تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
سازمان‌های حقوق بشری درخواست کردند:

همبستگی جهانی در حمایت از مردم ایران

سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر، ۲۵ ژوئیه (شنبه، سوم مرداد) را روز جهانی همبستگی با مردم ایران، دفاع از حقوق بشر، حقوق شهروندی و آزادی مطبوعات در این کشور اعلام کردند.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، سازمان عفو بین‌الملل، سازمان گزارشگران بدون مرز، دیده‌بان حقوق بشر و فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر از جمله صادر‌کنندگان این بیانیه مشترک هستند.

این سازمان‌ها از مردم سراسر جهان خواسته‌اند که سوم مرداد ماه در تظاهراتی، حمایت خود از جنبش اعتراضی مردم ایران را نشان دهند.

شیرین عبادی برنده ایرانی جایزه صلح نوبل نیز از این برنامه حمایت کرده است.

این سازمان‌ها از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته‌اند که با احترام به قوانین حقوق بشر، بازداشت‌شدگانی را که به صورت مسالمت‌آمیز به دنبال بیان اعتراض خود بوده‌اند، آزاد کنند.

آزادی همه زندانیان سیاسی، عقیدتی و روزنامه‌نگاران از دیگر خواسته‌های این سازمان‌های حقوق بشری است.

سازمان‌های حقوق بشری تاکید کرده‌اند که این برنامه، کاملا غیرسیاسی است و تنها هدف آن، تضمین حقوق مردم ایران است

این سازمان‌های حقوق بشری همچنین خواستار پایان حمایت‌های دولتی از اقدامات خشونت‌آمیز علیه معترضان به نتیجه شده‌اند.

آنها در عین حال انجام یک تحقیق مستقل و اعزام یک هیات ویژه از سوی سازمان ملل در خصوص خشونت‌های دولتی اخیر در ایران هستند.

این سازمان‌ها همچنین تاکید کرده‌اند که این برنامه، کاملا غیرسیاسی است و تنها هدف آن، تضمین حقوق مردم ایران است.

در ایران اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات تاکنون منجر به کشته و زخمی شدن گروهی از معترضان شده است.

بازداشت دههافعال سیاسی و مدنی طی یک ماه گذشته بدون اعلام اتهام آنها باعث بروز نگرانی‌های زیادی در خانواده‌ها و سازمان‌های حقوق بشری شده است.

اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام روز گذشته خواستار آزادی تمامی بازداشت‌شدگان شد؛ درخواستی که پیش از این میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی مطرح کرده بودند.

نهادهای مرتبط با این بازداشت‌ها در خصوص درخواست‌های مقام‌های جمهوری اسلامی سکوت اختیار کرده‌اند.

برخی رسانه‌های نزدیک به محافظه‌کاران اعلام کرده‌اند که بازداشت‌شدگان «اعترافاتی» کرده‌اند که به زودی از تلویزیون ایران پخش خواهد شد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

منظورتون ۲۵ جولای هست لابد.

-- بدون نام ، Jul 18, 2009

دعوت جبهه ملی ایران به گردهمایی
به نام خداوند جان و خرد

دعوت جبهه ملی ایران به گردهمایی برای گرامیداشت شهدای سی ام تیر و تمامی شهیدان راه آزادی ایران

" ای مردم، من به جرات می گویم که استقلال ایران از دست رفته بود، ولی شما با رشادت خود آن را نگهداشتید .... ای کاش مرده بودم و ملت ایران را این طور عزادار نمی دیدم ... "

دکتر محمد مصدق

سی ام تیرماه 1331

پنجاه و هفت سال پیش، که جنبش نوپای ملی ایران به رهبری دکتر محمد مصدق، بر آن بود ، تا در عرصه سیاست داخلی آزادی انتخابات و مطبوعات و استقرار حاکمیت ملی بر اساس قانون اساسی مشروطه را به منصه ظهور رساند و در پهنه سیاست خارجی، موازنه منفی و ملی شدن صنعت نفت را برای ملت ایران به ارمغان آورد، مانعی عمده بر سر راه بود، و آن اینکه، استبداد وقت می خواست تا با رویکردی انحصارگرایانه، قدرت مطلق را در دست داشته باشد و با تحریف و نقض قانون اساسی مشروطه که ثمره جان و اندیشه کوشندگان راستین راه آزادی بود، ابزار کارایی و مجال عملکرد دولت قانونی را محدود سازد، که استعفای اعتراض آمیز دکتر مصدق و جنبش اعتراض مدنی پس از، آن پیش بینی ها و معادله های تصاحب قدرت و تسلط بر قوه مجریه را بر هم ریخت .

دولت منتصب به دربار، در آغاز کوشید تا با تکیه بر نیروی قهریه تفنگ و سرنیزه، و ایراد خطابه های تهدیدآمیز و عوامفریب، مشروعیتی میان تهی را برای خویش فراهم آورد، غافل از آن که روح جمعی و خودآگاهی ملی، وجدان ملتی را به خروش آورد که ارزش های از جان گرانبهاتر خود، آزادی و منافع ملی را در خطر می دید . حضور صلح آمیز و اعتراض مدنی ایشان را حاکمیت استبدادی برنتابید و به خشونت و ددمنشی دست یازید و خون شمار زیادی از فرزندان پاک نهاد این مرز و بوم را بر سنگفرش های میدان بهارستان روان ساخت، اما در عزم راسخ ملت ایران خللی وارد نگردید و استبداد مطلقه را به عقب نشینی و تمکین وادار ساخت که به خواست مردم گردن نهد .

خون آن شهیدان سرفراز، زمان و مکان را درنوردیده است و در شریانهای تاریخ این کهن بوم بر ساری و جاری است . خون هایی که نهال های برومند دیگری را آبیاری ساخت و فرزندان سربلند دیگری را در سایه سار آنها پرورید، که حماسه های جاودانه دیگری را رقم زنند . حماسه 16 آذرماه 1332 ،حماسه نهضت مقاومت ملی، هشت سال دفاع میهنی، هجدهم تیرماه 1378 و ... تا حماسه های خونبار و سترگ خردادماه و تیرماه هشتادوهشت که هر یک چامه ای سرشار از افتخار و اندوه است .

اکنون ماییم و میراث آن جان باختگان آرمانخواه، که جهانی دیگر و ایرانی آزاد و آباد را می خواستند رقم زنند و در این امید جان گرامی به نثار آوردند. به یاد ایشان، به یاد شهیدان سی ام تیرماه، به یاد شهیدان راه آزادی و مردمسالاری و منافع ملی، و با درود به شهیدان پویش و خیزش آگاهانه و مدنی خرداد و تیرماه هشتادوهشت، گردهم می آییم و با نثار گل و ادای احترام بر مزار متبرکشان در ابن بابویه، نام و یاد و راهشان را گرامی میداریم .

آن عاشقان سرزه که با شب نزیستند رفتند و شهر خفته ندانست کیستند

فریادشان تموج شط حیاط بود چون آذرخش در سخن خویش زیستند

مرغان پرگشوده توفان که روز مرگ دریا و موج و صخره برایشان گریستند

زمان : سه شنبه سی ام تیرماه - ساعت 17

مکان و محل حركت : میدان هفت تیر جنب مسجد امام جواد

جبهه ملی ایران

۲۲تیرماه۱۳۸۸ خورشیدی

-- بدون نام ، Jul 18, 2009

آيت‌الله نوري‌همداني با درخواست ملاقات مشايي موافقت نكرد
حضرت آيت الله نوري همداني با درخواست ملاقات اسفنديار رحيم‌مشايي موافقت نكرد.
حضرت آيت الله نوري همداني از مراجع عظام تقليد با درخواست اسفنديار رحيم مشايي، معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي ملاقات موافقت نكرد.
اسفنديار رحيم مشايي كه امروز به قم سفر كرده است از آيت الله نوري همداني درخواست ملاقات كرده بود كه با مخالفت اين مرجع تقليد مواجه شد
http://www.tebyan-hamedan.ir/mehr/archives/post_335.php

-- بدون نام ، Jul 19, 2009

کسانی که در ایران هستند و علاقه دارند این تومار را امضا کنند،‌ عبارت «احمدی‌نژاد رئیس جمهور ایران نیست» را به اضافه امضای خود به ما ایمیل کنند. به این نشانی world.greenscroll@gmail.com امضاهایی که از طریق ای نشانی به دست ما برسند بر روی پارچه چاپ و به سایر امضاها الصاق خواهند شد.

-- world.greenscroll@gmail.com ، Jul 19, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)