تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

بزرگ‌داشت انقلاب مخملی در جشنواره فیلم

چهل و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کارلووی واری (Karlovy Vary Film Festival) امشب، جمعه، با نمایش فیلم «بزرگ‌ترین» ساخته شانا فست با بازی پیرس برازنان و سوزان ساراندون در شهر کارلووی واری در جمهوری چک گشایش می‌یابد.

این جشنواره در برنامه ویژه‌ای با عنوان «۲۰ سال آزادی» و به مناسبت بزرگ‌داشت انقلاب مخملی ۱۹۸۹ در کشورهای بلوک شرق، فیلم‌هایی از سینماگران اروپای شرقی را که در دوران سلطه کمونیسم ساخته شده، به نمایش می‌گذارد.


پوستر جشنواره

یرژی بارتوسکا مدیر جشنواره کارلووی واری در باره این بخش می‌گوید:
«برای ما ضروری است به یاد داشته باشیم که یکی از تغییرات بنیادین انقلاب مخملی ۱۹۸۹ آزادی بیان بود و این‌که ما بتوانیم افکار خود را آزادانه بیان کنیم و استعدادها و توانایی‌های خود را به نمایش بگذاریم.»

این برنامه بر روی مهم‌ترین فیلم‌های ساخته شده در بلوک شرق پیشین در خلال دوران کمونیسم متمرکز شده‌است. فیلم‌هایی که مهم‌ترین رویدادهای سیاسی و اجتماعی این کشورها در طول سالیان دراز حکومت کمونیسم و زندگی شهروندان زیر سلطه رژیم‌های تمامیت‌خواه در آن‌ها بازتاب یافته‌است.

نمایش مجموعه مستند «داستان‌های ازدواج» و فیلم‌هایی از ایشتوان ژابو سینماگر برجسته مجار و ژولیوس ماچولسکی سینماگر لهستانی، بخشی از این برنامه ویژه است.

هلنا ترستیکووا کارگردان مجموعه مستند اجتماعی «زوزانا و استانیسلاو» که در دوران کمونیسم در چکسلواکی ساخته شد، فیلم‌سازی در دوران سلطه‌طلبان را هیجان‌انگیزتر از امروز توصیف می‌کند اما بلافاصله اضافه می‌کند که آزادی امروز را ترجیح می‌دهد.


نیکی کریمی در میان داوران جشنواره

نیکی کریمی، کارگردان و بازیگر مطرح سینمای ایران از اعضای هیئت داوران این جشنواره است.
ریاست جشنواره نیز بر عهده کلودی اوسار، تهیه‌کننده مشهور سینمای فرانسه است که در کارنامه‌اش، فیلم مشهور «اَمِلی» دیده می‌شود.

از سینمای ایران فیلم‌های «بیست» ساخته عبدالرضا کاهانی و «در باره الی» ساخته اصغر فرهادی در بخش مسابقه فستیوال کارلووی واری امسال پذیرفته شده‌اند و برای دریافت گوی بلورین این جشنواره رقابت خواهند کرد.

آخرین ساخته میلوش فورمن فیلم‌ساز چک‌تبار آمریکایی با نام «یک گام ارزنده» نیز برای نخستین بار در این جشنواره به نمایش درمی‌آید.

جشنواره فیلم کارلووی واری مطابق سنت هرساله با اهدای گوی بلورین، از تعدادی سینماگر و بازیگر برجسته جهانی تقدیر به عمل می‌آورد.


میلوس فورمان (milos-forman) در جشنواره

نکوداشت جان مالکوویچ بازیگر سرشناس آمریکایی و یان اسوانک مایر سینماگر اهل چک، از برنامه‌های این جشنواره است.

از سوی دیگر این جشنواره بینالمللی از پاتریس شرو سینماگر برجسته فرانسوی (کارگردان فیلم ملکه مارگو) نیز به خاطر یک عمر دستاوردهای سینمایی‌اش تقدیر به عمل می‌آورد.

جشنواره فیلم کارلووی واری از سوم تا یازدهم ژوئیه (۱۲ تا ۲۰ تیرماه) در شهری به همین نام در جمهوری چک برگزار می‌شود.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)