تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

درخواست مجوز مراسم یادبود جان‌باختگان

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، برای برگزاری مراسم یادبود جان‌باختگان حوادث اخیر، از وزارت کشور درخواست مجوز کردند.

این دو از نامزد‌های معترض به نتیجه انتخابات هستند که در آن محمود احمدی‌نژاد از سوی آیت‌الله علی خامنه‌ای و شورای نگهبان به عنوان «پیروز» معرفی شده است.

نامه مشترک آقایان موسوی و کروبی خطاب به صادق محصولی وزیر کشور نوشته شده است.

آنها درخواست کرده‌اند که این وزارتخانه با برگزاری مراسم چهلمین روز درگذشت جان‌باختگان حوادث پس از انتخابات در مصلای تهران موافقت کند.


در این نامه تاکید شده که در مراسم یادبود تنها به «تلاوت آیاتی از قرآن» و «سکوت» به نشانه ادای احترام اکتفا خواهد شد.

در جریان ناآرامی‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران، بنابر اعلام منابع رسمی، ۲۰ تن جان خود را از دست دادند، اما سازمان‌های مدافع حقوق بشر تعداد کشته‌‌شدگان را بیش از صد‌ها نفر اعلام کرده‌اند.

هنوز اجساد بسیاری از جان‌باختگان آن‌گونه که مهدی کروبی روز گذشته در نامه خود به وزارت اطلاعات به آن اشاره کرده، تحویل خانواده‌های قربانیان نشده است.

بسیاری از این خانواده‌ها هیچ اطلاعی از بستگان خود که در جریان این حوادث اخیر دستگیر یا کشته شده‌اند، ندارند و این مسئله موجب نگرانی آنها و بسیاری از سازمان‌های مدافع حقوق بشر در جهان شده است.

کروبی و موسوی درخواست کرده‌اند که وزارت کشور با برگزاری مراسم چهلمین روز درگذشت جان‌باختگان حوادث پس از انتخابات در مصلای تهران موافقت کند.

با گذشت بیش از یک ماه از آغاز درگیری‌های انتخاباتی در ایران، هنوز مسئولان جمهوری اسلامی گزارشی مبنی بر شناسایی و دستگیری کسانی (لباس شخصی‌ها و نیرو‌های پلیس) که در تجمعات مسالمت‌آمیز معترضان، به سوی آنها تیزاندازی می‌کردند، منتشر نکرده‌اند.

برخی فرماندهان نظامی ادعا کرده‌اند که نیرو‌های لباس شخصی و پلیس در حوادث اخیر اسلحه حمل نمی‌کرده‌اند و تیراندازی به سوی مردم از سوی «دشمنان» جمهوری اسلامی صورت گرفته است.

ندا آقاسلطان، سهراب اعرابی، مسعود هاشم‌زاده، محسن روح‌الامینی و اشکان سهرابی از جمله جوانانی هستند که در حوادث اخیر بر اثر اصابت گلوله و «شکنجه در زندان» جان خود را از دست داده‌اند.

خانواده‌های این افراد خواستار شناسایی عوامل قتل فرزندان خود شده‌اند؛ خواسته‌ای که تاکنون با سکوت مقام‌های ایران مواجه شده است.

برگزاری مراسم «چهلم شهدا» در خیابان‌ها
از ایران همچنین گزارش می‌رسد که قرار است مردم در چهلمین روز درگذشت کسانی که در حوادث اخیر جان باخته‌اند، با در دست داشتن گل مقابل خانه‌های آنها تجمع کنند.

روشن کردن شمع به یاد قربانیان حوادث خشونت‌بار اخیر از دیگر اقداماتی است که در شهرهای ایران قرار است از سوی مردم صورت گیرد.

گفته می‌شود که برخی خانواده‌های جان‌باختگان از میرحسین موسوی، محمد خاتمی و مهدی کروبی درخواست کرده‌اند که در مراسم چهلمین روز جان‌باختن فرزندانشان شرکت کنند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

درست می گویند
این خود تظاهر کنندگان بودند
که به سوی هم تیراندازی می کردند!

-- mk ، Jul 26, 2009

آقای موسوی آقای کروبی سلام من به شما پیشنهاد می کنم که اگر به سخن شما توجهی نشد، شما باید و خصوصا موسوی با مشاورت و همراهی خاتمی و کروبی نوعی مثلث رهبری را بدست گیرید. و مردم را نسبت به آینده امیدوتار سازید در غیر این صورت و چنانکه همینک آغاز شده تمامی قدرت تصمیم گیری از دست شما بدر خواهد رفت. چنانکه مشخص و روشن است مردم از درخواست خود دست بر نخواهند داشت و این فرصت هنگفت اگر از رهبری کسانی چون موسوی در رفت شاید بدست کسانی بیفتد که معیار های مسلمت را از دست بدهند. در هر حال طوفانی عظیم در راه است. بنده که در نقاط مختلف شهر تهران رفت و آمد می کنم باید بگویم که نظام حکومت اسلام ناب محمدی بزودی با نفرات سپاه و نفرات بسیج درگیریهای مهمی خواهد داشت. شرف و انسانیت و ایرانیت سپاه و بسیج بابیشرفی و ضد انسانیت و ضدایرانیت فرماندهانشان و در راس آنها خامنه ای هیچ سنخیتی با هم ندارد. بنا بر این بزودی ستون فقرات این رژیم خونخوار شکسته و خرد خواهد شد. سپاهیان و بسیجیان فرزندان این مردمند و آنها را بامداد خمار فرا گرفته است. آنها برای مردم و برای حفاظت از مردم در برابر هجوم خارجی در این راه قدم گذاشته بودند و اینک از آنان به عنوان ابزار سرکوب همین مردم استفاده می کنند. « داود» یک بسیجی می گفت : این فرماندهان دروغ را بهتر از راست میگن، خیال میکنن ما خریم، اینا میرن از دهاتا بسیجی میارن و بعد بهشون میگن اینا از خارجیا پول گرفتن، اونام خب سرشون نمیشه مردم را میزنن و شهید میکنن...خب اگه به من بگن بزن که من نمی زنم، میرن اونو میارن...تو پایگاه ما تو مسجد...چهل نفر رو از دهات (؟) اوردن اینجا، به ما میگن شما تو پایگاه بمونین اینا برن که کسی نشناستشون، بعدم رفتن از لبنان و فلسطین هم آدم اوردن، این خب خیلی کار بدیه...شما را بخدا ما را لو ندی..." داوود که یک نام مستعار است به من قول داده تا امشب با من یک مصاحبه بکند. من امیدوارم آنرا نوشته و در این سایت منتشر کنم. من با سلام به پاسداران و بسیجیان به آنها هشدار اکید می دهم که این حکومت مرده است و آنان بهتر است هر چه سریعتر از این دستگاه تبرا جویند و روحانیت را در این بحران تنها بگذارند و شرنوشت خود را به سرنوشت روحانیت خونخوار و فرماندهان سپاه گره نزنند. آقای موسوی شما باید این رهبری را با اعلام آن به عهده بگیرید.

-- بدون نام ، Jul 26, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)