تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

انتقاد یک مرجع تقلید از بیانیه خبرگان

آیت‌الله علی‌محمد دستغیب، یکی از مراجع تقلید شیعه، خطاب به برخی اعضای خبرگان رهبری گفت که در بیانیه خود باید به «شکنجه‌های نامشروع» در زندان‌ها اعتراض می‌کردند.

جمعه گذشته رادیو و تلویزیون ایران بیانیه‌ای منتسب به مجلس خبرگان رهبری را پخش کرد که در آن «صحت انتخابات» ریاست جمهوری تائید شده و از اظهارات اکبر هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های دو هفته گذشته نماز جمعه تهران انتقاد شده بود.

تلویزیون دولتی ایران اعلام کرد که این نامه را بیش از ۵۰ عضو خبرگان رهبری امضا کرده‌اند، اما نامی از امضا کنندگان این بیانیه نبرد.

«چرا در زمانی که آقای هاشمی پس از درگذشت آیت‌الله خمینی از رهبری آیت‌الله خامنه‌ای حمایت کرد، کسى نگفت خلاف نظام سخن مى‏گوید و خلاف نظام عمل مى‏کند»

آیت‌الله دستغیب که عضو مجلس خبرگان رهبری است، خطاب به کسانی که این بیانیه را امضا کرده‌اند افزود که باید به خواسته ۴۰ میلیون نفر احترام می‌گذاشتند و با بازشماری صندوق‌های رای بر آنها معلوم می‌شد که خواسته‌های معترضان «غیرعقلانی» نیست.

این مرجع شیعه به امضاکنندگان بیانیه خبرگان رهبری توصیه کرده که به جای «تهمت‏ها، سرکوب‌ها، نسبت ارتداد دادن و ضد ولایت فقیه خواندن» با آزاد کردن زندانی‌ها و «عذرخواهی» از مردم، به خواست «اکثریت آنها» گوش دهند.

متن کامل بیانیه را بخوانید

آقای دستغیب همچنین اعلام کرده که اعترافاتی که از بازداشت‌شدگان در زندان اخذ شده، اعتبار «قانونی و شرعی» ندارد.

این روحانی بلندپایه در عین حال به اظهارات دو هفته گذشته آقای هاشمی در نماز جمعه تهران اشاره کرده و آورده است: «هر شخص فهیم، این خطبه را تقدیر مى‏کند و نقطه قوّت جهت استمرار جمهورى اسلامى ایران مى‏داند.»

او در واکنش به آن بخش از بیانیه منتسب به مجلس خبرگان رهبری که از اظهارت آقای هاشمی انتقاد کرده بود، خطاب به امضاکنندگان بیانیه مذکور گفته است: «چرا در زمانی که آقای هاشمی پس از درگذشت آیت‌الله خمینی از رهبری آیت‌الله علی خامنه‌ای حمایت کرد، کسى نگفت خلاف نظام سخن مى‏گوید و خلاف نظام عمل مى‏کند.»

این مرجع شیعه به امضاکنندگان بیانیه خبرگان رهبری توصیه کرده که به جای «تهمت‏ها، سرکوب‌ها، نسبت ارتداد دادن و ضد ولایت فقیه خواندن» با آزاد کردن زندانی‌ها و «عذرخواهی» از مردم، به خواست «اکثریت آنها» گوش دهند

آقای دستغیب افزود: «اما اکنون که حقایقى بر خلاف میل شما مى‏گوید و بر همه شما خوب واضح است که حقیقت چیست، حالت اعتراض دارید. این انصاف است؟ پس غرض از این بیانیه حفظ نظام نیست.»

در پیوند با انتشار این بیانیه که گفته می‌شود از سوی بیش از ۵۰ عضو خبرگان رهبری امضا شده است، خبرگزاری‌های ایرنا و فارس امروز یکشنبه در گزارش‌های جداگانه‌ای، آمار متفاوتی از تعداد امضا‌های یاد شده ارائه کرده‌اند.

خبرگزاری ایرنا در حالی از افزایش تعداد امضاهای این بیانیه به ۵۸ امضا خبر داده که خبرگزاری فارس اعلام کرده که تعداد امضاها از مرز ۶۵ نفر گذشته است.

مجلس خبرگان رهبری ۸۶ عضو دارد که هر هشت سال یک‌بار به طور مستقیم از سوی مردم انتخاب می‌شوند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

ماشاالله به این حاج دستغیب و البته «روحانی بلندپایه» و دیگر بلندپایه ها، که بعد از این همه کشتار و ترور و وحشیگری دهان را باز کردند! دیر آمدید ولی...، آدم نمی داند به اینها چه بگوید. در ٣٠ سال گذشته کجا بودید؟ زمانیکه خمینی دستور قتل عده کثیری از زندانیان سیاسی را صادر کرد. راحل برای خاموش کردن شکست خود در جنگ که برای او نعمتی بود، ابتدا شربت زهر را نوشید و یا باو خوراندند و بعد راحل عصبانی و خشمگین، تصمیم به قتل عام زندانیان گرفت. و شاگردان و دوستداران تشنه خون او هنوز به سرکوب و شکنجه و کشتار مردم مشغولند. تحفه آن رهبر و رهبران فعلی، چیزی به جز تولید شاگردان خونریز و چاقوکش، و فساد و دزدی و دروغ و فریبکاری، و ننگ و رنج و غم دائمی و بدبختی برای ملت نبوده است.
رهایی،

-- Rahai ، Jul 26, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)