تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

احتمال آزادی یکی از دو عامل لاکربی

یکی از دو متهم پرونده بمب‌گذاری لاکربی ممکن است از زندان آزاد شود.

۲۱ دسامبر سال ۱۹۸۸، بمب‌گذاری در پرواز شماره ۱۰۳ خطوط هوایی پان‌امریکن، منجر به انفجار هواپیما بر فراز شهر لاکربی اسکاتلند و مرگ ۲۵۹ سرنشین هواپیما و ۱۱ نفر از مردم آن ناحیه شد.

عبدالباسط علی المقراحی، یکی از دو عامل سرویس اطلاعاتی لیبی است که به جرم قتل ۲۷۰ نفر، متهم به این بمب‌گذاری است، اکنون با پس گرفتن دومین درخواست استیناف خود از دادگاه، احتمالاً آزاد خواهد شد.

آقای مقراحی که همیشه اتهام دست داشتن در این بمب‌گذاری را رد کرده بود، از سرطان پروستات به شدت رنج می‌برد و به نوشته اسوشیتدپرس، «برای مرگ در کنار خانواده‌اش» هفته آینده آزاد می‌شود و به لیبی بازمی‌گردد.

به گفته مقامات اسکاتلند، آن‌ها دو گزینه «آزادی دلسوزانه» و «بازگرداندن وی به لیبی برای گذراندن بقیه محکومیتش» را در دست بررسی دارند.


عبدالباسط المقراحی، سال ۱۹۹۲ در لیبی (عکس: AFP)

عبدالباسط المقراحی سال ۱۹۹۱ در لیبی دستگیر و حبس خانگی شد؛ هفت سال بعد لیبی او را به بریتانیا تحویل داد و در سال ۲۰۰۱ دادگاه او را مجرم شناخت.

خانواده برخی از قربانیان این حادثه، با انتقاد از تصمیم مقامات اسکاتلند برای استرداد آقای مقراحی به لیبی، گفته‌اند این امر موجب می‌شود «حقیقت این حادثه هیچ گاه روشن نشود.»

به نوشته گاردین، یکی از این افراد گفته است: «این سؤال‌ها هنوز باقی است: انگیزه این بمب‌گذاری چه بود؟ چه کسی دستور آن را صادر کرد؟ چه کسانی انجامش داد؟ و بالاترین مقام آمر این عمل کیست؟»

جان مک‌کین و جو لیبرمن، دو تن از نمایندگان سنای آمریکا نیز به شدت از تصمیم اسکاتلند برای آزادی عبدالباسط المقراحی انتقاد کرده‌اند و به مقامات لیبی گفته‌اند که این عمل، تأثیری منفی بر روابط ایالات متحده با لیبی خواهد گذاشت.

بسیاری از قربانیان حادثه لاکربی، آمریکایی‌هایی بودند که برای گذران تعطیلات کریسمس، عازم خانه بودند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)