تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران:

«صد‌ها نفر در حوادث اخیر کشته شده‌اند»

یک سازمان حقوق بشری اعلام کرد که تعداد کشته‌های حوادث اخیر در ایران، بیش از آن چیزی است که مقام‌های رسمی عنوان می‌کنند و اطلاعات موثق، از مرگ صد‌ها نفر در این کشور حکایت دارد.

اسماعیل احمدی‌مقدم فرمانده پلیس ایران، تعداد جان‌باختگان حوادث اخیر را ۲۰ تن اعلام کرده است، اما این کمپین در اطلاعیه‌ای که امروز چهارشنبه منتشر کرد، آمار کشته‌شدگان را بیش از این می‌داند.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران به نقل از منابع مطمئن از انتقال دست‌کم ۳۴ جسد در روز ۳۰ خرداد ماه به سه بیمارستان در تهران خبر داده است.

بنابر اعلام این کمپین، منابع مطلع بیمارستانی می‌گویند که در این روز، ۱۹ جسد به بیمارستان امام خمینی، هشت جسد به بیمارستان رسول اکرم و هفت جسد به بیمارستان لقمان حکیم انتقال داده شده است.

تمامی این اجساد، همان شب تحویل سردخانه‌های این بیمارستان‌ها شده‌اند.

این سه بیمارستان، در مسیر راهپیمایی اصلی که «نیروهای دولتی» به روی تظاهرکنندگان آتش گشودند، قرار دارند.

سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران احتمال داده است که تعدادی از افرادی که از سرنوشت آنها اطلاعی در دست نیست، جزء کشته‌شدگان باشند

این کمپین اطمینان داده که برخی از کشته‌شدگان و زخمی‌ها نیز به سایر بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند و تاکنون اطلاع دقیقی از آنها در اختیار نیست.

ارون رودز، سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفت که «علیرغم تکذیب‌های رسمی و آشفتگی پیرامون تعداد افراد کشته‌شده، اطلاعات موثق از کشته‌شدن صدها نفر در جریان راهپیمایی‌ها حکایت می‌کند.»

پیش‌تر، تلویزیون سی‌ان‌ان در گزارشی از جان‌باختن بیش از ۱۵۰ نفر در جریان ناآرامی‌های انتخاباتی تهران خبر داده بود که این گزارش از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی رد شد.

محمد خاتمی رئیس جمهوری پیشین ایران نیز دو هفته پیش از این، در دیدار با خانواده برخی بازداشت‌شدگان گفته بود که تعداد کشته‌شدگان در جریان ناآرامی‌ها بیش از آمار‌های رسمی است.

رودز احتمال داده است که تعدادی از افرادی که از سرنوشت آنها اطلاعی در دست نیست، جزء کشته‌شدگان باشند.

به گفته این سخنگو، اگر چنین موضوعی صحت داشته باشد، تاریخ از این اتفاق با عنوان «کشتار جمعی» یاد خواهد کرد.

این کمپین اضافه کرده که خانواده‌هایی که به دنبال اعضای ناپدید شده خانواده خود می‌گردند، گزارش کرده‌اند که آنها به مجموعه‌هایی برده شده‌اند که در آنها «صدها» عکس از افراد کشته‌شده برای تشخیص هویت گردآوری شده است.

به گزارش منابع مختلف در ایران، صدها خانواده همچنان در جستجوی اعضای ناپدید شده خود سرگردان هستند.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران به نقل از منابع مطمئن از انتقال دست‌کم ۳۴ جسد در روز ۳۰ خرداد ماه به سه بیمارستان در تهران خبر داده است

مادر سهراب اعرابی، جوان ۱۹ ساله‌، ۲۶ روز سرگردان بود، در حالی که ظاهرا سهراب در اثر تیراندازی در راهپیمایی ۲۵ خرداد ماه کشته شده بود، اما مرگ او ۲۰ تیرماه اعلام شد.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران همچنین از لیستی ۱۸۵ نفره خبر داده که به گفته مسئولان زندان اوین ۱۸ تیرماه دستگیر شده‌اند.

۳۶ نفر از این دستگیرشدگان دختر هستند و آن‌طور که منابع موثق به این کمپین گفته‌اند در همان روز ۱۸ تیر تعداد زیادی از بازداشت‌شدگان به سوله کهریزک که بازداشتگاه موقت در تهران است، منتقل شده‌اند.

در ایران پس از اعلام نتیجه انتخابات، ناآرامی‌های گسترده‌ای در برخی شهرها روی داد که منجر به کشته‌شدن ده‌ها تن و زخمی شدن صد‌ها نفر دیگر شد.

تاکنون آمار‌های دقیقی از تعداد کشته‌ها و زخمی‌های این ناآرامی‌ها از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی منتشر نشده است.

سازمان‌های مدافع حقوق بشر همچنین از بازداشت بیش از چهار هزار نفر در حوادث پس از انتخابات خبر داده‌اند که به گفته مقام‌های قضایی، تعداد زیادی از آنها آزاد شده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

چه به روز ما اورده اند که با اینهمه امکا نات ما هنوز از عزیزانمان هیچ گونه اطلا عی نداریم چقدر ما بدبخت هستیم تا کی این وضع ادامه خواهد داشت

-- روح الله ، Jul 15, 2009

روح الله جان اول از همه اسمت رو عوض کن، بدبختی تمامی ملتهای جهان از اسلام نیست اما بدبختی ما ملت از اسلام است و از الله است! برادر همین صاحب روح توست که می گوید وقاتلوهم حتی لا تکون الفتنه! و تمامی ما ملت جزو فتنه گرانیم. مگر نشنید سردار غارتگر فرماندهی کل جنایت سپاه و بسیج گفتند که ما چشم فتنه را کور کرده این و حالا باید از حدقه درآوریم شجاعت بخرج ده و با یک انقلاب سفید این اسامی اسلامی عربی و ضد بشری را از خودت دور کن.
با احترام جمشید

-- بدون نام ، Jul 15, 2009

تا زمانی که دوستان ما مانند آقا جمشید فکر کنند وهنوز سر اسم گذاشتن دعوا داشته باشند وضع ما همین است

-- رحمان ، Jul 15, 2009

مرگ بر دیکتاتور

-- بدون نام ، Jul 15, 2009

از خون جوانان وطن لاله دمیده

-- مصطفی ، Jul 15, 2009

زنده باد آزادی وراه شهیدان ادامه دارد

-- بدون نام ، Jul 15, 2009

مرگ بر احمدی نژاد دیکتاتور

-- حامد ، Jul 15, 2009

به جاي استفاده از كلمه "كشته شدگان"‌ ، از كلمه "شهيدان" استفاده كنيد. هيچ مقامي بالاتر از "شهادت در راه وطن" نيست. اين نه فقط در اسلام، بلكه در تمامي اديان و مكاتب دنيا وجود دارد.

اين در حالي هست كه اكثر اين شهيدان، جوانهاي غيور و سربلند ايراني هستند. دهها نفر مثل "سهراب"‌ كه 19 سال داشته پرپر شده اند. حكم تمامي مسئولان حكومت و سپاه و بسيج، هلاكت آنهاست و مردم ايران به كمتر از اين راضي نخواهند شد.

-- امير ، Jul 16, 2009

این شهادت هم اتفاقا از آن واژه هایی است که زمان انقلاب آخوندی باب شد و قاطی فرهنگ ما شد. فرهنگ و زبان فارسی را از بین بردند و کلمات احمقانه عربی و فرهنگ مسخره حزب اللهی را جایگزین کردند. اگر واژه فارسی بلدید به جایش قراردهید. خواهش می کنم بیاییم باز به فرهنگ اصلی خودمان برگردیم و انقلاب قبلی و فرهنگ حماقت را فراموش کنیم.

-- N ، Jul 16, 2009

تا زمانی که ایده ئولوژی دیکتاتور بزرگ سر کار باشد ایران روی خوشی را نخواهد دید

-- رستم دستان ، Jul 31, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)