تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
اسماعیل کوثری نماینده مجلس:

«هاشمی خواستار ابطال انتخابات بود»

اسماعیل کوثری، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس از تنظیم بیانیه‌ای از سوی اکبر هاشمی رفسنجانی که در آن درخواست ابطال انتخابات شده بود، خبر داد و گفت که این بیانیه به خاطر سخنان آیت‌الله علی خامنه‌ای در نماز جمعه منتشر نشد.

آیت‌الله خامنه‌ای، ۲۹ خرداد ماه، شش روز پس از برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، در نماز جمعه تهران، سخنان تندی علیه کسانی که خواستار ابطال این انتخابات بودند ایراد کرد و افزود که در این انتخابات، «تقلبی» که منجر به ابطال شود، صورت نگرفته است.

آقای کوثری که از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد به شمار می‌رود، در جمع مسئولین «هیات‌های رزمندگان اسلام» گفت که رئیس مجمع تشخیص مصلحت در بیانیه خود، «همان حرف‌های موسوی» را تکرار کرده و خواستار ابطال نتیجه انتخابات شده بود.

در جریان ناآرامی‌ها روی داده پس از اعلام نتیجه انتخابات، کمیته‌ای ویژه از سوی کمیسیون امنیت ملی مجلس ماموریت یافت که با نامزد‌های معترض و برخی مقام‌های بلندپایه نظام دیدار و گفتگو کند.

کوثری گفت که رئیس مجمع تشخیص مصلحت در بیانیه خود، «همان حرف‌های موسوی» را تکرار کرده و خواستار ابطال نتیجه انتخابات شده بود

اظهارات آقای کوثری به گفته خود او، بخش‌هایی از گفتگو‌هایی است که این کمیته با اکبر هاشمی رفسنجانی، میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محسن رضایی داشته است.

کمیته ویژه مجلس بنابر گفته کوثری، متشکل از شش عضو هیات رئیسه و سه مسئول کمیته‌های امنیت، دفاع و سیاست خارجی بود.

این نماینده مجلس ادامه داد که در جلسه با آقای هاشمی، از وی خواسته شد که «اختلاف‌ها» را کنار بگذارد. هاشمی نیز در پاسخ گفت که با آیت‌الله خامنه‌ای اختلافی ندارد.

آن‌طور که آقای کوثری اظهار داشته است، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این جلسه، «اختلاف» خود با محمود احمدی‌نژاد را تائید کرده است.

پیش‌تر آیت‌الله خامنه‌ای در خطبه‌های ۲۹ خرداد نماز جمعه تهران «اختلاف‌ها» میان این دو مقام جمهوری اسلامی را تائید کرده و گفته بود که نظر آقای احمدی‌نژاد به نظر وی نزدیک‌تر است.

دیدار با موسوی
آقای کوثری در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح جلسه‌ای که این کمیته با میرحسین موسوی داشت اشاره کرد.

کوثری به نقل از این نامزد ریاست جمهوری گفت که وی در جلسه مذکور اعتقاد داشت که در جریان انتخابات، «دولت از بیت‌المال در انتخابات سوء استفاده کرده و وزارت کشور نیز مرتکب تخلفاتی شده است.»

میرحسین موسوی، نتیجه این انتخابات را نپذیرفته و دولت برآمده از آن را «نامشروع» می‌داند.

به گفته کوثری، موسوی در این دیدار همچنین افزوده است که برخی اعضای شورای نگهبان در جریان انتخابات از احمدی‌نژاد طرفداری کرده‌اند.

کوثری به نقل از موسوی افزود که وی اعتقاد داشت که در جریان انتخابات، «دولت از بیت‌المال در انتخابات سوء استفاده کرده و وزارت کشور نیز مرتکب تخلفاتی شده است»

آقای کوثری به دیدار‌های کمیته ویژه با مهدی کروبی و محسن رضایی نیز اشاره کرد و ادعا کرد: «به آقای کروبی گفتیم چرا نماینده‌ای به شورای نگهبان معرفی نکردید و ایشان نیز جواب داد من آقای کرباسچی را به عنوان نماینده خود انتخاب کردم، اما آقای موسوی نگذاشت به شورای نگهبان برود.»

مهدی کروبی از دیگر نامزد‌هایی است که نتیجه این انتخابات را نپذیرفته و همچون دو نامزد دیگر حاضر نشد تا نماینده‌ای برای بررسی روند برگزاری انتخابات به شورای نگهبان معرفی کند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در بخش دیگری از سخنان خود مدعی شد که در دیدار با محسن رضایی، وی «قانع» شد که در انتخابات «تخلفات گسترده‌ای» روی نداده است.

کوثری افزود که بیانیه محسن رضایی در خصوص انتخابات آن چیزی نبود که اعضای کمیته ویژه می‌خواستند.

رضایی تنها نامزدی بود که پس از افزایش تنش‌های انتخاباتی با انتشار بیانیه‌ای از پیگیری شکایت خود انصراف داد و علت آن را «حفظ نظام جمهوری اسلامی» عنوان کرد.

اظهارات اسماعیل کوثری تاکنون از سوی هیچ یک از این چهار شخصیت سیاسی تکذیب یا تائید نشده است.

اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس خبرگان رهبری، پس از هشت هفته غیبت قرار است در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران شرکت کند.

انتظار می‌رود که وی در خصوص حوادث روی داده در یک ماه گذشته سخنانی ایراد کند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

hala ke nist!

-- N ، Jul 15, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)