تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

اسرائیل و حماس به جنایات جنگی متهم‌اند

سازمان عفو بین‌الملل روز پنج‌شنبه اسرائیل و گروه حماس را متهم به جنایات جنگی در نوار غزه کرد.

به گزارش این سازمان، نیروهای اسرائیل در جریان حمله به غزه «از کودکان به عنوان سپر انسانی استفاده کرده‌اند و حمله‌هایی شرورانه علیه غیر نظامیان انجام داده‌اند.»

سازمان عفو بین‌الملل هم‌چنین گروه اسلام‌گرای حماس را متهم به جنایات جنگی کرد ولی افزود که شواهدی مبنی بر این ادعای اسرائیل که حماس در جریان نزاع غزه از غیر نظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده کرده دیده نشده‌است.

در حمله ۲۲ روزه اسرائیل به غزه بیش از ۱۴۰۰ فلسطینی و ۱۳ نظامی اسرائیلی کشته شدند. به گزارش عفو بین‌الملل ۳۰۰ تن از کشته‌شدگان فلسطینی، کودک بودند.
اسرائیل هدف خود از این حمله که در دی‌ماه سال ۱۳۸۷ انجام داد را «توقف موشک‌پرانی حماس» عنوان کرد.

سازمان عفو بین‌الملل که در لندن مستقر است امروز فراخوان خود برای تحریم بین‌المللی تسلیحاتی علیه اسرائیل و حماس را تکرار کرد. این سازمان هم‌چنین بار دیگر خواستار تحقیقات جنایی در دادگاه‌های مختلف کشوری برای رسیدگی به این جنایات جنگی شد.

عفو بین‌الملل: حماس نیز جان غیر نظامیان فلسطینی را به خطر انداخته است

این سازمان در گزارش روز پنج‌شنبه خود در مورد حمله غزه آورده‌است:
«بیشتر ویرانی در پی حملات یاغیانه و هدف‌گیری مستقیم اهداف غیر نظامی صورت گرفته‌است.»

این گزارش ادامه می‌دهد: «در موارد بسیار، نظامیان اسرائیلی کودکان و بزرگ‌سالان فلسطینی را در یکی از اتاق‌های خانه خود محبوس می‌کردند و بقیه خانه را تبدیل به پایگاه و مقر تیراندازی می‌کردند. آن‌ها با این کار یک سپر انسانی درست می‌کردند و جان غیر نظامیان را به خطر می‌انداختند.»

در بخش دیگر گزارش آمده‌است:
«صدها غیر نظامی با شلیک سلاح‌های بسیار دقیق کشته شده‌اند. زنان و کودکانی را که هیچ تهدیدی برای جان سربازان اسرائیلی به‌شمار نمی‌آمدند از نزدیک به گلوله بسته‌اند.»

در زمینه اتهام جنایت جنگی به حماس در این گزارش آمده‌است:
«گروه‌های مسلح فلسطینی صدها راکت به جنوب اسرائیل پرت کرده‌اند. این‌چنین حملات غیر قانونی مصداق جنایت جنگی و ناپذیرفتنی است.»

عفو بین‌الملل هم‌چنین حماس را متهم کرد که «با پرتاب راکت از مناطق مسکونی و انبار کردن مهمات و اسلحه در میان مناطق مسکونی جان غیر نظامیان فلسطینی را به خطر انداخته است.»

ارتش اسرائیل امروز این گزارش را «ناموزون و تحریف‌شده» نامید.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

خنده دارتر از این نیست که قربانی به "جنایت کار جنگی " متهم شود. این خود نشان می دهد که سیستم مسلط غربی صهیونیستی چقدر برای ادامه حیات مردم جهان خطرناک است . در نتیجه تا زمانی که این سیستم و حامیان آن کاملا" لت و پار نشده اند همه مردم در خطرند. برای نابودی این سیستم که برپایه ظلم، فساد، جنایت ، دزدی و کشتار وسیع
مردم استوار است لحظه ای آرام ننشینیم.
مرگ بر صهیونیسم /نابود باد بر حامیانش

-- بدون نام ، Jul 2, 2009

آنچه که به آن توجه شده است جنگ طلبی حماس است که در طول یک دوره موجبات این جنگ را فراهم آورده و به همین دلیل و نیز سوء استفاده از نیروهای غیر نظامی که اقتباس وحشیانه ای از حزب الله لبنان، سوریه و حکومت ایران است برای دستیابی به اهداف خاصی است ، او هم به اندازه و حتی بیشتر مسئول جنگ است.

-- رضا ، Jul 2, 2009

ایرانیان صهیونیست فاشیست اول مطالعه کنند و بعد مزخرفات خود را اینجا پپاده کنند. کسی که ذره ای از تاریخ فلسطین بویی نبرده به خود جرات نمی دهد که اینگونه خود را لودهد

-- بدون نام ، Jul 3, 2009

Mardak boro haya kon vaghti ke hokumate eslamie kasife Iran mardome bidefae mosalman ra be khake khun mikeshad to che ...i hasti ke delet baraye felestiniha misuzad. To ham dastat ba khamenei jenayatkar khunasham be khune mardome Iran aludast!

-- بدون نام ، Jul 3, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)