشناس (مثلا روزنامه اعتماد ملي و برخي احزاب) ممكن است با واكنش شديد مردم روبرو شود. آن را ذره ذره مي‌كند تا حلقه خشونت تكميل گردد. در اين مدت مردم سرگردان شده و واكنش آنها كنترل مي‌شود. مثال بارز آن نحوه توقيف روزنامه اعتماد ملي است. در مورد افراد نيز اين كار صورت گرفته است. مثلا دختر رفسنجاني را تنها به مدت كوتاهي بازداشت كردند تا واكنش سنجي نمايند و از طرفي مسير را براي تكميل پروژه و حذف اعتراضات در مواقع بعدي تكميل نمايند و به اصطلاح خودشان قبح قضيه بريزد. تجاوز در زندانها نيز به همين صورت انجام مي‌شود. آنها ابتدا با حرف‌هاي ركيك و سپس تا تكميل حلقه خشونت يعني تجاوز تا قتل پيش مي‌روند. اين خطر اعمال خشونت ذره ذره براي كنترل احساسات مردم ايران ممكن است در مورد رهبران اصلاحات نيز صورت گرفت. يعني برخي از آنها را گرفتند تا مسير را براي دستگيري سايرين بدون افزايش هزينه فراهم كنند. و در همان ابتدا رهبران اصلي را دستگير نكردند. اما ممكن است در آينده‌اي نزديك مثلا بشنويم كه كروبي يا موسوي براي اداي پاره‌اي توضيحات به فلان دادگاه احضار شدند. يا مثلا دو ساعت يكي از آنها بازداشت و پس از آن حتي عذرخواهي هم بكنند. با اين كار مردم سردرگم و اقدام عملي آنها براي نجات رهبرانشان كنترل مي‌شود. اين ترفند در اين سالها نيروي مقاومت عملي مردم را به خوبي كنترل نموده است. يا در راستاي همين ترفند يكي از اعضاي يك خانواده را به گروگان مي‌گيرند. مثلا پسر فلان رهبر يا دختر فلان رهبر را احضار يا موقتا دستگير مي‌نمايند. تاريخ اين سال‌هاي سياه مملو از اين شيوه برخورد است. در مواقعي كه آنها اين شيوه را رعايت نكرده‌اند يا دستشان رونشده است. آنها با اين كار انگيزه اقدام عملي را مي‌گيرند. رهبران اصلاحات بايد مراقب باشند و همين طور مردم بايد هوشيار باشند. مراقب اعمال ذره ذره خشونت براي تكميل چرخه كامل خشونت باشيم.

-- استاد دانشگاه ، Aug 23, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)