تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

موسوی، خاتمی و کروبی دیدار کردند

میرحسین موسوی، محمد خاتمی و مهدی کروبی در دیداری مشترک خواستار پایان یافتن فضای «امنیتی» موجود و آزادی تمامی بازداشت شدگان شدند.

در این دیدار که روز گذشته انجام شد، این سه سیاستمدار اصلاح‌طلب، از اظهارات یکی از خطبای نماز جمعه که از ادامه اعتراف‌گیری‌ها از بازداشت شدگان خبر داده بود، اظهار تاسف کردند.

احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در خطبه‌های نماز جمعه دو هفته پیش تهران گفته بود که نیرو‌های امینتی، مشغول اعتراف‌گیری از دستگیر شدگان حوادث اخیر هستند.

به گزارش وب‌سایت قلم‌، آقایان موسوی، خاتمی و کروبی، این اظهارات جنتی را «خلاف قانون و خلاف شرع و ضدبشر» عنوان کرده‌اند.

موسوی، خاتمی و کروبی توافق داشتند که راهپیمایی میلیونی و آرام مردم در اعتراض به نتایج انتخابات، می‌توانست با «اندک تدبیر و اعتنا به حق آنها و بیزاری جستن از دروغ و بی‌احترامی به مردم» به بحران ملی تبدیل نشود

شرکت کنندگان در این نشست همچنین اعتراف‌گیری از بازداشت شدگان را با رفتار‌های «اعراب دوران جاهلیت» با هواداران پیامبر اسلام (عمار و یاسر) مشابه دانستند.

در این نشست سه جانبه، شرکت کنندگان از اینکه «خطیبی که خود باید حافظ ارزش‌های اسلامی باشد به این رفتار اذعان و افتخار» می‌کند، اظهار شگفتی و تعجب کردند.

انتقاد شدید از حمله به «مردم بی‌گناه و حمله به خوابگاه ها و منازل مردم» از دیگر مباحث مطرح شده در این جلسه گزارش شده است.

موسوی، خاتمی و کروبی در این نشست توافق داشتند که راهپیمایی میلیونی و آرام مردم در اعتراض به نتایج انتخابات می‌توانست با «اندک تدبیر و اعتنا به حق آنها و بیزاری جستن از دروغ و بی‌احترامی به مردم» به بحران ملی تبدیل نشود.

آنها همچنین خواستار توقف فوری «موج بی‌‌حاصل» بازداشت‌ها در ایران شدند.

بازگشت نیرو‌های نظامی از سطح خیابان‌ها به پادگان‌ها و آزادی بازداشت شدگان از دیگر درخواست‌هایی بود که در این جلسه مطرح شد.

«دولت مشروع نیست»
روز گذشته همچنین یک پایگاه خبری گزارش کرد که میرحسین موسوی در جمع گروهی از طرفداران خود باردیگر تاکید کرد که دولت برآمده از انتخابات اخیر ایران، «مشروعیت سیاسی» ندارد.

به گزارش وب‌سایت پارسینه، آقای موسوی در نشستی که با گروهی از فعالان سیاسی و هواداران خود در منزلش داشت گفت: «اعتراض‌ها ادامه پيدا خواهد كرد و دولت مشروعيت ندارد، چون آراى مردم را ندارد.»

به گفته آقای موسوی هنگامی که دولتی در چارچوب قانون شكل نمى‌گيرد، «به سمت خشونت عليه مردم سوق» پیدا می‌کند.

وی همچنین افزود که «ما بايد تلاش كنيم كه از طريق حركت در چارچوب قانون، اعتراض خود را نسبت به محتواى حركت صورت گرفته نشان دهيم.»

در ایران یک روز پس از برگزاری انتخابات، میلیون‌ها نفر از مردم در اعتراض به نتایج انتخابات دست به راهپیمایی‌هایی‌های آرام زدند که با دخالت پلیس و نیرو‌های لباس شخصی به خشونت کشیده شد.


عکس از سایت پارسینه

مهدی کروبی و میرحسین موسوی و برخی از مهمترین احزاب سیاسی ایران، نتایج این انتخابات را غیر قابل قبول دانسته‌ و دولت برآمده از آن را «نامشروع» خوانده‌اند.

مقام‌های جمهوری اسامی به خصوص آیت‌الله علی خامنه‌ای و شورای نگهبان با رد این مواضع سیاسی اعلام کرده‌اند که انتخابات در سلامت کامل برگزار شده است و محمود احمدی‌نژاد پیروز نهایی آن است.

این مقام‌ها به همراه فرماندهان نظامی همچنین ادعا کرده‌اند که مانع بروز یک «انقلاب مخملی» در ایران شده‌اند که از سوی دشمنان جمهوری اسلامی طراحی شده بود.

آنها کشور‌های غربی به خصوص بریتانیا و آمریکا را به دست داشتن در خشونت‌هایی که بنابر اعلام مقام‌های رسمی، ۲۰ کشته برجا گذاشت متهم می‌کنند؛ اتهامی که از سوی غرب رد شده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

شما را بخدا ببینید این حکومت ضد بشری با خودیهای خودش چها که نمی کند. حالا بازهم ملی مذهبی ها و اصلاحطلبان بگویند که این بدون کشتار و تجاوز و تخریب به ایران آمده. ما در دوره ی اینترنت زندگی و اینطور است حالا شما بروید بدوره ی خیام و ابن سینا و حافظ و فردوسی و حلاج و آنهمه بزرگانی که از سر ترس گفتند ما مسلمانیم تا فقط زنده بمانند.
واقعا که مرگ بر این دین، مرگ بر روحانیت مرگ بر فرماندهان خبیث بسیج و پاسداران. مرگ حتا بر من احمق که رفتم در خیابان و مرگ بر شاه گفتم.

-- بدون نام ، Jul 7, 2009

من خواب دیدهام که ترانه های بیداری به تولدی دوباره میرسد

-- jolien ، Jul 7, 2009

گروه خامنه‌ای فقط به این خاطر که بازداشتی های فعلی در اصل از همپالکی های خودشان هستند به شکنجه و شکستن دست و پا و اعتراف گیری بسنده می‌ کنند. اگر این بازداشتی ها، دگراندیش از نوع غیر دینی (لیبرال، کمونیست و ...) بودند الان همه را به علاوه خانواده ها و فرزندانشان زیر شکنجه کشته یا اعدام کرده بودند. همانگونه که قرآن از آن ها دقیقا همین را خواسته: (بکشید کافران را هر جا که آن ها را یافتید.)

-- آزاداندیش ، Jul 7, 2009

ما بايد تلاش كنيم كه از طريق حركت در چارچوب قانون.../ کدام قانون آقای موسوی ؟ بفرماید خیار ترچک و سبز ؟
شیرینی آقای خاتمی، آقای کروبی براتون پرتقال پوست بگیرم ؟
زهرا خانم چائی پس چی شد !؟

-- همیشه ایران ، Jul 7, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)