تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

کارتون «پرسپولیس ۲» بر روی اینترنت

«پرسپولیس ۲» عنوان انیمیشن کوتاهی است که بر اساس رویدادهای اخیر ایران و با الهام از فیلم انیمیشن «پرسپولیس» مرجان ساتراپی ساخته شده و به تازگی بر روی اینترنت قرار گرفته است.

این کارتون، مجموعه‌ای از تصاویر سیاه و سفید است که به سبک انیمیشن «پرسپولیس» طراحی شده و صحنه‌هایی از انتخابات، «تقلب» جناح احمدی‌نژاد، تظاهرات خیابانی مردم، نقش تویتر در این شورش‌ها و کشته شدن ندا آقا سلطان را دربر می‌گیرد.

سازندگان این انیمیشن کوتاه، دو جوان تبعیدی ایرانی به نام‌های سینا و پیمان هستند که وب‌سایتی را با عنوان «پرسپولیس را اشاعه دهید»، طراحی کرده و کارتون خود را بر روی آن منتشر کرده‌اند.

سینا یکی از سازندگان این کارتون می‌گوید که آنها با این کار می‌خواهند نشان دهند که تاریخ، چگونه در ایران تکرار شده است.

وی استقبال عمومی از این کارتون را فوق‌العاده توصیف کرد و گفت: «ما تاکنون از ۱۲۰ کشور مختلف جهان بازدید کننده داشته‌ایم و ایمیل‌های زیادی دریافت کردیم که از ما می‌پرسند چگونه می‌توانند به مردم ایران کمک کنند.»

این کارتون، به سبک انیمیشن «پرسپولیس» طراحی شده و صحنه‌هایی از انتخابات، «تقلب» جناح احمدی‌نژاد، تظاهرات خیابانی مردم، نقش تویتر در این شورش‌ها و کشته شدن ندا آقا سلطان را دربر می‌گیرد

سینا درباره تاثیر پذیری‌شان از فیلم ساتراپی می‌گوید: «برخی از کامنت‌گذاران به ما می‌گویند که شما کارتون پرسپولیس را خراب کرده‌اید، اما هدف ما این بود که به این طریق توجه مردم دنیا را به ایران جلب کنیم.»

به گفته وی، «کارتون خانم ساتراپی درباره زندگی شخصی‌اش است، اما برای نسل ما ایرانیان ساکن غرب، معنی‌ای فراتر از این دارد و به یک شمایل تبدیل شده است. این واقعیت، که تصاویر مربوط به ۳۰ سال قبل می‌تواند داستانی را درباره آنچه که اکنون در ایران می‌گذرد، روایت کند، واقعیتی بسیار قدرتمند است.»

یکی از دلایل مخالفت بازدیدکنندگان این سایت با کارتون «پرسپولیس ۲»، ضعف‌های اجرایی، کیفیت تصویری بد و اطلاعات نادرستی است که در آن وجود دارد و سازندگان آن خود بدان معترفند، اما آنها در عین حال اعتقاد دارند که این کار بیشتر از آنچه که انتظار داشتند، مخاطبان را جذب کرده است.

یکی از بینندگان آرژانتینی در کامنت خود با مقایسه درونمایه این کارتون با فیلم خانم ساتراپی، نوشته است که سازندگان کارتون از «دیکتاتوری شاه» دفاع کرده و می گویند «ما قبل از سال ۱۹۷۹ (سال پیروزی انقلاب اسلامی) خوشبخت‌تر بودیم، در حالی که فیلم پرسپولیس از حکومت شاه نیز انتقاد می کرد.»

بیننده دیگری نوشته است: «بسیار مشکل است بگوئیم بدون حاکمیت محمدرضا شاه پهلوی، ایران الان چگونه بود. آنچه که در باره آن یقین داریم این است که کشور تحت حاکمیت او چندان زیبا نبود.چرا که اگر ایران در آن دوره، کشور گل و بلبل و صلح و آزادی بود، پس علت شورش مردم که منجر به فرار خفت‌بار او شد، چه بود؟»

«پرسپولیس ۲» را اینجا تماشا کنید

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

بله اون موقع هم کشور گل و بلبل نبود ولی حد اقل آزادی اجتماعی و دینی که بود. اگه اون پدر و پسر نبودند که الان زنان ما تو همون چادرهای قاجاری بودند و یا فوقش مثل زنان کشورهای مسلمان همسایه. انصاف رو رعایت کنیم.

-- بدون نام ، Jul 6, 2009

دزدی مشروع احمدی نژادی!
از کسی که ایران باستان را با حکومت عدل علی تلفیق میکند و سرباز جهاد گر امام زمان است و دست اش مهدی وار در سپهر میچرخد، انتظار دارید در بن بست درونی خود؛ حکومت پهلوی را با ایران باستان یکی نگیرد و خود را حاکم بلامنازع دست آوردهای (و حتی زندگی خصوصی) دیگران و تغییر آنان بنا به میل خود نداند؟

-- بدون نام ، Jul 6, 2009

با انقلاب سال 57 مردم ايران نه تنها آزادي فردي بدست نياوردند بلكه آزادي هاي مدني آنها نيز به باد رفت. (دكتر ماشاالله آجوداني)

-- رضا ، Jul 7, 2009

sazandegan in film haghe copy right ro zire pa gozashtand.
aya anha ejazehye katbi az khanume satrapi baraye estefade az theme kari ishan dahstan?

-- noushka ، Jul 7, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)