تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

نگرانی از وضعیت زندانیان حوادث اخیر ایران

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران با انتشار بیانیه‌ای نسبت به «سلامتی و امنیت جانی» کسانی که در حوادث روی داده پس از انتخابات بازداشت شده‌اند، اظهار نگرانی کرد.

این کمپین اعلام کرده که گزارش‌های زیادی درباره استفاده گسترده از «سلول‌های انفرادی و شکنجه بازداشتی‌ها» دریافت کرده است.

در جریان ناآرامی‌های روی داده پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران، بیش از هزار نفر دستگیر شده‌اند که از سرنوشت بسیاری از آنها هیچ اطلاعی در دست نیست.

اسماعیل احمدی‌مقدم فرمانده پلیس ایران اعلام کرده که تاکنون دوسوم این بازداشت شدگان آزاد شده‌اند. این در حالی است که نهاد‌های فعال حقوق بشری معتقدند که تعداد بسیاری از این افراد همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران یکی از همین نهاد‌های حقوق بشری است که در بیانیه خود اعلام کرده است: «مقامات در ایران، روزنامه‌نگاران را همچنان در حبس نگه داشته‌اند و بازداشت دیگران ادامه دارد.»

سازمان عفو بین‌الملل نیز با انتشار بیانیه‌ای نسبت به بازداشت عیسی سحرخیز و انتقال وی به مکانی نامعلوم و نیز احتمال شکنجه او ابراز نگرانی کرده است

در بیانیه این کمپین، به بازداشت ۱۴ تیرماه مسعود باستانی اشاره شده که برای اطلاع از سرنوشت همسر باردارش (مهسا امرآبادی) به دادگاه انقلاب مراجعه کرده بود.

مهسا امرآبادی روزنامه‌نگاری است که از ۲۴ خرداد ماه تاکنون در زندان به سر می‌برد.

ارون رودز، سخنگوی این کمپین گفت که خانم امرآبادی و فرزندش در وضعیت «خطرناکی» قرار دارند.

به گفته رودز «بدون درنظر گرفتن بازجویی‌ها و احتمال شکنجه، فقط نگهداشتن او در وضعیت بی‌ارتباط با دنیای خارج برای یک چنین دوره طولانی به اندازه کافی برای آسیب زدن به او و فرزندش استرس‌زا» است.

این کمپین در ادامه بیانیه خود از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته که «هزاران نفری» که در اعتراض به نتایج انتخابات بازداشت شده‌اند را آزاد کنند.

«بدون درنظر گرفتن بازجویی‌ها و احتمال شکنجه، فقط نگهداشتن مهسا امرآبادی در وضعیت بی‌ارتباط با دنیای خارج برای یک چنین دوره طولانی به اندازه کافی برای آسیب زدن به او و فرزندش استرس‌زا» است

آن‌طور که در بیانیه این کمپین آمده است، با آغاز ناآرامی‌ها در ایران تاکنون ۲۰ روزنامه‌نگار بازداشت شده‌اند که آخرین مورد این بازداشت‌ها مربوط به دستگیری عیسی سحرخیز، مرتضی تهرانی و کامبیز نوروزی است.

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای نسبت به بازداشت عیسی سحرخیز و انتقال وی به مکانی نامعلوم ابراز نگرانی کرده است.

در بیانیه عفو بین‌الملل همچنین آمده است که احتمال دارد آقای سحرخیز در معرض شکنجه قرار داشته باشد.

در بیانیه کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران همچنین در خصوص بخشنامه جدید آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی رئیس قوه قضائیه مبنی بر محاکمه همکاران شبکه‌های ماهواره‌ای، اظهار نگرانی شده است.

ارون رودز با انتقاد از محدودیت‌های اعمال شده برای رسانه‌ها و خبرنگاران در ایران، از سازمان ملل خواسته است که هیاتی جهت بررسی این موضوع به ایران اعزام کند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اصولا داشتن زندانی به نام زندانی سیاسی نشانه دیکتاتوری و عدم وجود آزادی در ان کشور است و مدارک به اندازه کافی دال بر فاشیست بودن دولت ایران موجود میباشد.تنها بایستی امیدوار باشیم که همین سران کشورها این بار حقوق بشر را بر نفت ترجیح دهند.

-- jolien ، Jul 7, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)