تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

محمدحسین صفارهرندی استعفا کرد

ساعتی پس از تکذیب خبر برکناری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی محمود احمدی‌نژاد، محمدحسین صفار هرندی استعفا کرد.

روز گذشته خبر‌گزاری‌های فارس و مهر از برکناری آقای هرندی از وزارت ارشاد خبر دادند که ساعتی بعد معاونت ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس جمهوری این گزارش‌ را تکذیب و آن را در راستای «تضعیف و تخریب» دولت اعلام کرد.

این معاونت در عین حال تائید کرد که غلامحسین محسنی اژه‌ای وزیر اطلاعات از سوی رئیس جمهوری برکنار شده است.

آقای صفار هرندی، شب گذشته با تائید اینکه ابلاغ شفاهی حکم برکناری‌اش به منظور جلوگیری از به رسمیت افتادن دولت پس گرفته شده است، در نامه‌ای از پذیرش مجدد این مسئولیت سر باز زد.


او در استعفانامه خود که متن کامل آن از سوی خبرگزاری ایسنا منتشر شده، از شنیدن برکناری خود از وزارت ارشاد «ابراز خرسندی» کرده و آورده است که «گویا محظور از نصاب افتادن دولت، موجب توقف این حکم گردیده» است.

آقای صفار هرندی در متن استعفای خود آورده که «با تأسف از قضایای اخیر که موجب وهن دولت محترم شد، بی‌اعتنا به اخبار حاشیه‌ای، ابلاغ نخست را جدی گرفته و خود را فارغ از مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌دانم و از فردا در وزارت‌خانه حضور نخواهم یافت.»

در بخش دیگری از نامه وزیر ارشاد افزوده شده که «در برابر این تقدیر که در هشت روز باقیمانده از عمر دولت نهم، از نام و آبروی این بنده کوچک خدا و سرباز ولایت امر،‌ به قدر یک عدد، بهره گرفته شود،‌ تسلیم و راضی‌ام.»

براساس آخرین گزارش‌ها محمود احمدی‌نژاد با استعفای صفار هرندی موافقت نکرده است.
خبرگزاری ایسنا به نقل از معاونت ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس جمهوری گزارش کرده که با استعفای وزیر ارشاد موافقت نشده است.

خبر برکناری وزرای ارشاد و اطلاعات با واکنش برخی نمایندگان محافظه‌کار مجلس نیز روبرو شده است.

«در برابر این تقدیر که در هشت روز باقیمانده از عمر دولت نهم، از نام و آبروی این بنده کوچک خدا و سرباز ولایت امر،‌ به قدر یک عدد، بهره گرفته شود،‌ تسلیم و راضی‌ام»

احمد توکلی و علی مطهری از این اقدام آقای احمدی‌نژاد انتقاد کرده و خواستار خویشتنداری وی شده‌اند.

در عرف سیاسی ایران، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر اطلاعات از جمله وزرایی هستند که با مشورت و نظر آیت‌الله خامنه‌ای عزل و نصب می‌شوند.

پیش از این، گزارش‌‌هایی درباره بروز برخی مشاجره‌های لفظی در جلسه چهارشنبه هیات دولت در خصوص انتصاب آقای مشایی صورت گرفته بود که برخی از سایت‌ها مهمترین معترضان این جلسه را محمدحسین صفار هرندی و غلامحسین محسنی ‌اژه‌ای معرفی کرده بودند.

رسانه‌های نزدیک به محافظه‌کاران همچنین پیش‌بینی کرده بودند که این دو وزیر، در کابینه دهم مسئولیتی نخواهند داشت و از مقام خود کنار گذاشته خواهند شد.

هرندی از شنیدن برکناری خود از وزارت ارشاد «ابراز خرسندی» کرده و آورده است که «گویا محظور از نصاب افتادن دولت، موجب توقف این حکم گردیده» است

صفارهرندی، هفته گذشته طی سخنانی به طور تلویحی از احمدی‌نژاد به خاطر خودداری از اجرای دستور آیت‌الله علی خامنه‌ای مبنی بر برکناری اسفندیار رحیم‌مشایی از سمت معاون اولی رئیس جمهوری انتقاد کرده بود.

او گفته بود که «برخی برای رهبری جان می‌دهند و بعضی نیز از خواسته‌های کوچک خود نمی‌گذرند.»

با برکناری وزرای اطلاعات و ارشاد از سوی محمود احمدی‌نژاد، کابینه نهم از رسمیت افتاد.

براساس اصل ۱۳۶ قانون اساسی، در صورتی‌که نیمی از اعضای کابینه برکنار یا استیضاح شوند، رئیس جمهور موظف است برای گرفتن رای اعتماد، کابینه را باردیگر به مجلس معرفی کند.

کابینه کنونی آقای احمدی‌نژاد تنها یک تغییر با رای اعتماد مجدد مجلس فاصله داشت که با این اقدام آقای احمدی‌نژاد از رسمیت افتاد.

این برای نخستین‌بار در تاریخ ۳۰ ساله جمهوری اسلامی کابینه یک دولت از رسمیت می‌افتد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

مطمئن باشید این ...حکم کار در وزارت ارشاد یا زندان اوین را زیر بغل دارد برای بازجویی یا مأمور شکنجه.این کارها و اداها اسمش جنگ زرگری است.کی‌ میتواند باور کند آدمی دل همهٔ نویسنده‌های این مملکت را خون کرده حالا بخواهد با احمدی‌نژاد مخالفت کند.این بازیها برای حالا دیگر خیلی دیر است آقای صفار هرندی شرم کنید.شمیم

-- بدون نام ، Jul 28, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)