تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
آیت‌الله اسد‌الله بیات زنجانی:

«عاملان قتل‌های اخیر قصاص شوند»

آیت‌الله اسد‌الله بیات زنجانی از مراجع تقلید شیعه خواستار «قصاص» کسانی شد که در قتل برخی از معترضان به نتیجه انتخابات دست داشته‌اند.

این مرجع تقلید گفت کسانی که «مستقیماً و مباشرتاً» در این قتل‌ها دست داشته‌اند، باید قصاص شوند، «مگر اینکه خانواده‌های داغ‌دیده رضایت بدهند» که در این صورت فرد خاطی باید از «اموال خودش دیه مرحومین» را پرداخت کند.

اطلاع دقیقی از تعداد کشته‌شدگان حوادث پس از انتخابات ایران در دست نیست. در حالی‌که مقام‌های دولتی مرگ تنها ۲۰ نفر را تائید می‌کنند، سازمان‌های مدافع حقوق بشر اعلام کرده‌اند تعداد کشته‌ها بیش از ۱۰۰ نفر است.

کمیته رسیدگی به وضعیت آسیب‌دیدگان حوادث اخیر که از سوی میرحسین موسوی و مهدی کروبی راه‌اندازی شده، چندی پیش اعلام کرد که ۶۹ نفر در حوادث اخیر جان باخته‌اند.


آقای بیات زنجانی با انتقاد از برخورد‌های صورت گرفته با معترضان در دو ماه گذشته، خواستار عذرخواهی از مردم ایران به خاطر «توهین‌هایی» که به گفته وی در این مدت به آنها شده است، شد.

این سخنان روز پنجشنبه در دارالزهراى تهران بیان شده، اما روز گذشته(شنبه) در وب‌سایت شخصی آقای زنجانی انتشار یافته است.

او همچنین گفت که «هر چه زودتر، کسانى که آگاهانه یا ناآگاهانه خون عزیزان این سرزمین را ریخته‌اند، محاکمه شوند.»

به گفته این مرجع تقلید شیعه «در کشوری که ادعای امام زمانی بودن دارد، چرا اجازه مى‌دهیم که به راحتى آبروى انسان‌ها و افراد جامعه ریخته شود؟»

آیت‌الله بیات زنجانی از مراجع تقلیدی است که نسبت به آنچه که طی دو ماه اخیر در ایران روی داده، به شدت انتقاد کرده و خواستار توقف برخی اقدامات دولتی علیه معترضان به نتیجه انتخابات شده است.

آقای بیات می‌گوید کسانی که «مستقیماً و مباشرتاً» در این قتل‌ها دست داشته‌اند، باید قصاص شوند، «مگر اینکه خانواده‌های داغ‌دیده رضایت بدهند» که در این صورت فرد خاطی باید از «اموال خودش دیه مرحومین» را پرداخت کند

او به همراه گروه دیگری از مراجه تقلید شیعه، در این مدت بارها با انتشار بیانیه‌هایی نسبت به دستگیری، ضرب و شتم و محاکمه بازداشتی‌ها اعتراض کرده است.

این در حالی است که آیت‌الله علی خامنه‌ای گفته است که در جریان انتخابات اخیر ریاست جمهوری در ایران، برخی از «خواص مردود» شده‌اند.

آقای خامنه‌ای پیش‌تر هشدار داده بود کسانی که در شرایط کنونی «مردود» بشوند، «سقوط» خواهند کرد.

آیت‌الله حسینعلی منتظری، آیت‌الله یوسف صانعی، آیت‌الله عبد‌الکریم موسوی اردبیلی و آیت‌الله علی‌محمد دستغیب از مراجع تقلید شیعه هستند که نسبت به روند برگزاری انتخابات اعتراض داشته و برخورد‌های خشونت‌بار با معترضان را محکوم کرده‌اند.

در روز‌های اخیر گزارش‌های تائید نشده‌ای در خصوص رایزنی برخی از مقام‌های سیاسی با مراجع قم و نجف در خصوص مسائل کنونی ایران منتشر شده است.

گفته شده که این مقام‌های سیاسی اصلاح‌طلب از مراجع تقلید خواسته‌اند که موضعی شدید‌تر نسبت به اتفاقاتی که در ایران رخ می‌دهد، اتخاذ کنند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

انقلابی که آخوند ها حمایت بکنند پیروز خواهد شد این یک فاکت خوشبختی مردم ایران است که مراجع تقلید پشت موسوی هستند

-- علی یحیی پور سل تی تی ، Aug 23, 2009

آقای بیات می‌گوید کسانی که «مستقیماً و مباشرتاً» در این قتل‌ها دست داشته‌اند، باید قصاص شوند، «مگر اینکه خانواده‌های داغ‌دیده رضایت بدهند» که در این صورت فرد خاطی باید از «اموال خودش دیه مرحومین» را پرداخت.این آقا فکر میکند این جوانها که مورد شکنجه و آزار های جسمی و روحی قرار گرفته اند و تعدادی از آنها زیر شکنجه وحشی رژیم اسلامی کشته شدند، حیوان و گوسفندند که در راه خدا و برگزیدگان دروغین او ذهب اسلامی شدند. جنایات را نمیتوان با دیه شست و با یک غسل و نماز حاجت ، کاری که خمینی بعد از اعدمهای پشت بام کاخ جماران دستهای خونین خویش را پاک میکرد.این جنایتکاران بالفطره وحشی و حامیان آنان باید در یک دادگاه به اشد مجازاتی که بشریت تعین میکند برسند.دولتی که حامی و محافظ مردم است در صورت تخطی ، جنایات جنبه خصوصی پیدا نمیکند. از پائین تا رده بالا این رژیم فاصد و جنایتکار است. مسئله یک نفر و دو نفر نیست.کافی است به لیست اعدامهای لاجوردی اشاره کرد. جمع آوری تمامی مشخصات این جنایتکاران در یک آرشیو از کارهای انقلابی است که باعث میشود تا خون جوانان وطن در جلادخانه های رژیم اسلامی بزمین ریخته شده،بهدر نرود.

-- حافظه تاریخ ، Aug 23, 2009

بحث بر سر این نیست که چرا زندانی شان کرده اند بحث بر سر این است که چرا زندانیان را کشته اند ؟
براستی باید از رهبر پرسید چرا مزدوران شما زندانیان بی گناه را کشته اند ؟ شما که رهبر هستید نباید از مزدورانتان بپرسید برای چه زندانیان بی دفاع را به قتل رساندید ؟
شکنجه و تجاوز و اخر هم کشتن زندانی ؟
اگر زندانیان خطایی کرده بودند محاکمه و مجازات می شدند اما ده ها زندانی جوان و نوجوان را به قتل رساندن حتی هیتلر هم چنین جنایتی را مرتکب نشده بود که در زندان های ایران صورت گرفت

-- پرویز ، Aug 23, 2009

به گمان من مجدداً سر مردم را دارند با این حرفها فقط مشغول می کنند تا زمان بگذرد ...
بار عصبی مردم کمی خالی میشود. اگر کسی قرار است به این جنایات رسیدگی کند خودش اجازه نمی داد این جنایات رخ دهد.
خانه از بن ویران است...

-- محفوظ ، Aug 23, 2009

بدون تفسیر
قسمتی از مقاله حاکمیت شکنجه
از اقای محیی:
منزلت انسان خدشه‌ناپذیراست. ممنوعیت شکنجه در کشورهای متمدن و قانونمدار، در خدمت پاسداری از منزلت انسان است. تجاوز به منزلت انسان، تجاوز به بنیادهای اخلاق و حقوق است. منزلت انسان، خط قرمزی است که هیچ دولتی مجاز نیست از آن عبور کند. البته این سخن هرگز به معنای آن نیست که هیچ دولتی از این خط عبور نمی‌کند، بلکه معنای آن این است که هر دولتی از آن عبور کند، علت وجودی خود را از دست داده است.

حکومت قانون و شکنجه با هم تلفیق‌‌ناپذیرند. هیچ دولت قانونی و برحقی مجاز نیست دستور شکنجه صادر کند. در کشورهایی که قانون حکومت می‌کند، هر کس دستور شکنجه دهد یا آن را به کار گیرد، باید در برابر مراجع قضایی پاسخگو باشد. دولت قانونمدار اساسا خود را با تعهد به منزلت انسان تعریف می‌کند. دولت قانونمدار با رعایت اکید حقوق بشر و احترام به منزلت آدمی تضعیف نمی‌شود، بلکه پایه‌های اقتدار خود را مستحکم‌تر می‌سازد.

دولتی که دستور شکنجه می‌دهد و شکنجه‌گر تربیت می‌کند، در جاده‌ی بربریت گام می‌زند. چنین دولتی با شکنجه‌ی آدمیان در صدد به بند کشیدن روانی و مطیع‌کردن روحی آنان برمی‌آید و بدین‌سان منزلت آنان را می‌رباید. شکنجه‌ی دولتی، هرگز در حصار دیوار زندان‌ها باقی نمی‌ماند، بلکه از آنجا به درون جامعه راه می‌گشاید و پیامدهای خود را آشکار می‌سازد. مکمل شکنجه‌ی درون زندان، به گونه‌ای قانونمند سیطره‌ی وحشت عریان در بیرون از زندان‌هاست.

دولتی که شکنجه روا می‌دارد، تنها منزلت قربانیان را زیرپا نمی‌گذارد، بلکه کارکرد واقعی خود را از دست می‌دهد و از درون تهی می‌شود. آنچه از چنین دولتی باقی می‌ماند، «حاکمیت شکنجه» است. شکنجه‌ی دولتی، درست قطب مخالف برقراری عدالت است، یعنی آرمانی که دولت و اقتدار آن تاریخا بر پایه‌ی آن شکل گرفته‌اند.

آگوستین، یزدانشناس مسیحی سده‌ی چهارم میلادی، دولت ناعادل را به «دسته‌ای راهزن» تشبیه کرده بود. این تمثیل برای زمانه‌ی ما نیز معتبر است. می‌توان گفت که حاکمیت شکنجه، حاکمیت مشتی راهزن است.
موسی

-- بدون نام ، Aug 23, 2009

خانه از پای بست ویران است
خواجه در بند نقش ایوان است

-- بدون نام ، Aug 23, 2009

بله باید قصاص شن و در ملا عام که فردا باز نیان دروغ بگن که قصاص شدن و دقیقا هم باید قصاص اسلامی باشه دقیقا همون شکنجه هائی رو که این افراد دادن باید همونطور شکنجه بشن و به همون دفعاتی که شکنجه کردن و حواس ملت هم باید جمع باشه که افراد دیگه ای رو دروغی به جای این شکنجه گرها معرفی نکنن و قهرمانان شکنجه شده باید تائید کنن که همون شکنجه گران اونها و یا افرادی که شهید شدن هستن.

-- حق گو ، Aug 23, 2009

به نظر من،باید بسیار از ایشون تشکر کرد که اینچنین جسارتمدارانه و با دیدن جنایاتی که اینگونه بر سر کسانی مثل ایشون در زندانهایشان انجام میدهند ،به بیان کلام حق میپردازند در حالی که ایشون چهره ایی بسیار شناخته شده ایی میباشند و قاعدتا حرفی که ایشون بزنند به مراتب عواقب خیلی سخت تری دارد تا اینکه من این حرف را بزنم،منی که حتی برای نوشتن همین نظر مجبور شدم از اسم مستعار و ایمیل قلابی استفاده کنم.

-- نوید ، Aug 23, 2009

Ma ahle kufe nistim (ali) tanha bemanad

-- Kanakaii ، Aug 24, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)