تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

تکلیف آزادی بیان چه می‌شود؟
سرمقاله امروز روزنامه اعتماد ملی با عنوان «قانون اساسی را پاس بداریم» در خصوص «فقدان» آزادی بیان و آزادی اجتماعات در ایران نوشته شده است.

در بخشی از سرمقاله امروز این روزنامه نوشته شده است: «صرف نظر از انتخابات دهمین دوره ریاست‌جمهوری و نتایج آن و خواست‌ها و ادعاها و ادله معترضان، نکته‌ای دیگر هست که بر افکار عمومی گران آمده و بر جان شهروندانی که خود را به رشته قانون اساسی با نظام سیاسی پیوسته می‌دانند سنگینی می‌کند و آن اینکه تکلیف آزادی بیان و آزادی اجتماعات که هر دو به صراحت در قانون اساسی مورد تاکید قرار گرفته‌اند چه می‌شود.»

به نوشته روزنامه اعتماد ملی، «چرا میلیون‌ها ایرانی که خط و ربط سیاسی دیگری جز دولتمردان حاکم دارند، به قدر یک ساعت از رسانه ملی که رسانه ایشان نیز هست، بهره ندارند تا یکی هم خواسته و دیدگاه ایشان را باز گوید؟»

سرمقاله نویس این روزنامه افزوده است: «در روزها و هفته‌ها و شاید ماه‌های آینده در کنار مقوله انتخابات آزاد که مهم‌ترین رکن جمهوریت این نظام است، مقوله آزادی بیان و آزادی اجتماعات از مهم‌ترین چالش‌ها در عرصه سیاسی کشور خواهد بود.»

متن کامل سرمقاله

«مردم، قربانی سکوت‌های مصلحتی اصولگرایان»
سرمقاله امروز روزنامه آفتاب یزد با عنوان «هشدار یا پرده دیگری از یک سناریو!؟» به انتقاد از «سکوت‌های مصلحتی» جناح اصولگرا در برابر اقدامات دولت همسو پرداخته است.

سرمقاله نویس آفتاب یزد نوشته است: «ساعاتی پس از اعلام پیروزی احمدی‌نژاد توسط زیردستانش در وزارت کشور، او در اقدامی غیرمتعارف به تلویزیون آمد تا به حامیان اصولگرای خود بگوید فقط برنامه‌های خود را اجرا خواهد کرد و توصیه‌ای در مورد اعضای کابینه دهم نخواهد پذیرفت.»

به نوشته این روزنامه، «اصل اساسی برای بسیاری از اعضای جناح موسوم به اصولگرایان، حفظ حاکمیت در جناح متبوع خود بوده که در این راستا، هرگاه لازم باشد سردمداری اعتراض به عملکردهای ناراضی‌کننده را بـه عهده می‌گیرند و هر زمانی که مصلحت اقتضا کند سکوت مصلحتی پیشه می‌سازند.»

آفتاب یزد در ادامه افزوده است: «فرصت‌های بسیاری است که تاکنون به خاطر سـکـوت‌هـای مـصلحتی اصولگرایان، در برابر اقـدامات دولت همسو از دست رفته است. احتمالا از این به بعد به خاطر مخالفت‌های کنترل شده با دولت، باز هم فرصت‌هایی از دست خواهد رفت و در این میان، قربانی اصلی، آحاد ملت هستند.»

متن کامل سرمقاله

ایران، پس از انتخابات
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «هر ۳ تیر کمانه کرد» به نقد اقدامات اصلاح‌طلبان پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری اختصاص دارد.

در ابتدای این سرمقاله نوشته شده است: «ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم، همان ایران قبل از تاریخ ۲۲ خرداد ۸۸ نخواهد بود. این تعبیر را بسیاری متذکر شده‌اند، هم از میان دوستان و هم از جانب دشمنان. حوادثی را هم که پس از انتخابات رخ داد باید در متن انتخابات، حضور ۴۰ میلیونی ملت و انتخاب رئیس جمهور با رأی ۵/۲۴ میلیون نفری دید، نه جدا از آن.»

این روزنامه در ادامه آورده است: «اکنون ملت ایران، آن ۴۰ میلیون رأی دهنده رشید، حق دارد از دوستان درون خانواده بپرسد که چرا دشمن را به دوستی گرفتند یا چه کردند که دشمن به خاطر آنها به هیجان و طمع افتاد و هورا کشید؟»

کیهان در ادامه نوشته است: «دشمن چگونه توانست از ملت ایران تلفات و انتقام بگیرد؟ جز با غبارآلود کردن فضا و به هم ریختن قواعد و قوانین و چارچوب‌ها از سوی همین دوستان؟! چرا یک ملت بزرگ را در میانه جشنی بزرگ، دشمن شاد کردند؟!»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «درکی جدید از بحران تولید»

سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «وز حله به کوفه می‌رود آب!»

سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «روی میز سیا!»

سرمقاله روزنامه قدس با عنوان «آمانو و نقش وی در پرونده هسته‌ای ایران»

سرمقاله امروز روزنامه مردمسالاری با عنوان «گسترش جنبش اصلاحات در سطح توده‌های مردم»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)