تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

زخم انتخابات
سرمقاله امروز اعتماد ملی با عنوان «کیمیای حکمت» به بازخوانی انتخابات ۲۲ خرداد پرداخته‌است.

در این سرمقاله آمده‌است: «انتخابات ۲۲ خرداد که حقیقتا یک جشن ملی بزرگ بود، تبدیل به زخمی‌ شد که اگر درست التیام نیابد، برای همیشه در حافظه ملت ما خواهد ماند.»

این سرمقاله ادامه داده‌است: «چنان که در اظهارات برخی مراجع تقلید مطرح شده‌است بخش عظیمی از مردم از نتیجه اعلام شده انتخابات نه تنها خرسند نیستند و نتیجه را نمی‌پذیرند، بلکه باور دارند دیگری آخرین نشانه‌اش سخن دکتر امیدوار رضایی بود. درباره یک خط و یک قلم بودن ۷۰ درصد آرا در برخی صندوق‌ها. رای صفر هر سه کاندیدا در تعداد قابل توجهی از صندوق‌ها، مثل صندوق‌های رودبار و...»

به نوشته سرمقاله نویس اعتماد ملی: «این موارد زخم‌هایی است که بر سیمای انتخابات نشسته‌است. راه درمانش نیروی ویژه و بازداشت و اعمال قدرت نیست. این شیوه‌ها زخم را گسترش می‌دهد. اگر زخم درست معالجه نشود، این داستان به درازا می‌کشد. دولت و رئیس‌جمهور چگونه می‌توانند در چنین فضایی کار کنند؟»

از دیدگاه این سرمقاله: «راه‌حل استفاده از قوای قهریه نیست و تنها کسانی را می‌ترساند که در درون تردید و تذبذب دارند. امروز شورای نگهبان باید پاسخ نسل جوانی را بدهد که انقلاب را ندیده، و امروز همان نسل به دو گروه تقسیم شده‌اند. در یک سو همان نسل باتوم به دست گرفته‌اند و در سوی دیگر همان نسل دارند کتک می‌خورند.»

متن کامل سرمقاله


آمریکا و براندازی نرم

سرمقاله امروز رسالت با عنوان «متغیر‌های جدید در مناسبات ایران و آمریکا» مناسبات ایران و آمریکا را درحوادث اخیر بررسی کرده‌است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «تجدید مناسبات ایران و آمریکا و زمینه‌ چینی برای عادی سازی روابط دولتین از فروردین امسال با پیام تبریک اوباما به ملت ایران وارد فاز جدیدی شد. وی که در فعالیتهای انتخاباتی خود از “دیپلماسی مستقیم” با ایران حمایت کرده بود در یک پیام ویژه به مناسبت فرارسیدن نوروز، خواستار تجدید مناسبات ایران و آمریکا شد.»

این سرمقاله افزوده‌است: «مداخله جویی دولت آمریکا در مسائل داخلی ایران به خصوص اظهارات خصمانه اوباما علیه انتخابات قانونی و ملت ایران نشان داد که آمریکایی‌ها هنوز به تغییر حکومت در ایران چشم طمع دارند و تفاوت چندانی در استراتژی سیاست خارجی جمهوری خواهان در قبال ایران با دموکراتها وجود ندارد.»

به اعتقاد سرمقاله نویس رسالت: «آمریکایی‌ها در بحبوحه انتخابات عملا پروژه براندازی نرم را کلید زدند و با حمایت از یک انقلاب مخملی در ایران وارد فاز مقابله مستقیم با جمهوری اسلامی شدند.»

این سرمقاله ادامه داده‌است: «آمریکایی‌ها باید بعد از ۳۰ سال این واقعیت را بپذیرند چنانچه کدورتی هم پیش بیاید در درون خانواده انقلاب است و هیچ یک از جریانات و بازیگران حاضر در صحنه سیاست ایران حاضر نیستند زلف خود را با دشمنان انقلاب گره بزنند. تنها راه آمریکا برای اعتماد سازی و تجدید مناسبات ایران و آمریکا پذیرش واقعیت غیر قابل انکار انقلاب اسلامی واقتدار دولت برآمده از ۴۰ میلیون رای ایرانیان است.»

متن کامل سرمقاله

سرمایه گذاری امنیتی در عراق
سرمقاله امروز کیهان با عنوان «ملاحظات جدید امنیتی عراق» به خروج نیروهای امریکایی از عراق پرداخته‌است.

در این سرمقاله آمده‌است: «روز سه شنبه گذشته روند آزادسازی شهرها، روستاها و جاده‌های عراق به نقطه پایانی رسید. نظامیان آمریکایی در فاصله اول دسامبر ۲۰۰۸-۱۰ آذر ۸۷- تا پایان ژوئن ۲۰۰۹- ۹ تیر ماه ۸۸- نقاط تحت اشغال خود را در عراق ترک کره و در چند پادگان- عمدتاً در مرزهای شرقی عراق- استقرار یافتند.»

این سرمقاله اضافه کرده‌است: «براساس بعضی از خبرها، نیروهای آمریکایی پس از خروج از شهرها - عمدتاً- در پادگانهایی استقرار یافته‌اند که در مجاورت مرزهای عراق با ایران قرار دارد. بیشتر این نیروها در پایگاه نظامی علی بن ابی طالب- علیه السلام- در شهر شیعه نشین ناصریه واقع در جنوب عراق مستقر شده‌اند.»

در این سرمقاله می‌خوانیم: «خروج نظامیان آمریکایی از شهرها و استقرار در پادگانهای خاص می‌تواند یک «مقدمه خوب» برای دستیابی عراق به استقلال باشد. اما نباید گمان کرد که این مقدمه الزاما عقب نشینی آمریکایی‌ها تا پایان سال ۲۰۱۱ را در پی دارد.»


سرمقاله نویس کیهان ادامه داده‌است: «دولت مالکی البته برای افزایش نیرو و استخدام نیروی جدید نظامی و امنیتی مشکل خاصی ندارد این نیروها می‌توانند طی حدود یک ماه آماده ایفای نقش‌های نظامی و امنیتی بشوند و از این رو بنظر می‌آید دولت به حجم بیشتری از سرمایه گذاری نظامی و امنیتی در این مناطق نیازمند است.».

متن کامل سرمقاله


سایر مطبوعات:

سرمقاله امروز آفتاب یزد با عنوان «6‌ماه ناقابل و چند ميليارد دلار؛آيا تكرار مي‌شود؟!‌‌»

سرمقاله امروز دنیای اقتصاد با عنوان «طلب 38ميليارد دلاري بانك‌ها»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)