تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزاری دومین دادگاه بازداشت‌شدگان

دومین جلسه رسیدگی به اتهامات برخی دستگیرشدگان حوادث پس از انتخابات در ایران، امروز شنبه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران برگزار شد.

علی تاجرنیا،‌ احمد زیدآبادی،‌ شهاب‌الدین طباطبائی، هدایت آقایی و جواد امام از معروف‌ترین چهره‌هایی هستند که در این جلسه محاکمه حضور داشتند.


احمد زیدآبادی و کلوتیلد ریس

به همراه این افراد، گروه دیگری از متهمان که دادستانی تهران آنها را «عوامل میدانی آشوب‌ها» معرفی کرده، نیز در این جلسه شرکت کرده بودند.

در میان متهمان، یک شهروند فرانسوی به نام کلوتیلد ریس با اتهام «جمع آوری اطلاعات و تحریک آشوب طلبان» حضور داشت. خانم ریس که مدرس زبان فرانسوی است، ماه گذشته بازداشت شد. دو کارمند محلی سفارت فرانسه و بریتانیا نیز از دیگر متهمان جلسه امروز این دادگاه بودند.

اولین جلسه محاکمه دستگیرشدگان حوادث اخیر شنبه گذشته برگزار شد که با واکنش‌های زیادی مواجه شد.

علی تاجرنیا،‌ احمد زیدآبادی،‌ شهاب‌الدین طباطبائی، هدایت آقایی و جواد امام از معروف‌ترین چهره‌هایی هستند که در این جلسه محاکمه حضور داشتند

محمدعلی ابطحی و محمد عطریانفر در آن جلسه، طی اظهاراتی «صحت انتخابات» ریاست جمهوری را تائید کردند.

در ابتدای جلسه امروز، عبد‌الرضا محبتی معاون دادستان عمومی و انقلاب تهران به نمایندگی از مدعی‌العموم متن کیفرخواست را قرائت کرد.

در این کیفرخواست به «برنامه‌ریزی و دخالت» کشور‌های «بیگانه» به منظور «فروپاشی و براندازی نرم» در جمهوری اسلامی اشاره شده است.


هدایت آقایی (ردیف اول، نفر اول از سمت راست)

بررسی نقش این کشورها در حوادث پس از انتخابات، یکی دیگر از محور‌های این کیفرخواست است.

نماینده مدعی‌العموم در این کیفرخواست، آمریکا را متهم کرد که با ایجاد پایگاه‌هایی در دبی، استانبول، باکو، لندن و فرانکفورت برای فروپاشی نظام جمهوری به «کادرسازی» اقدام کرده است.

«آموزش خبرنگاران، هنرمندان، دانشجویان و متخصصان در این پایگاه‌ها به منظور مقدمه‌چینی برای راه‌اندازی انقلاب مخملی در ایران»، از جمله ادعاهایی است که در متن این کیفرخواست مطرح شده است.

نماینده مدعی‌العموم در این کیفرخواست، آمریکا را متهم کرد که با ایجاد پایگاه‌هایی در دبی، استانبول، باکو، لندن و فرانکفورت برای فروپاشی نظام جمهوری به «کادرسازی» اقدام کرده است

در بخش دیگری از این کیفرخواست، دولت بریتانیا و شبکه تلویزیون فارسی‌زبان بی‌بی‌سی متهم شده‌اند که دو سال پیش از برگزاری انتخابات، فعالیت‌ها علیه نظام جمهوری اسلامی و «کودتای مخملی» را آغاز کرده‌اند.

شبکه‌های اجتماعی تویتر و فیس‌بوک هم از جمله متهمان دخالت در حوادث اخیر ایران معرفی شده‌اند.

نماینده مدعی‌العموم همچنین سازمان مجاهدین خلق ایران را متهم کرده که با نفوذ در ستاد انتخاباتی مهدی کروبی در «اغتشاش‌ها» پس از اعلام نتیجه انتخابات دست داشته است.


«انجمن پادشاهی ایران» نیز در این کیفرخواست از جمله جریان‌هایی معرفی شده که در «اغتشاش‌های» پس از انتخابات در ایران دخالت داشته است.

به گزارش وب‌سایت موج سبز آزادی، گروهی از خانواده‌های بازداشت‌شدگان در مقابل محل برگزاری این دادگاه تجمع کردند.

پس از پایان قرائت متن کیفرخواست، گروهی از متهمان به دفاع از خود پرداختند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

واقعا دیگر وقتی اسم این مقام ...رهبری آورده می شود من از اشمئزاز ....
من به عنوان یک بیدین به احمد زیدآبادی و تمامی خانمهای و. آقایان دستگیر شده درود می گویم و از آنان حمایت می کنم و به آنها مژده می دهم که ما تا سرنگونی این رژیم منفور از پای نخواهیم نشست. آنها هر چه بگویند برای حفظ جانشان ما را ذره ای از آنها دور نخواهد کرد. ما می دانیم آنها را برای چه دستگیر کرده اند. حکومت چنان درمانده است. این ...نایب امام زمان چنان .......که اصولا نمی داند چه بکند و معلوم نیست که حتا دیگر زیر این ضربات خلق زنده مانده باشد. و اما ما بیدینها هم این هفته به نماز جمعه خواهیم رفت.
نماز جمعه این هفته بیست و سوم مرداد تهران به امامت هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس خبرگان رهبری و رئیس مجمع تشخیص مصلحت ایران اقامه می شود. دانشگاه تهران ۲۳مرداد ماه در تسخیر مردم خواهد بود و نماز جمعه این هفته تهران به امامت هاشمی رفسنجانی اقامه خواهد شد.آیت الله هاشمی رفسنجانی این هفته تهران را اقامه خواهد کرد. و خواهد گفت که با مردم است یا با نظام.و خواهد گنفت که آیا ایران بر نگداری این نظام آمده یا این نظام دوره ای از تاریخ آزمون و خطای ایران بوده است و دیگر سپری شده. و باید کار دیگر کرد و راه دیگر رفت و...

-- استفراغ از اشمئزاز از تهران ، Aug 8, 2009

همه دنیا کنار هم جمع شده تا انقلاب مخملی علیه ایران راه بیاندازند؟؟
توهم از اولین خصوصیات یک دیکتاتور است، شاه همینطور بود اینها هم ...

-- بدون نام ، Aug 8, 2009

مضحک ترین کیفرخواستی که تا بحال در عمرم خوانده ام!

-- مهیار ، Aug 8, 2009

عجب نمایشی است...یک دختر مظلوم و کم سن وسال فرانسوی را که دیدنش دل آدم را کباب می کند کنار یکسری آدم بیگناه نشانده اند، جمهوری اسلامی با این کارها آبروی ایرانی جماعت را به باد می دهد... خامنه ای! ای بی وجدان! ما همیشه به مهمان نوازی مشهور بوده ایم، این حرکات جلف را تمام کن... داری گور خودت را میکنی...

-- کیارش ، Aug 8, 2009

دادستان در کیفرخواست بیان کرده که انگلیس از طریق برگزاری آزمون زبان IELTS اقدام به جذب برانداز می کرده! جل الخالق! من موندم چرا تو ایران زبان انگلیسی تدریس می شه؟ اصلا هرکس انگلیسی حرف بزنه کلا مشکوکه، نیست؟ از کجا انگلیسی یاد گرفته؟ اصلا واسه چی انگلیسی یاد گرفته؟ مگه دعای کمیل به انگلیسه؟ در قالب به اصطلاح آزمون زبان در واقع می خوان فرهنگ فاسد غرب رو به ما حقنه کنن! خدایا نگذر از اون معلمهای زبان انگلیسی دوران راهنمایی و دبیرستان من که از غفلت من استفاده کردن تا من رو به سمت منافع استکبار منحرف کنن! به خدا موقعی که من پیشت میز امتحان آیلتز نشستم نمی دونستم که دارم در واقع آزمون گزینش اینتلجنت سرویس انگلیس رو می گذرنوم. تف بر من، از همینجا می خواستم از گذشته ننگین خودم و خودفروختگی و روسپیگری سیاسی خودم اعلام برائت کنم.

-- بردیا ، Aug 8, 2009

اینان چقدر احمقند که مردم را احمق می پندارند، مجاهدین خلق اگر در ایران طرفدار داشتن و می توانستند کوچکترین کاری بکنند که وضعشان این نبود در عراق! مردم ایران اگر گروهی را در ایران جهان خونخوارتر از روحانیت شیعه بداند که بسیار کار مشکلی ست اما یک لحظه در نام بردن مجاهدین خلق درنگ نخواهد کرد. .......
حکومت ایران چنان از دست مردم کلافه شده که حتا فارسی حرف زدن را نیز فراموش کرده و هذیان می گوید. مردم کم کم دارند خودشان را برای ضربه ی نهایی به این ضدبشریهای تاریخ آماده می کنند.

-- بدون نام ، Aug 8, 2009

ما کاری به اعتراف این و آن نداریم خاتمی و موسوی هم اعتراف کنند به ما ربطی ندارد ما می خواهیم جلادها نباشند. ما خودمان فکر داریم گوسفند که نیستیم

-- اکبر ، Aug 8, 2009

کافر همه را به کیش خود پندارد.اینا تو دنیا هیچ چیز دیگه را بغیر از خودشون قبول ندارند. من که دیگه نماز هم نمیخونم و به جاش فقط دعا میکنم دست اندرکارا و رهبرای دیکتاتور به مجازات برسند

-- jolien ، Aug 8, 2009

این یک جساب ساده است. عده ای را می گیرند وبه زندان می برند قبل از ان عقیده ای دیکر داشتند و پس ار دستگیری عقیده شان 180 درحه تقییر می کند. این را هر عقل سالمی درک میکند که چه اتفاقیی افتاده. این کاراکتر این نظام را نشان می دهد. باید در جای انها بود و دید که چه حالتی به انسان دست می دهد

-- Reza ، Aug 8, 2009

شاید در زندان آنها و خانواده شان به تجاوز و فیلم برداری تهدید شده باشند

-- بدون نام ، Aug 8, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)