تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

وزرای «اطلاعات و ارشاد» برکنار شدند

خبرگزاری‌ها به نقل از منابع آگاه، از برکناری وزرای ارشاد و اطلاعات از سوی محمود احمدی‌نژاد خبر می‌دهند.

خبرگزای مهر با اعلام این خبر گزارش کرده که آقای احمدی‌نژاد امروز یکشنبه حکم عزل محمدحسین صفار هرندی(وزیر ارشاد) و غلامحسین محسنی‌ اژه‌ای (وزیر اطلاعات) را صادر کرده است.

این خبرگزاری‌ علت این برکناری صفارهرندی و محسنی‌ اژه‌ای را درگیری لفظی در جلسه چهارشنبه گذشته هیات دولت عنوان کرده است.


صفار هرندی

پیش از این، گزارش‌‌هایی درباره بروز برخی مشاجره‌های لفظی در جلسه چهارشنبه هیات دولت در خصوص انتصاب آقای مشایی صورت گرفته بود که برخی از سایت‌ها مهمترین معترضان این جلسه را محمدحسین صفار هرندی و غلامحسین محسنی ‌اژه‌ای معرفی کرده بودند.

رسانه‌های نزدیک به محافظه‌کاران همچنین پیش‌بینی کرده بودند که این دو وزیر، در کابینه دهم مسئولیتی نخواهند داشت و از مقام خود کنار گذاشته خواهند شد.

در عرف سیاسی ایران، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر اطلاعات از جمله وزرایی هستند که با مشورت و نظر آیت‌الله خامنه‌ای عزل و نصب می‌شوند.


محسنی‌ اژه‌ای

خبرگزاری فارس نیز با تائید خبر برکناری صفار‌هرندی، از محمدعلی خواجه پیری یکی از مشاوران وی به عنوان سرپرست وزارت ارشاد نام برده است.

خواجه پیری، مشاور وزیر ارشاد در امور قرآنی و مدیر کل هماهنگی، توسعه و مراکز قرآنی این وزارت‌خانه است.

جزئیات بیشتری در این خصوص از سوی رسانه‌های دیگر منتشر نشده است.

علت برکناری صفارهرندی و محسنی‌ اژه‌ای، درگیری لفظی با احمدی‌نژاد بر سر معاون اولی مشایی، در جلسه چهارشنبه گذشته هیات دولت عنوان شده است

مقام‌های دولتی نیز تاکنون در این مورد اظهارنظری نکرده‌اند.

طبق اصل ۱۳۶ قانون اساسی، رئیس‏ جمهوری می‏‌تواند وزرا را عزل‏ کند.

صفارهرندی، هفته گذشته طی سخنانی به طور تلویحی از احمدی‌نژاد به خاطر خودداری از اجرای دستور آیت‌الله علی خامنه‌ای مبنی بر برکناری اسفندیار رحیم‌مشایی از سمت معاون اولی رئیس جمهوری انتقاد کرده بود.

او گفته بود که «برخی برای رهبری جان می‌دهند و بعضی نیز از خواسته‌های کوچک خود نمی‌گذرند.»

گزارش‌ها حاکی است که یکی از معاونان اژه‌ای، به نام علوی نیز به عنوان سرپرست وزارت اطلاعات تعیین شده است.

کابینه نهم از رسمیت افتاد
با برکناری وزرای اطلاعات و ارشاد از سوی محمود احمدی‌نژاد، کابینه نهم از رسمیت افتاد.

براساس اصل ۱۳۶ قانون اساسی، در صورتی‌که نیمی از اعضای کابینه برکنار یا استیضاح شوند، رئیس جمهور موظف است برای گرفتن رای اعتماد، کابینه را باردیگر به مجلس معرفی کند.

اصل ۱۳۶ قانون اساسی که مقرر می‌دارد: ‌«رئیس‌جمهورمی‌تواند وزرا را عزل کند و در این صورت باید وزیر یا وزیران جدید از مجلس رأی اعتماد بگیرند و در صورتی که پس از ابراز اعتماد به دولت، نیمی از هیأت وزیران تغییر کند باید مجددا از مجلس شورای اسلا‌می برای هیأت وزیران تقاضای رأی اعتماد کند.»

وزرای کابینه دولت در ایران ۲۱ نفر هستند.

کابینه کنونی آقای احمدی‌نژاد تنها یک تغییر با رای اعتماد مجدد مجلس فاصله داشت که با این اقدام آقای احمدی‌نژاد از رسمیت افتاد.

این برای نخستین‌بار در تاریخ ۳۰ ساله جمهوری اسلامی کابینه یک دولت از رسمیت می‌افتد.

پیش‌تر ۱۰ وزیر کشور، نفت، اقتصاد، صنایع و معادن، آموزش و پرورش، دادگستری، رفاه، تعاون و راه و ترابری برکنار، استیضاح یا بازنشسته شده بودند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، رؤسای کل بانک مرکزی و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران از جمله مقام‌هایی هستند که در چند سال اخیر با تغییراتی مواجه شده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

بازی زرگری ضد سبزها هست...اصلاً ارزش کوچکترین توجه کردن بهش رو نداره

-- میثم ، Jul 26, 2009

اي آقا چه فرقي ميكنه؟ دولت كه مشروعيت نداشت اهميتي نداره كه چه كسي وزير ميشه!

-- بنده خدا ، Jul 26, 2009

خواجه پیری، مشاور وزیر ارشاد در امور قرآنی و مدیر کل هماهنگی، توسعه و مراکز قرآنی این وزارت‌خانه است. شغل را بنگرید! مسخره تر از این سمت ها در هیچ کجای دنیا پیدا نخواهید کرد. این گونه شغل ها و اینجور موجودات تنها در این نظام وحشی یافت می شود. نظامی که در خیابان ها مردم را قتل عام می کند و مجروحین را آنچنان در زندان های مخوف خود شکنجه می کند که منجر به مرگ آنها می شود، وزیر ارشاد آن به امور قرانی چه ربطی دارد. ننگ بر شما دکانداران دین که برای منافع دنیوی خود حاضرید دست به هر جنایتی بزنید.
مرکز توسعه فریب و دروغ،

-- Faribkaran ، Jul 26, 2009

البته همهٔ مردم جنگ زرگری شما جانیها را میشناسند.و همه می‌دانند محمد صفار هرندی چه آدم ...است و چقدر از احمدی‌نژاد مرتجع تر و ... است نامرد هزاران کتاب را در مهاق سانسور گذاشته است.مطمئن باشید. این ...به زودی پستی در زندان اوین به عنوان بازجو و شکنجه گر بدست خواهد آورد. شمیم

-- شمیم ، Jul 26, 2009

كاهش مستمری برخی از بازنشستگان نظامی
حداقل مستمري 24 هزار نفر از نيروهاي مسلح به طور ناگهاني 100 تا 250 هزار تومان كم شده است.
خبر كاهش ناگهاني مستمري بازنشستگان نيروهاي مسلح اگر از گرماي 39 درجه تابستان تهران داغ‌تر نباشد، سردتر هم نيست.

بالاخره هر چه باشد بازنشستگان آن هم از نوع نظاميان محتاط و محافظه‌كار خبرساز شده‌اند. نظامياني كه اگر در زمان خدمت زير پرچم با آنها برخورد مي‌كردي، مي‌فهميدي كه ممكن است از سنگ خارا اطلاعات بيرون بيايد اما از آن خير.

شايد سازمان بازنشستگان نيروهاي مسلح براي كمتر خبرنگاري حوزه خبري فعالي بوده باشد. به ويژه آنكه همواره مهم‌ترين خبرش در سال‌هاي پيشين به چگونگي افزايش مستمري‌ها از طريق اجراي قانون نظام هماهنگ پرداخت، مبلغ مستمري‌ها براي سال‌هاي آينده و اعلام جزئيات مربوط به آن اختصاص داشت. شايد همين مساله باعث شد تا وقتي مبلغ مستمري‌ها براي سال جاري به همراه جزئيات آن در آخرين روزهاي سال گذشته (87) اعلام شد برخي به سرعت برق از انتشار اين خبر به عنوان آغاز زودهنگام رقابت‌هاي انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري ياد كردند.

به همين دليل وقتي امروز خبر كاهش ناگهاني مستمري بازنشستگان نيروهاي مسلح مثل بمب خبري منفجر شد كمتر دفترچه تلفن خبرنگاري را مي‌توان سراغ داشت كه در آن نام و نشاني از سازمان بازنشستگان نيروهاي مسلح و مسوولانش وجود داشته باشد .

وقتي هم كه از انتظار در پشت خطوط هميشه مشغول 118 و شماره‌تلفن‌هاي بي‌جوابي كه از سوي كاربرانش بي‌نتيجه مي‌ماند،خسته مي‌شوي چاره‌اي نداري جز آنكه در گرماگرم آفتاب داغ ظهر،‌خيابان‌هاي پايتخت را طي كني و گزارشت را حضوري بنويسي.

به ياد مي‌آوري كه زماني ساختمان سازمان بازنشستگان نيروهاي مسلح را در خيابان وصال نرسيده به تقاطع بلوار كشاورز ديده‌اي و آن موقع فكرش را هم نمي‌كردي كه بالاخره يك روزي براي تهيه گزارش مجبور شوي به آن ساختمان مراجعه كني.

از سر انقلاب با تاكسي خيابان وصال را به سمت فاطمي بالا مي‌روي و نرسيده به بلوار كشاورز پياده مي‌شود، همان‌جا كه پيشتر تابلوي سازمان بازنشستگي نيروهاي مسلح را به طور گذري ديده بودي اما اين بار نه از نشان سازمان خبري است و نه از سرباز وظيفه‌اي كه گهگاه در مقابل آن مي‌ايستاد.
«سازمان از اينجا رفته خيابان كارگر»؛ اين را راننده هنگامي‌گويد كه مي‌خواهد باقي‌مانده كرايه را بدهد. چاره‌اي نيست دوباره سوار مي‌شوي تا خودت را به محل جديد سازمان برساني.

خيابان فاطمي، تقاطع كارگر، مقصد بعدي تو است كه بخشي از آن را پياده آمده‌اي، ‌از نگهبان «اداره مهندسي ارتش» كه درست در همين تقاطع قرار دارد. نشاني سازمان بازنشستگان نيروهاي مسلح را مي‌پرسي و او به تو مي‌گويد كه چنين سازماني در انتهاي غربي خيابان فاطمي قرار دارد و تو بايد دو چهارراه ديگر را طي كني. رانندگان گذري تمايلي به سوار كردنت ندارند، از تاكسي و اتوبوس هم فعلاَ خبري نيست براي همين چاره‌اي نمي‌ماند جز آنكه به قول معروف باز هم پياده گز كني.

در نهايت به ساختمان مزبور مي‌رسي، ساختماني شمالي كه ظاهرش نوساز است و در زير آفتاب ظهر نمايان و درخشان است. ساختماني كه روي آن عنوان سازمان بازنشستگي نيروهاي مسلح(كه از كنار هم قرار گرفته شدن حروف برجسته تشكيل شده)نقش خورده است.

براي ورود بايد از اتاق نگهباني بگذري، داخل مي‌شوي پيرمردي كه خود هم‌اكنون از نظاميان بازنشسته محسوب مي‌شود به همراه يك ستوان كه ظاهرش به افسرهاي وظيفه مي‌خورد در اتاقك نگهباني هستند، علاوه بر آن تعدادي مراجعه‌كننده و مقرري‌بگيران نيروهاي مسلح نيز در اتاق حضور دارند افسر جوان كه بر حسب ستاره‌هايي كه بر دوش دارد،‌ ستوان دوم نيروي زميني ارتش است دليل آمدنت را مي‌پرسد؛زن جواني متوجه مي‌شود كه براي چه آمده‌اي و بدون هيچ آشناي قبلي هيجان‌زده مي‌گويد: «لطفاَ حقيقت را بنويس» و بعد ضمن تاييد ماجرا در اداره بازنشستگي غرب تهران،مي‌گويد كه حداقل از مستمري 24 هزار نفر به طور ناگهاني 100 تا 250 هزار تومان كم شده است.

به گفته وي درواقع همان‌طور كه در سال87 به مستمري‌ها اضافه شد پس از گذشت پنج ماه از شروع سال جديد به دليل نقص مدارك در درجه و رتبه، مستمري‌ اين افراد كم شده است. البته ادعاهاي ديگري نيز شنيده مي‌شود. برخي از مراجعه كنندگان نيز با ناراحتي مي‌گويند معمولا افزايش مستمري‌ها مربوط به فصل انتخابات است.

نشاني تلفن اداره مزبور را مي‌گيري تا بعداَ زنگ بزني، در اين مدت نگهبان پير چندين بار با تلفن داخلي روابط عمومي را گرفته است يا حداقل اينطور وانمود مي‌كند، اما كسي در آن سوي خط تلفن را جواب نمي‌دهد، مودبانه به تو حالي مي‌كند كه نمي‌تواني داخل بشوي، «شما بايد به سيدخندان بروي، سازمان مركزي آنجاست، اينجا كانون بازنشستگان ارتش است، «تلفن محل جديد سازمان بازنشستگان نيروهاي مسلح را به تو مي‌دهد و در ضمن مي‌گويد از مستمري من كه تا حالا چيزي كم نشده است از اتاق نگهباني كه بيرون مي‌آيي، تلفنت زنگ مي‌خورد، سردبير است و از تو مي‌پرسد كه تا حالا چه كار كردي،؟ پاسخ روشن است.

-- فریاد نظامی ها درامد ، Jul 26, 2009

ای بابا، این دو تا و نصفی کتاب هم دیگر زیادی بود، حالا دیگه همین هم در نمی‌‌یاد. در ارشاد را قفل کنید که دیگه خیال همه راحت بشه! وسلام! فاتحه!

-- بدون نام ، Jul 26, 2009

باز هم "دستگاه کودن سازی عمومی" شروع به کار کرد. این هم مثل جریان انتصاب وزرای نفت و کشور با کلی هوچی گری؛ اول کردان بعدش هم محصولی. نتیجه اش هم که همه می دانیم چه شد. دیگر این بازیها توجه و فکر ما را منحرف نمی کند. خوشبختانه نظرات خوانندگان (تا اینجا که خواندم) نشان از فهم بالای آنان دارد. این کارهای حکومتی ها، همه لاپوشانی و عوام فریبی است. خدا می داند پشت پرده چه خبر است.

-- ae4share ، Jul 26, 2009

چیز عجیبی نیست.در دولت کودتا باید هر روز منتظر این نوع سیاه بازی ها باشیم.دور نیست که این دولت نامشروع به منظور خود شیرینی برای مردم سرکوب شده،درآینده نزدیک طرح حجاب اختیاری،ایجاد قمارخانه اسلامی، بازگشایی روسپی خانه ها،طرح تفحص دارایی های رهبری و وعزل وی را نیز صادر کند.این دولت هیچ مشروعیتی برای مردم ندارد و هرنوع امتیازی هم که بدهد کوچک ترین اهمیتی برای مردم ایران ندارد.کار از اینها گذشته است.مردم ایران در پی احیا فرهنگ اصیل ایرانی هستند بزرگ ترین شاخصه آن «نفی دروغ و سیاه بازی»است.خدایا سرزمین مرا از دروغ در امان بدار

-- سهیل ، Jul 26, 2009

maaloom mishavad shkaf khaly amigh ast be zoodi ekhtelaf rahbar ba dolat tashdid mishavad chera keh osoolan ahmadinezhad be anjomane hojatiye va mesbahe yazdi vasl ast na rahbar. rahbar barayash faghat vasileh ast o bas.
www.p-kh.blogfa.com

-- ahmadpour ، Jul 26, 2009

آقای احمدی نژاد حقیقتاً معجزه هزاره سوم است

-- گشتاسب ، Jul 26, 2009

معلوم میشود شکاف داخل حاکمیت بسیار عمیق است البته منتظر عمیقتر شدن باشیم.
بزودی اختلاف رهبر و رییس جمهور شدت بیشتری پیدا میکند چرا که رییس جمهور خود را فراتر از رهبر و قانون میداند رهبر را فقط وسیله ای برای پیروزی میخواست چرا که او اصولا خود را نیروی انجمن حجتیه و مصباح یزدی میداند و نه از رهبر...باید دید رهبری آیا حکم وی را تنفیذ میکند یا اینکه مقابله خواهد کرد؟
www.p-kh.blogfa.com

-- ahmadpour ، Jul 26, 2009

ای بابا هرکاری بعد از این میشه نباید اصلا روش حساب کرد واقعا برای مردم ایران دولت سیستم حاکم رهبری هیچ کدوم پشیزی ارزش ندارند خدا رحمت کنه جمهوری اسلامی ایران رو کاری که سید علی خامنه ای اسرائیل و آمریکا هم با هزاران ابزار جنگی شون نمی تونستند انجام بدند شصت و نه میلیون و نهصد نود و نه هزار نفر از بدنه جمهوری اسلامی جدا شدند حضرت آقا موندن با هزار تا مزدور از شریعتمداری گرفته تا فیروز آبادی بسیجی های بدبخت هم ابزار دست مزدوران هستند

-- نرگس ، Jul 26, 2009

«برخی برای رهبری جان می‌دهند و بعضی نیز از خواسته‌های کوچک خود نمی‌گذرند.» صفار کور خوندی اگه فکر کردی میتونی خود شیرینی کنی و با گماشته اول رهبرت در بیفتی و شغلتو حفظ کنی. این ولی فقیه ...حتا بدوست قدیمیش که این رهبری را براش درست کرد نارو زد، تو که جای خود داری آقای تره بار فروش دوران قدیم. تا دیر نشده دست اژه ای اژدهانما رو بگیر و برو سفارت نوار غزه و تقاضای ویزای مهاجرت کن. دوره شما آقایون لاتها دیگه بسر رسیده.

-- بیژن باباکوهی ، Jul 26, 2009

درسته که این چیزا برای ما مهم نباید باشه و نیست، ولی از این اخبار مشخصه که بالاخره در سطوح بالایی حکومت هم اختلافات نسبتا زیادی به وجود اومده (که هر چه بیش‌تر بشه برای ما به‌تره) و به نظرم نمی‌شه گفت که همه‌ی اینا فیلمه...

-- ه ، Jul 26, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)