تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
نخستین گزارش‌ها در خصوص علت سانحه هوایی؛

هواپیما «نقص فنی» نداشته است

مسئولان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران می‌گویند که هواپیمایی که صبح امروز چهارشنبه در استان قزوین سقوط کرد، «نقص فنی» نداشته و تا زمان سقوط، خلبان آن گزارشی مبنی بر «نقص فنی» ارسال نکرده است.

خبرگزاری ایسنا به نقل از رضا قدیمی مدیرکل فرودگاه امام خمینی گزارش کرده که این هواپیما در «سلامت کامل» پرواز کرده است.

به گفته آقای قدیمی، برای پرواز این هواپیما «همه بررسی‌های لازم و فنی» انجام گرفته بود و «هیچ مشکلی» از طرف فرودگاه نبوده است.

این مقام هواپیمایی همچنین در پاسخ به این پرسش‌ که آیا علت این سانحه «انفجار» بوده است، اظهارنظری نکرد و آن را به منوط به بررسی‌های بیشتر کرد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور به خبرگزاری مهر گفت که خلبان این هواپیما پیش از سقوط، مکالمه‌ای مبنی بر وجود نقص فنی با برج مراقبت نداشته است

صبح امروز یک فروند هواپیما (توپولوف) در مسیر تهران ـ‌ ایروان متعلق به شرکت هواپیمایی کاسپین به شماره پرواز ۷۹۰۸، ۱۶ دقیقه پس از برخاستن از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی در منطقه‌ای در نزدیکی قزوین دچار سانحه شد و سقوط کرد.

براساس اعلام مسئولان مربوطه، تمام سرنشینان این هواپیما (۱۵۳ مسافر و ۱۵ خدمه) کشته شده‌اند.

خبرگزاری مهر مشخصات ۱۵۳ مسافر این هواپیما را منتشر کرده است.

فهرست مسافران جان‌باخته سانحه هوایی

در این پرواز، تمام اعضای تیم ملی جودوی نوجوانان که برای حضور در اردوی تدارکاتی پیش از حضور در مسابقات جهانی مجارستان (۱۵ مرداد) عازم ارمنستان بودند نیز جان خود را از دست دادند.

خبرگزاری دولتی ایرنا هم گزارش کرده که لون داودیان که در دوره ششم مجلس شورای اسلامی نمایندگی ارامنه شمال کشور را به عهده داشت، در این سانحه جان باخته است.


داودیان که در رشته روانشناسی تخصص داشت، در ششمین دوره مجلس شورای اسلامی یکی از پنج نماینده اقلیت‌های مذهبی در خانه ملت بود.

احمد مومنی‌رخ، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور به خبرگزاری مهر گفت که خلبان این هواپیما پیش از سقوط، مکالمه‌ای مبنی بر وجود نقص فنی با برج مراقبت نداشته است.

آقای مومنی‌رخ افزوده است که «در مکالمات خلبان هواپیمای حادثه‌دیده با برج مراقبت، تمام صحبت‌ها از عادی بودن پرواز حکایت دارد و خلبان تا آخرین لحظه هیچ گزارشی مبنی بر وجود نقص فنی نداشت.»

مدیرکل فرودگاه امام خمینی، در پاسخ به این پرسش‌ که آیا علت این سانحه «انفجار» بوده است، اظهارنظری نکرد و آن را به منوط به بررسی‌های بیشتر کرد

اظهارات این دو مقام هواپیمایی ایران در حالی ایراد می‌شود که سیروس صابری، معاون سیاسی امنیتی استانداری قزوین اعلام کرده که این هواپیما به علت «نقص فنی» به سمت زنجان و تبریز در حرکت بوده تا فرود اضطراری داشته باشد.

به گفته آقای صابری، خلبان پس از آنکه موفق به فرود اضطراری نشد، به سمت تهران حرکت کرد که در بین راه سقوط می‌کند.

واحد مرکزی خبر نیز به نقل از یک شاهد عینی گزارش کرده که یکی از موتور‌های هواپیما پیش از سقوط در آسمان آتش گرفته بود.

این شاهد عینی گفته که دیده که موتور سمت چپ، دچار حریق شده است.

بزرگترین قطعه باقیمانده از هواپیما که احتمالا مربوط به موتور آن است، در فاصله دویست متری محل حادثه دیده پیدا شده است.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
سقوط هواپیمای مسافربری در قزوین

نظرهای خوانندگان

لعنت بر حکومت روسیه و طرفدارانش ...

-- محمد ، Jul 15, 2009

لعنت بر آنانی که خواهند گفت این یک بمب گذاری بر علیه دولت فخیمه بوده و اغتشاش گرانی بوده اند که به مردم تاخته و آنان را کشته اند

-- بدون نام ، Jul 15, 2009

baz sinema reks etefag oftad,akhundhaye jenayatkar barayeinke eterazat in jome ra ke dar rah ast,tahtolshua garar dahand,niyaz beyek chenin jenayati dashtand ke yadawar jenayat dar sinama reks abadan mibashad.
Hamid

-- Hamid ، Jul 15, 2009

من خرافاتی نیستم به اتفاق هم اعتقاد ندارم ولی آیا این حوادثی که بر سر ایرانیان در طی هفته های اخیر پیش می آید غریب نیست؟! تقریباً دارد همه بلاهایی که اکثر ادیان پیش پینی کردند برای ملت ما پیش می آید!

-- محفوظ ، Jul 15, 2009

مسئولان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران می‌گویند

This means Iranair so please correct and use the correct translation for Iran Civil Aviathion Organization

-- Richard ، Jul 15, 2009

بازفا جعه سینما رکس در ابادان در خاطره ها زنده شد.این بار اخوند ها ی جنا یتکار برای تحت الشعا ع قرار دادن اعتراضات مردمی در جمعه پیش رو یک هواپیمای مسا فر بری را در اسمان منفجر کردند تا دست به مظلوم نمایی سخیف از نوع خودشان بزنند.ولی مردم با ابراز همدردی با باز ماندگان این فا جعه جنایتکارانه .از توطعه هایه اخوند های جانی با خبر ند و بی شک در اینده نه چندان دور با در هم پیچدن طومار این حکو مت ضد بشری همه انها را افشا خواهند کرد. مسجد کرمان را رکس ابادان را این هوا پیما را خامنه ای به اتش کشید
حمید

-- Hamid ، Jul 15, 2009

بجاي دادن پول ايران به فلسطين و حزب الله لبنان ٤ تا هواپيما براي كشور بخريد . ١٦٨ ايراني در اتش سوختند و خم به ابروي دولت نميايد و لي به صيادان فلسطيني پول پرداخت ميكنند

-- amir ، Jul 15, 2009

بجاي دادن پول ايران به فلسطين و حزب الله لبنان ٤ تا هواپيما براي كشور بخريد . ١٦٨ ايراني در اتش سوختند و خم به ابروي دولت نميايد و لي به صيادان فلسطيني پول پرداخت ميكنند

-- amir ، Jul 15, 2009

agha khamenei bayad javab dahand ke ba negahe be shargh va koubidan dar dahane gharb ,mardome khod ra in chonin be koshtan midahand

-- بدون نام ، Jul 15, 2009

حاصل مزدوری و خرید وسائل و تجهیزات از رده خارج روسیه این عواقب را هم دارد

-- بدون نام ، Jul 15, 2009

فهرست مهمترین سوانح هوایی ایران در سالهای اخیر
خبرگزاری مهر- گروه اجتماعی: مرور آمار سقوط هواپیماها در ایران نشان می دهد که تا کنون آسمانهای کشور شاهد 70 سقوط هوایی بوده اند.
به گزارش خبرنگار مهر بر اساس اعلام شبکه ایمنی هوانوردی ایران ، به جز حادثه سقوط چهارشنبه 24 تیر ماه سال جاری، روز شمار سوانح هوایی نشان می دهد که 40 سقوط از 70 سقوط هواپیما در ایران مربوط به سالهای پیش از انقلاب است. با این همه نخستین سقوط هواپیما در سالهای پس از انقلاب به 1 تیر سال 1359 باز می گردد.

این حادثه که اولین حادثه هوایی پس از انقلاب محسوب می شود در یکم تیر سال ۱۳۵۹ (۲۱ ژوئن ۱۹۸۰) رخ داده و پس از آن تا خردادماه سال ۱۳۸۳ تعداد ۲۳۳ سانحه‌ غیر نظامی به ثبت رسیده است که از میان آنها ۶۷ سانحه مرگبار، منجر به ۹۹۸ کشته و ۹۷ مجروح شدند.

با این همه اگر بنا باشد ساعت زمان به عقب باز گردد روز شمار این سوانح از امروز 24 تیر ماه آغاز می شود که در آن 168 نفر از هموطنان کشورمان در اثر سقوط پرواز شماره 7908 کاسپین جان خود را از دست دادند و مابقی سقوطها به شرح ذیل است:

۲۷ بهمن ۱۳۸۷:

هواپیمای مسافربری ایران ۱۴۰ در حوالی فرودگاه شاهین شهر اصفهان سقوط کرد و تمامی پنج سرنشین هواپیما جان باختند.

۱۶ تیر ۱۳۸۷:

یک فروند هواپیمای شکاری اف-پنج ارتش ایران در حین انجام مأموریت در پایگاه هوایی امیدیه خوزستان سقوط کرد و خلبان و کمک‌خلبان آن کشته شدند.


۲۳ خرداد ۱۳۸۷:

یک فروند کایت موتوردار نظامی حین بار ریزی با چتر سقوط کرد و ۲ سرنشین آن در دم جان باختند.


۲۶ فروردین ۱۳۸۷:

یک فروند هواپیمای سوخو ۲۴ متعلق به نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران حوالی ساعت ۱۹ هنگام فرود دچار نقص فنی شد و سقوط کرد. خلبان و کمک خلبان اجکت کردند و سالم ماندند.


۱۲ دی ۱۳۸۶ (۲ ژانویه ۲۰۰۸):

یک فروند هواپیمای فوکر ۱۰۰ شرکت ایران ایر ساعت هنگام برخاستن از باند فرودگاه مهرآباد دچار حادثه شد. این هواپیما که حدود صد مسافر داشت، قرار بود از تهران به مقصد شیراز پرواز کند، اما چرخ‌های هواپیما هنگام برخاستن به علت انحراف از باند فرودگاه کنده شد و بال هواپیما آتش گرفت.


۵ آذر ۱۳۸۶ (۲۶ نوامبر ۲۰۰۷):

یک فروند هواپیمای نظامی اف-۴ فانتوم ارتش ایران به علت نقص فنی در منطقه کنارک چابهار سقوط کرد و دو سرنشین آن کشته شدند.


۶ آذر ۱۳۸۵ (۲۷ نوامبر ۲۰۰۶):

یک فروند هواپیمای آنتونوف ۷۴ متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فرودگاه مهرآباد سقوط کرد. در این حادثه ۳۶ نفر کشته و ۲ نفر زخمی شدند.


۱۰ شهریور ۱۳۸۵ (۱ سپتامبر ۲۰۰۶):

سقوط هواپیمای توپولوف-۱۵۴ شرکت ایران ایرتور‌ در فرودگاه مشهد. این هواپیما در مسیر بندر عباس-مشهد در حال حرکت بود. این هواپیما حامل ۱۴۸ مسافر بود. در این حادثه ۲۸ نفر کشته و ۵۰ نفر زخمی شدند.


۱۹ دی ۱۳۸۴ (۹ ژانویه ۲۰۰۶):

یک هواپیمای فالکن-۲۰ متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شمال غرب ایران سقوط کرد و تعدادی از مقامات ارشد سپاه، از جمله احمد کاظمی، فرمانده نیروی زمینی سپاه، کشته شدند.


۱۵ آذر ۱۳۸۵ (۶ دسامبر ۲۰۰۵):

یک فروند هواپیمای سی-۱۳۰ ارتش ایران که حاوی خبرنگاران و پرسنل ارتش بود، بر روی منطقه‌ای مسکونی در تهران سقوط کرد که بیش از ۱۱۰ کشته برجای گذاشت که اکثر آنها را خبرنگاران تشکیل می دادند.

۱ اردیبهشت ۱۳۸۴:

یک فروند بوئینگ ۷۰۷ هواپیمایی ساها که در مسیر کیش- تهران در حرکت بود در فرودگاه مهرآباد از مسیر منحرف شد و وارد رودخانه کن شد. در این حادثه یک نفر کشته شد.


۲۱ بهمن ۱۳۸۲ (۱۰ فوریه ۲۰۰۴):

یک فوکر-۵۰ در هنگام فرود آمدن در فرودگاه شارجه به زمین برخورد کرد و ۴۳ نفر از ۴۵ مسافر آن کشته شدند.


۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۲ (۱۷ مه ۲۰۰۳):

هواپیمای یاک-۴۰‌ از شرکت فراز قشم در نزدیکی ساری سقوط کرد و طی آن ۳۰ نفر از جمله رحمان دادمان وزیر راه، کشته شدند.


۳۰ بهمن ۱۳۸۱ (۱۹ فوریه ۲۰۰۳):

یک ایلیوشین-۷۶ متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جنوب شرقی ایران سقوط کرد و تمام ۲۷۶ سرنشین آن جان باختند.


۲۳ بهمن ۱۳۸۰ (۱۲ فوریه ۲۰۰۲):

هواپیمای توپولوف-۱۵۴ شرکت ایران ایرتور‌ در نزدیکی خرم‌آباد با کوه برخورد کرد و ۱۱۹ نفر کشته شدند.


۱۳ بهمن ۱۳۷۸ (۲ فوریه ۲۰۰۰):

یک فروند هواپیمای سی-۱۳۰ متعلق به نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در فرودگاه مهرآباد با یک ایرباس آ-۳۰۰ در حال توقف، تصادف کرد و همه ۸ سرنشین هواپیمای سی-۱۳۰ کشته شدند.


۲۰ خرداد ۱۳۷۵ (۹ ژوئن ۱۹۹۶):

بوئینگ ۷۲۷ ایران ایر در فرودگاه رشت دچار سانحه شد و در اثر آن ۴ نفر کشته شدند.


۲۳ اسفند ۱۳۷۵ (۱۳ مارس ۱۹۹۷):

یک فروند هواپیمای سی-۱۳۰ متعلق به نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دزفول سقوط کرد و ۸۶ سرنشین آن کشته شدند.


۱۳ اسفند ۱۳۷۵ (۳ مارس ۱۹۹۷):

یک فروند هواپیمای فالکن-۲۰ ارتش ایران در اردبیل سقوط کرد و همه ۴ سرنشین آن کشته شدند.


۱۵ دی ۱۳۷۳ (۵ ژانویه ۱۹۹۵):

هواپیمای جت لاکهید ارتش ایران در نزدیکی اصفهان چند دقیقه پس از برخاستن از پایگاه شهید بابایی، سقوط کرد و همه ۱۲ سرنشین آن از جمله سرلشکر منصور ستاری، فرمانده نیروی هوایی ارتش، کشته شدند.


۱۸ مهر ۱۳۷۳ (۱۰ اکتبر ۱۹۹۴):

هواپیمای فوکر-۲۸ شرکت هواپیمایی آسمان که در مسیر اصفهان به تهران در حرکت بود در کوه‌های کرکس در نزدیکی نطنز سقوط کرد و همه ۶۶ سرنشین آن کشته شدند.


۲۴ آبان ۱۳۷۲ (۱۵ نوامبر ۱۹۹۳):

هواپیمای آنتونوف-۱۲۴ در نزدیکی کرمان سقوط کرد و همه ۱۷ سرنشین آن کشته شدند.

۱۹ بهمن ۱۳۷۱ (۸ فوریه ۱۹۹۳):

هواپیمای توپولوف-۱۵۴ شرکت ایران ایرتور‌ با یک هواپیمای سوخو-۲۴ متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نزدیکی تهران تصادف کرد. در این حادثه ۱۳۴ نفر کشته شدند.

۶ اردیبهشت ۱۳۷۱ (۲۶ آوریل ۱۹۹۲):

هواپیمای فوکر-۲۷ نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در نزدیکی ساوه سقوط کرد و ۳۹ سرنشین آن کشته شدند.


۳ خرداد ۱۳۷۰ (۲۴ مه ۱۹۹۱:

هواپیمای ایلوشین-۷۶ در نزدیکی کرمانشاه سقوط کرد و ۴ سرنشین آن کشته شدند.


۱۲ تیر ۱۳۶۷ (۳ ژوئیه ۱۹۸۸):

هواپیمای ایرباس آ-۳۰۰ در پرواز شماره ۶۵۵ ایران ایر، به‌وسیله ناو جنگی وینسنت آمریکا در خلیج فارس هدف قرار گرفت و تمام ۲۹۰ سرنشین آن کشته شدند.

۱۱ آبان ۱۳۶۵ (۲ نوامبر ۱۹۸۶):

یک فروند هواپیمای سی-۱۳۰ نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در زاهدان سقوط کرد و ۹۸ سرنشین آن کشته شدند.

۷ مهر ۱۳۶۰ (۲۹ سپتامبر ۱۹۸۱):

یک فروند هواپیمای سی-۱۳۰ ارتش ایران در کهریزک سقوط کرد و ۸۰ سرنشین آن کشته شدند.


۳۱ خرداد ۱۳۵۹ (۲۱ ژوئن ۱۹۸۰):

هواپیمای بوئینگ ۷۲۷ ایران ایر که در مسیر مشهد-تهران پرواز می‌کرد سقوط کرد و ۱۲۸ نفر از سرنشینان آن کشته شدند.

-- بدون نام ، Jul 15, 2009

تا کی با توپولوف داغدار شویم!

-- بدون نام ، Jul 15, 2009

ببینیم حکومت ...اسلامی این را به گردن کدام سازمان جاسو سی خواهد انداخت. بهر حال چین و روسیه و کره شمالی و گردن کلفتهای لبنانی و فلسطینی جزو انها نخواهند بود.

-- بابک ، Jul 15, 2009

وقتی موتور هواپیما آتش گرفته است چه دلیلی جز نقص فنی دارد. بار اول نیست که هواپیمای توپولف سقوط می کند. این به علت تحریم آمریکا است! که روسها هواپیمای قراضه به ایران میفروشند! آنهم بعد از اینهمه خوش خدمتی های رهبر معظم.

-- الا ، Jul 15, 2009

در این سرزمین "بلازده"،
قاتلان،
سلاطینند.

حالا یا با بیکفایتی آن ها در جاده ها و هواپیماها یا با جلادی آن ها بعد از گل رای با رگبار گلوله. هر یک لحظه ادامه حکومت این جانیان جز نکبت برای این ملت رنجدیده ارمغانی نخواهد داشت. با اندوه و غم فراوان و تسلیت به خانواده و بستگان قربانیان سقوط هواپیما.

-- آرش ، Jul 15, 2009

تا کی تو تابوت های پرنده شما جون بدیم !!!!

-- بدون نام ، Jul 15, 2009

این خرابکاری عمدی دولت ایران است در هواپیمای ساقط شده تهران - ایروان ،
به منظور انحراف افکار عمومی از مسئله تقلب در انتخابات و نمازجمعه این هفته تهران

-- omidvar ، Jul 15, 2009

این حادثه برای پوشاندن و تحت تاثیر قرار دادن حوادث نماز جمعه آینده تهران می تواند تعمدا توسط کودتا گران طراحی شده باشد

-- بدون نام ، Jul 15, 2009

خرابکاری عمدی دولت ایران

-- omidvar ، Jul 15, 2009

در پاسخ به خبرگزاری مهر احمدی نژادی ((که آنرا باید بغل دست خبر تولید اورانیوم فراوری شده توسط یک محصل ١٦ ساله در آشپزخانه منزلشان بایگانی کرد)) این صفحه ویکی پدیا را بخوانید تا به عمق بیشرمی و ...این سربازان گمنام ونامدار امام زمان پی ببرید.
http://fa.wikipedia.org/wiki/ایران_ایر#.D8.AF.D9.88.D8.B1.D8.A7.D9.86_.D8.B7.D9.84.D8.A7.DB.8C.DB.8C
و قسمتی از آن:
در سال های پایانی دهه هفتاد، هواپیمایی ملی ایران به عنوان رو به رشدترین شرکت هواپیمایی جهان شناخته می‌شد و در عین حال یکی از ایمن‌ترین، مدرن‌ترین، و پردرآمدترین شرکت‌های هواپیمایی دنیا نیز به شمار می‌رفت. در سال ۱۹۷۶ هما پس از شرکت استرالیایی کوانتاس ایمن ترین شرکت هوایی جهان لقب گرفت. (تا پیش از انقلاب اسلامی تنها حادثه هما مربوط به سقوط یک فروند داگلاس دی سی ۳ این شرکت در سال ۱۹۵۲ می‌شد.) در آن سال ها هما سعی داشت از موقعیت استراتژیک ایران به عنوان نقطه‌ای میان شرق و غرب عالم به نحو احسن استفاده کرده و ایران را به مرکز ترانزیت بار و مسافر در جهان تبدیل کند. این روند با انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ به كلی متوقف شد. کنجکاو

-- کنجکاو ، Jul 15, 2009

مشکل کار اينه که در اين مملکت اسلامي همه دروغ ميگن. وقتي اين مسئول ميگه که نقص فني نبوده، مردم همه نتيجه ميگيرن که حتماً نقص فني بوده.

-- محمد ، Jul 15, 2009

بر طبق گفته شاهدین عینی هواپیما از بال آن که رنگ سبز داشته آتش گرفته که غضب خداوند به این رنگ است و نظام و وسائل هوایی آن از هرگونه نقص فنی و عقلی و درک و فهم و شعور مبرا و پاک هستند.

-- بدون نام ، Jul 15, 2009

هیچ جنازه‌ای و یا حتی قطعه‌ای از بدن سرنشینان هواپیما که در مزارع سقوط کرده باقی نمانده است ! این عجیب ترین خبری است که در مورد حادثه تاسف بار سقوط هواپیما بگوش می رسد. امیدواریم ارتباطی با سایر جنایات سازمان یافته نیروهای خودسر در بزنگاههای تاریخی و برای فرار از موقعیت آچمز حکومتی نداشته باشد. فقط امیدواریم! پرسیدند " مار " تخم می گذارد یا بچه می زاید؟ فرمود از این دم بریده هرچه بگوئید بر می آید!

-- بدون نام ، Jul 15, 2009

دکتر لئون داویدیان از روانپزشکان (نه روانشناس) صاحب نام ایران بودند و استاد ما در بیمارستان روانی روزبه.
یادشان گرامی باد

-- بدون نام ، Jul 15, 2009

برگ سیاه دیگر برای کابینه ضعیف و بی لیاقت رییس جمهور به اصطلاح محبوب با آرا دزدیده شده.
سقوط یک هواپیمای غیراستاندارد روسی که تا به حال جان هزاران نفر از مردم ایران عزیزمون رو گرفته.
جانهایی که کوچکترین ارزشی برای مسئولین ندارند.قربانیان بعدی خود را برای سقوط آماده کنند.

-- دانشجو ، Jul 16, 2009

واقعا كه آدم حالش از اين همه جنايتكار زاهدنما گرفته ميشود وجدانا ديروز تا الان خوراكم شده اشك وغم لعنت خدابر مسبب اين فاجعه

-- بدون نام ، Jul 16, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)