تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
نماینده محافظه‌کار مجلس با اشاره به وضعیت بازداشت‌شدگان:

«حتی با اسرا هم چنین برخوردی نمی‌شد»

حمیدرضا کاتوزیان، نماینده محافظه‌کار مجلس با انتقاد از وضعیت بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات گفت که «ما حتی با منافقان و اسرای جنگی نیز چنین برخوردهایی نمی‌کردیم.»

در جریان اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران، تاکنون صد‌ها تن از افراد عادی و فعالان سیاسی و مدنی بازداشت شده‌اند که از سرنوشت اکثر آنها اطلاعی در دست نیست.


محسن روح‌الامینی آخرین فردی است که گزارش‌ها از مرگ وی در زندان خبر می‌دهد. او فرزند عبدالحسین روح‌الامینی، مشاور ارشد محسن رضایی (نامزد انتخابات ریاست جمهوری) است که ۱۸ تیرماه بازداشت شد و دو هفته بعد به خانواده وی اطلاع داده شد که برای تحویل گرفتن جنازه فرزند خود مراجعه کنند.

به گزارش امروز یکشنبه خبرگزاری ایلنا، آقای کاتوزیان با اظهار تاسف از مرگ این جوان، خواستار دخالت مجلس در مسائل مربوط به بازداشت‌های اخیر شد.

وی کشته شدن روح‌الامینی را «مایه تاسف و شرمندگی» خواند و افزود: «جای تاسف است که در حال حاضر با فرزندان خودمان این برخوردها را می‌کنیم.»

«نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات به ما گفته‌اند که در حاشیه امر هستند و ما نمی‌دانیم در این میان چه کسی مسئول و چه کسی پاسخگو است»

به گفته این نماینده مجلس، «ظواهر» نشان از آن دارد که این جوان در بازداشت، مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفته است.

کاتوزیان ادامه داد که «نباید» با افراد معترض چنین برخورد‌هایی صورت گیرد.

وی اظهار داشت که نمایندگان مجلس نگران وضعیت بازداشت‌شدگان هستند و «نمی‌دانند که آیا حداقل امکانات اولیه در اختیار آنها قرار می‌گیرد یا خیر.»

پزشکیان، عضو فراکسیون اقلیت مجلس می‌گوید که اگر کسی مرتکب جرمی شده، باید در دادگاه محاکمه شود «نه اینکه او را آنقدر شکنجه دهند که چنین اتفاقاتی بیفتد»

این نماینده مجلس همچنن گفت که «نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات به ما گفته‌اند که در حاشیه امر هستند و ما نمی‌دانیم در این میان چه کسی مسئول و چه کسی پاسخگو است؟»

او هشدار داد که «این مسائل، آینده بدی را رقم خواهند زد و منجر به حل بحران نخواهند شد و تنها به عمق آن می‌افزایند.»

به گفته کاتوزیان، «در حال حاضر مجلس نسبت به وضعیت بازداشتی‌ها در ابهام کامل است و هیچ اطلاعی به نمایندگان مجلس داده نمی‌شود.»

کاتوزیان کشته شدن روح‌الامینی را «مایه تاسف و شرمندگی» خواند و افزود: «جای تاسف است که در حال حاضر با فرزندان خودمان این برخوردها را می‌کنیم»

مسعود پزشکیان عضو فراکسیون اقلیت مجلس هم جان باختن محسن روح‌الامینی در زندان را حادثه‌ای «وحشتناک» توصیف کرده است.

به گزارش ایلنا، آقای پزشکیان گفت که اگر کسی مرتکب جرمی شده، باید در دادگاه محاکمه شود «نه اینکه او را آنقدر شکنجه دهند که چنین اتفاقاتی بیفتد.»

علاء‌الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز از تشکیل کمیته‌ای ویژه بررسی مشکلات بازداشتی‌ها خبر داده است.

این کمیته، متشكل از نمايندگان كميسيون‌های قضايی، اصل ۹۰، آموزش و تحقيقات و دو عضو كميسيون امنيت ملی است.

لغو مراسم بزرگداشت روح‌الامینی
در پیوند با این گزارش، مراسم بزرگداشت محسن روح‌الامینی که قرار بود امروز عصر در مسجد بلال صدا و سیما برگزار شود، از سوی خانواده وی لغو شد.

خانواده روح‌الامینی به منظور جلوگیری از بروز «درگیری‌ و خشونت» مراسم فرزند خود را لغو کرده‌اند.

آنها در اطلاعیه‌ای که به همین منظور منتشر کرده‌اند، آورده‌اند که به طور جدی پیگیر روشن شدن ابعاد جان‌باختن فرزند خود خواهند بود تا «برخی شیوه‌های ناکارآمد» را از طریق قانون اصلاح کنند.

گزارش‌ها از تهران حاکی از اتخاذ تدابیر شدید امنیتی در اطراف مسجد بلال است.

قرار بود مهدی کروبی نیز در این مراسم شرکت کند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

حالا خودمونیم، من هم از مرگ هیچ کس راضی نیستم بخصوص یک جوان، ولی پسر مشاور رضایی در تظاهرات 18 تیر چه کار می کرده؟ جزء معترضین بوده یا تو دار و دسته بسیجی ها؟

-- کنجکاوالسلطنه، فضولباشی، حاکم قنوات ، Jul 26, 2009

قبل از هر چیز متأسفم که جوانی دیگر در اعتراض به نتیجه ی انتخایات و قلابی بودن آن جان باخته است و به برای خانواده ی او شکیبایی و صبر آرزومندم.
اما دو دیگر آنکه آقای روح الامینی و نمایندگانی که اکنون صدای شان بلند شده است، مگر نمی دانستند که ده ها جوان ایرانی در تظاهرات ارام روزهای گذشته جان باخته اند؟ نگر نمی دانستند که در شکنجه گاه های معلوم نیست کدام نهاد که به دستور رهبر جمهوری اسلامی در گوشه و کنار این سرزمین نفرین شده بنا شده، آنقدر شکنجه می بینند تا سرانجام جان ببازند؟ انگار برای آقایان جان دیگر جوانان در پناه قانون گرفته شده و یا خون یکی از دیگران رنگین تر است. آقایان اصول گرا و اصلاح طلب، دست از سیاست یک بام و دو هوا بردارید که بوی تعفن این نوع سیاست دنیا را هم علیه شما برانگیخته است.
اما یاد محسن روحالمینی و همه ی آنهایی که در راه رسیدن به "آزادی" جان باخته اند زنده و جاوید باد.
دانا دانایی

-- دانا دانایی ، Jul 26, 2009

اگر محسن روح الامینی جزو آقا زادگان نبود اصلا از او ذکری نشده و یک اغتشاشگر محسوب می شد. مجلس نظام هم محل دیگری است برای تجمع پنهان کاران و فراریان از حقایق و واقعیات جامعه ما.

-- بدون نام ، Jul 26, 2009

آقای کاتوزیان، مثل اینکه فراموش کرده اید که این نظام خونریز و تروریست، چگونه اراذل و اوباش و چاقو کشان خود را برای کشتن دگراندیشان در داخل و خارج از کشور می فرستاد. و با تربیت تروریست و فرستادن آنها به دیگر نقاط دنیا برای کشتن مردم، و البته زیر نام دفاع از اسلام و صدور انقلاب اسلامی در سراسر جهان. و حال این است نتیجه بلند پروازی های مستانه دیکتاتورها، فروپاشی و سقوط در سطل آشغال تاریخ.
کارگر رفتگر،

-- Karegar ، Jul 26, 2009

رژیم سرکوبگر استبدادی خودی و غیر خودی نمی شناسد و همه در معرض آسیب هستند. مسئله مهم اینست که در محدوده این نظام اصلاحات بهر صورت غیر ممکن است و تا ملت حاکم بر سرنوشت خود نشود قانون واقعی بر جامعه حاکم نخواهد شد و این اجامر پاسخگوی اقدامات وحشیانه خود نخواهند بود.
واقعیت اینست که در محدوه جمهوری اسلامی اصلاحات آب در هاون کوبیدن است و وقت آن رسیده است که ملت ایران خواستهای آزادی طلبانه خود را صریحا" در خارج از نظام اسلامی و در محدوده آزادی و عدالت بیان کند و پای عوارض آن هم بایستد.

-- فرزند وطن ، Jul 26, 2009

باعث تاسف است که واقعیت هایی که مرحوم بختیار 30 سال قبل درباره این حکومت و دار و دسته شان بیان می کرد مردم حالا دارند می فهمند. تا هنگامی که مردم ایران به سطح قابل قبولی از آگاهی نسبت به تاریخ کشورشان نرسند، تغییرات اساسی در این کشور روی نخواهد داد. دستیابی به دموکراسی پیش زمینه هایی می خواهد که حداقل اکثر مردم ما از آن بی بهره اند. پیشنهاد من این است که مردم به جای تماشای تلویزیون و وقت تلف کردن قدری تاریخ بخوانند تا شاهد تکرار پی در پی تاریخ و از چاله در آمدن و به چاه افتادن نباشیم.

-- babak722003@yahoo.com ، Jul 27, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)