تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

ایران به آژانس اجازه بازرسی از اراک را داد

ایران برای نخستین بار در یک سال اخیر به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه داد تا از رآکتور هسته‌ای اراک بازدید کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بازرسان آژانس، هفته پیش توانسته‌اند از تأسیسات آب سنگین اراک بازدید کنند.

بنا بر این گزارش، مقامات تهران هم‌چنین به دیدبان تسلیحات هسته‌ای سازمان ملل اجازه داده‌اند تا نظارت خود بر یکی دیگر از تأسیسات اصلی نظنز را افزایش دهد.

مقامات آژانس خواهان بهبود نظارت ویدئویی از این تأسیسات بوده‌اند تا گسترش آن را زیر نظر بگیرند. بنا بر این گزارش اقدامات نظارتی در نطنز مطابق خواست آژانس انجام شده‌است.

تأسیسات اراک که رآکتور ۴۰ مگاواتی آن تقریباً کامل شده یکی از حساس‌ترین تأسیسات هسته‌ای ایران است زیرا توان تولید پلوتونیوم را دارد.

برخی تحلیلگران اجازه جدید ایران به بازرسی از رآکتور اراک را در جهت «ایجاد روابط خوب با مدیرکل جدید آژانس» ارزیابی کرده‌اند

ایران تولید پلوتونیوم را در جهت پژوهش‌های پزشکی عنوان می‌کند در حالی که غرب و اسرائیل تمامی برنامه‌های هسته‌ای ایران را یک زمینه‌سازی احتمالی برای تسلیح هسته‌ای قلمداد می‌کنند.

محمد البرادعی، ‌مدیر کل آژانس اتمی همواره خواستار دریافت اجازه از ایران برای بازگشت بازرسان این آژانس جهت ادامه نظارت بر تأسیسات هسته‌ای ایران شده‌است.

آقای البرادعی آخرین گزارش خود در باره ایران را هفته آینده منتشر خواهد کرد. این گزارش در ماه سپتامبر به حکام آژانس اتمی ارائه خواهد شد.

محمد البرادعی در ماه سپتامبر از سمت خود کناره می‌گیرد و یوکیا آمانو مدیر کل جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کار خود را از ماه نوامبر آغاز خواهد کرد.
برخی تحلیلگران اجازه جدید ایران به بازرسی از رآکتور اراک را در جهت «ایجاد روابط خوب با مدیرکل جدید آژانس» ارزیابی کرده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

"را" مفعولی تو تیتر این خبر لازم است. ایران به آژانس اجازه بازرسی از نطنز "را" داد.

-- بهادر ، Aug 20, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)