تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

«اثرات رمضان در سیاست»
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «برای حفاظت از میراث امام خمینی» به ارائه پیشنهادهایی به گروه‌های سیاسی برای حفظ وحدت در ماه رمضان پرداخته است.

در بخشی از سرمقاله امروز این روزنامه نوشته شده است: «زندگی اجتماعی ما اکنون تحت‌الشعاع مشاجرات سیاسی است و در معرض آسیب‌های شدید قرار دارد. ادامه این وضعیت به نفع کشور و به مصلحت ملت نیست. برجسته شدن بعضی مقاطع زمانی توسط دین و تاکید بر تلاش بیشتر جهت تقرب به خدا در چنین مقاطعی فقط برای بهره برداری‌های فردی نیست، بلکه خاصیت اصلی آن باید بهره برداری‌های اجتماعی باشد و جامعه ما امروز بشدت نیازمند بهره برداری اجتماعی از ماه مبارک رمضان است.»

سرمقاله‌نویس این روزنامه افزوده است: «مقدمه اول اینست که طرفین مشاجره بپذیرند در انتخابات ریاست جمهوری در مراحل سه گانه قبل از انتخابات و حین انتخابات و بعد از آن مرتکب اشتباهاتی شدند. این واقعیت را نباید انکار کرد که اشتباهات یکطرفه نبوده و هر دو طرف در آن سهم دارند. میزان سهم‌ها مهم نیست، آنچه مهم است اینست که کار هیچکدام بی‌اشتباه نبوده است. پذیرفتن این واقعیت خود یک قدم به حل مشکل نزدیک شدن است.»

به نوشته روزنامه جمهوری اسلامی، «امروز ما در فضای سیاسی جامعه با فاجعه‌ای مواجه هستیم که دقیقا خواست دشمن است. به جان هم افتادن روحانیون و همدیگر را به بدترین اتهامات متهم ساختن خواست اصلی دشمن است. تلخ‌تر آنکه عقلای قوم در چنین وضعیتی به صحنه نمی‌آیند و مانع ادامه این روند خطرناک نمی‌شوند!»

متن کامل سرمقاله

«آمادگی اجرای وعده‌ها»
سرمقاله امروز روزنامه آفتاب یزد با عنوان «آقای احمدی‌نژاد، مبادا فراموش کنید!‌» درباره دفاع احمدی‌نژاد از وزرای پیشنهادی خود به مجلس است.

سرمقاله نویس آفتاب یزد نوشته است: «ظاهراً رسانه ملی تصمیم دارد همچنان برای آقای احمدی‌نژاد سنگ‌تمام بگذارد. برنامه دوشب قبل را می‌توان تنها در همین راستا و به منظور ایجاد نوعی فشار بر مجلس برای دادن رای اعتماد به وزیرانی دانست که در شـرایـط عـادی، احتمال را‌ی‌آوری آنها ضعیف است. ظاهراً همه باید به این وضعیت عادت کنند.»

به نوشته این روزنامه، «آقای احمدی‌نژاد در این تریبون یکطرفه، ضمن پافشاری بر موفقیت و پرتلاش بودن بسیاری از وزیران دولت نهم، اصرار خود بر تغییر آنها را ناشی از ضرورت ایجاد تحول در ساختارها و عملکرد وزارتخانه‌ها دانست. البته او توضیح نداد که با حذف یک وزیر موفق و پرتلاش، به زعم احمدی‌نژاد، و جایگزینی او با یک مدیر تازه وارد و عموماً بی‌تجربه، چه تضمینی برای ایجاد تحول وجود دارد؟»

آفتاب یزد در ادامه افزوده است: «احمدی‌نژاد باید بداند که سخنان اخیر او به عنوان وعده‌های قطعی رئیس دولت، در ذهن مردم باقی خواهد ماند. شاید او نمی‌تواند یا نمی‌خواهد بعضی ادعاهای خود در دوره تبلیغات ریاست جمهوری را ثابت کند، اما بایستی برای اجرای آنچه در قالب معرفی وزیران پیشنهادی به مردم وعده داد آمادگی کامل داشته باشد.»

متن کامل سرمقاله

«سم مهلک اختلاف»
سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «گزینه دوم» هم در خصوص موضع‌گیری متقابل دولت و مجلس بر سر وزرای پیشنهادی است.

سرمقاله نویس رسالت نوشته است: «انتخاب وزرا از مهمترین مسئولیت‌های رئیس جمهور است، چرا که سکان اداره کشور در حوزه‌های مختلف اجرایی از اقتصاد گرفته تا امنیت و از آموزش و فرهنگ گرفته تا صنعت و کشاورزی به عهده وزیرانی است که تعیین آنها به عهده رئیس جمهور است.»

به نوشته این روزنامه، «وزرای پیشنهادی رئیس جمهور مشخص و به مجلس شورای اسلامی معرفی شدند. قطعا رئیس جمهور همه تلاش خود را برای تعیین کابینه‌ای کارآمد و هماهنگ از منظر خود به کار گرفته است و الان نوبت مجلس شورای اسلامی است تا به وظیفه خود در این باره عمل کند.»

رسالت در ادامه افزوده است: «این را نیز همگان توجه دارند که شرایط کشور هم در عرصه داخلی و هم بین‌المللی شرایطی حساس و خطیری است که آغاز سریع کار دولت و سامان یافتن امور اجرایی می‌تواند اقدامی مناسب و کارساز برای کاهش حساسیت‌ها باشد. از طرف دیگر اختلاف و تقابل میان مجلس و رئیس جمهور همیشه و بخصوص امروز سم مهلک است.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «اتاق شیشه‌ای»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «برنامه‌ریزی اقتصادی و سیاستگذاری اقتصادی با یک تذکر»

سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «آیا با مناظره برای مشخص شدن رمال موافقید؟»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «مبارزه با فساد اقتصادی از شعار تا عمل»

سرمقاله روزنامه وطن امروز با عنوان «تعاون، زمینه‌ساز یکپارچگی جامعه ایرانی»

سرمقاله روزنامه قدس با عنوان «آمریکا و استحاله ایدئولوژیک برخی سران اسلامی»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)