تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

واکنش آمریکا به سرکوب بهشت زهرا

وزارت خارجه ایالات متحده روز پنج‌شنبه از سرکوب سوگواران مراسم چهلم جان‌باختگان اعتراضات ایران انتقاد کرد و آن را «ناراحت‌کننده» خواند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آیان کِلی،‌سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره گفت:
«به نظر من، به‌ویژه این‌که نیروهای امنیتی برای در هم شکستن یک تظاهرات در گورستان از زور استفاده می‌کنند امری ناراحت‌کننده است.»

کلی: «به نظر من، به‌ویژه این‌که نیروهای امنیتی برای در هم شکستن یک تظاهرات در گورستان از زور استفاده می‌کنند امری ناراحت‌کننده است»

وی افزود:
«ما در کنار ایرانیانی هستیم که به دنبال حق جهان‌شمول خود برای آزادی بیان و تظاهرات مسالمت‌آمیز هستند.»

روز پنج‌شنبه، هزاران تن از افرادی که برای سوگواری جان‌باختگان سرکوب‌های پس از انتخابات دهم ریاست‌جمهوری ایران به بهشت زهرا رفته‌بودند با سرکوب نیروهای مسلح دولتی مواجه شدند. سوگواری روز چهلم کشته شدن ندا آقاسلطان، دختری که فیلم جان دادن او در خیابانی در تهران بازتابی گسترده داشته‌است مناسبت اصلی این تجمع بوده‌است.

آیان کلی در سخنان خود در اشاره به سوگواری روز چهلم که در میان شیعیان رایج است افزود:
«ناراحت‌کننده است که نیروهای ایرانی سعی کردند گروهی از مردم را که می‌کوشند یک مراسم مهم اسلامی را به‌جا آورند متفرق کنند.»

«ناراحت‌کننده است که نیروهای ایرانی سعی کردند گروهی از مردم را که می‌کوشند یک مراسم مهم اسلامی را به‌جا آورند متفرق کنند»

نیروهای دولتی، روز پنج شنبه هم‌چنین با استفاده از گاز اشک‌آور و ضرب و شتم سعی در سرکوب تجمعات اعتراضی مصلی و خیابان‌های مرکزی تهران داشتند.

اعتراضات در ایران پس از اعلام نتایج دهمین انتخابات ریاست‌جمهوری شکل گرفته‌است. معترضان معتقد به «تقلبات گسترده» در شمارش آرای این انتخابات هستند.

باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده پیش از حوادث انتخاباتی ایران، سعی در ترمیم روابط با جمهوری اسلامی داشت. آقای اوباما خشونت دولتی ایران علیه تظاهرکنندگان را محکوم کرده‌است ولی هم‌چنین اعلام کرده که کشورش «در امور داخلی ایران دخالت نخواهد کرد».

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

زنده باد آزادی
مرگ بر دیکتاتوری

-- بدون نام ، Jul 30, 2009

آمریکا و سایر کشور ها باید خیلی بیشتر از این از مردم حمایت کنند. فایده حرف زدن با این جانیها چیست؟ اینهارا باید تحریم کامل سیاسی کرد و از سازمان ملل متحد بیرون کرد.

-- بیژن باباکوهی ، Jul 31, 2009

زنده باد ایران مرگ بردیکتاتوری عمامه وجهل

-- نادر ، Jul 31, 2009

نباید تعجب کرد . اگر این اقلیت مفعول روانپریش غیر از این با مردم میکردند، اربابانشان عوضشان میکردند.

-- ناقوس مرگ آور ، Jul 31, 2009

اگر براستی امریکا و دول اروپائی منافعی در گرو حاکمیت جمهوری اسلامی نداشتند خیلی وقت پیش از این به موضع گیری و اقدام موثر علیه آن همچون دیگر موردهای مشابه در همسایگی رژیم اسلامی ایران ،دست می زدند . اما نظر به اینکه هنوز رژیم ایران قابلیت های کافی برای عقب راندن نیروهای بالقوه سوسیالیستی انقلابی در منطقه را برای حفظ نسبی امنیت دول اروپائی و امریکا و منافعشان را داراست با آن مدارا میکنند و معتقدند که وجود یک رژیم اسلامی تندرو ولی حافظ منافع شان بهتر از یک جبهه انقلابی سوسیالیستی با جهتگیری نفی منافع آنان است .
چه اوباما و دولتش و چه بوش و سیاست تهاجمی اش هر دو بهمان درجه در این قضیه دخیل هستند .

-- س.ک ، Aug 2, 2009

شاید روزی یوسف بیاید و معبد امون را در هم شکند

-- ازادی ، Dec 19, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)