تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

محکومیت خشونت‌ علیه مردم از سوی دو مرجع تقلید

آیت‌الله صانعی و آیت‌الله موسوی اردبیلی از مراجع تقلید شیعیان خشونت‌های اعمال شده علیه معترضان به نتایج انتخابات را محکوم کردند.

آیت‌الله صانعی با صدور بیانیه‌ای با خانواده «قربانیان فجایع اخیر» ابراز همدری کرده‌است. در این بیانیه برای مجروجان و بویژه دانشجویان دانشگاه تهران، شیراز و اصفهان آرزوی سلامتی شده‌است.

آقای صانعی اعتراضات مردم را در «درجهت احقاق حق» و «رفع شبهه از انتخابات و آرای خود» عنوان کرده و به «حق» بودن این خواسته تاکید کرده‌است.

این مرجع تقلید «تأسف و تأثر شدید» و «انزجار» خود را از عاملان این حوادث اعلام کرده‌است.

در این بیانیه اظهار امیدواری شده «اهداف و خواسته‌های مردم از طرف مسئولین نظام، که باید حافظ جان و مال و ناموس مردم باشند، به عینیت رسیده و از مرحله خواستن به ظهور و تحقق نائل آید.»

آیت الله عبدالکریم موسوی اردبیلی نیز طی بیانیه‌ای خواهان رسیدگی به شکایات مردم و جلب رضایت آنان شد.

وی با ارسال بیانیه‏ای از شهر مکه، اعمال هرگونه خشونت در وقایع روزهای گذشته را محکوم کرد.
در این بیانیه مسئولان نیروهای انتظامی و امنیتی به برخورد مسالمت‌آمیز و در حدود شرعی و قانونی با معترضان دعوت شده‌اند.

آیت‌الله صانعی اعتراضات مردم را در «درجهت احقاق حق» و «رفع شبهه از انتخابات و آرای خود» عنوان کرده و به «حق» بودن این خواسته تاکید کرده‌است

آقای موسوی اردبیلی با اشاره به این گفته آیت الله خمینی که «میزان رای ملت است»، اطلاع از سرنوشت آرا را حق مردم دانسته‌است.

این مرجع تقلید، با بیان اینکه دست زدن به آشوب و تخریب اموال عمومی از جانب مردم انجام نمی‌شود، تصریح کرده‌است: «مردم باید با هوشیاری کامل، حساب خود را از آنان جدا کنند.»

آیت‌الله بیات زنجانی نیز اعلام کرده‌است که در حق آرای ملت ایران «جفا» شده‌است. وی در نامه‌ای خطاب به میرحسین موسوی «بی‌اعتنایی اخیر و بی‌حرمتی کلان» به آرای ملت را بی سابقه عنوان کرده‌است.

در بخشی از این نامه آمده‌است: «اندیشه‌ای که نهایتاً ثمری جز تبدیل «جمهوری اسلامی» به «حکومت اسلامی» نخواهد داشت، نهایتاً دین و دنیای مردم را در خود هضم خواهد کرد.»


آیت‌الله بیات هشدار داده‌است: «اگر روزی محکمه‌های قضایی یک کشور نتوانند عدالت را میان مردم برقرار سازند، طبیعی است که ستم‌دیدگان راه‌های دیگری برای احقاق حقوق خود جستجو خواهند کرد.»

آیت الله منتظری نیز با بیان اینکه «هیچ عقل سلیمی نتایج این انتخابات را نمی‌پذیرد»، از مأموران انتظامی نیز خواسته تا از برخوردهای «خشن و غیرانسانی» خودداری کنند.

آیت الله مکارم شیرازی از دیگر مراجع تقلیدی است که به اتفاقات اخیر واکنش نشان داده است، وی با صدور بیانیه‌ای از شورای نگهبان درخواست کرده که «پاسخ قانع‏کننده‏ای به مردم بدهند.»

مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، نیز روز گذشته با صدور بیانیه‌ای حمله به کوی دانشجویان دانشگاه تهران را محکوم کرد.

در پی ناآرامی‎‌های اخیر دست کم 15 نفر جان خود را از دست داده‌اند. تهران و شهرهای دیگر کشور در 6 روز اخیر شاهد اعترضات گسترده به نتایج شمارش آرا انتخابات بوده‌اند.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه
آیت‌الله منتظری: مشروعیت نظام درخطر است

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)