تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

آیت‌الله منتظری: مشروعیت نظام درخطر است

آیت‌الله منتظری امروز، سه‌شنبه، در بیانیه‌ای اظهار داشت که «مشروعیت نظام درخطر است.»

وی در بیانیه خود نوشت که «هیچ عقل سلیمی نتایج این انتخابات را نمی‌پذیرد و بر اساس شواهد موثق تغییرات‏ ‏عمده‌ای در آرای مردم داده شده‌است.»

به باور این مرجع بلندپایه تقلید شیعه، «بسیاری از مردم دچار تحیر و بدبینی شده‌اند.» و عدم دادن پاسخ مقبول و معقول به آن‌ها «موجب بی‌اعتمادی بیش از پیش مردم به حاکمیت شده و مشروعیت نظام و‏ ‏منتخب آن زیر سوال رفته و اعتبار آن مخدوش خواهد شد.»

در ادامه این بیانیه آمده‌است: «بارها تذکر داده‌ام‏ ‏که آراء ملت امانت‌های مردمی و الهی هستند و حاکمیتی که بر اساس تصرف‏ ‏در آراء باشد هیچ نحو مشروعیت دینی و سیاسی ندارد.»

در این بیانیه آمده‌است: «هیچ عقل سلیمی نتایج این انتخابات را نمی‌پذیرد»

وی در انتقاد به عملکرد نیروهای دولتی می‌نویسد: «در جلوی چشم جهانیان و در حضور دوربین های‏ ‏خبرنگاران داخلی و خارجی به جان فرزندان این مردم و این مملکت افتاده‏ ‏و با شدت و خشونت کامل با زنان و مردان بی دفاع و دانشجویان عزیز‏ ‏برخورد کرده و آنها را سرکوب و مضروب و دستگیر نمودند; و اینک به دنبال‏ ‏تسویه حسابهای سیاسی، با فعالان و اندیشمندان و روشنفکران بر آمده و‏ ‏عده کثیری را که بعضا از مسئولین بلند مرتبه نظام جمهوری اسلامی بوده اند‏ ‏بی جهت دستگیر و بازداشت می‎کنند.»

آیت‌الله منتظری می‌نویسد: «من به خاطر موسوم شدن حاکمیت به‏ ‏حکومت دینی خوف آن دارم که کارها و اعمال مسئولین در نهایت باعث‏ ‏ضربه به دین و موجب خدشه در اعتقادات مردم گردد.»

وی درباره روند و پیامدهای انتخابات دهم ریاست جمهوری افزود: «در این ایام قشر جوان با روحیه امید و برای رسیدن به خواسته‌های به حق‏ ‏خود به صحنه آمدند و شب و روز برای روز موعود لحظه شماری کردند، و‏ ‏این فرصت بسیار مناسب و خوبی برای مسئولین نظام بود تا موقعیت را‏ ‏مغتنم شمرده و بتوانند بهترین رابطه دینی، عاطفی و ملی را با قشر عظیم‏ ‏نیروی جوان و بقیه اقشار برقرار نمایند.‏ ‏اما متأسفانه از این بهترین فرصت بدترین استفاده شد.»

این مرجع تقلید در ادامه به مردم توصیه کرده‌است تا از خشونت بپرهیزند و در پیگیری خواسته‌های خود «صبر و متانت» به خرج بدهند و از مأموران انتظامی نیز خواسته تا از برخوردهای "خشن و غیرانسانی" خودداری کنند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

بازم گلی به گوشه جمال شما.
کاش حکومت وقت هم نظری چون شما داشت

-- کورش قزوینی ، Jun 17, 2009

در کمال تعجب و تاسف باید از این روحانیت برای همیشه ناآمید شد. آقای منتظری بیش از هشتاد سال دارد، ایشان و هملباسهای ایشان در زمان شاه که به اندازه ی یک هزارم این حکومت هم جنایت نمی شد تا اتفاقی می افتاد آنها آنهمه فریاد و سر و صدا راه می انداختن ، آنهمه صراخت لهجه داشتند ولی حالا که هملباسهای خودشان بر حکومت هستند و چنین ظلم بیحد و حصری می کنند اینچنین اعلامیه می دهند. ایشان حتا به اندازه مادر بزرگ من هم که هشتاد و پنج سال دارد و دیروز در برابر پاسداران ایستاد و گفت : « من تو ریش فرمانده ی آدمکش تو تف می اندازم » هم نه صراحت دارند و نه شجاعت. و من که به این پیر زن شریف و شجاع گفتم : » مادر بزرگ نترسیدی این حرفو زدی ! » و او گفت: « آرزوی من این بود که روزی شاه نداشته باشیم، و حالا آرزوی من این است که یک جمهوری بر پا شود که ما از شر ولایت فقیه و مطلقیت آن آسوده شویم، مادر جون من وقت زیادی ندارم و این کار باید بشه! » و آقای منتظری همسن و سال مادر بزرگ من است. ایکاش اینهمه ظلم را بخاطر تنها این واژه ی اسلامی حکومت اسلامی نمی بخشید و محکم و بی رودربایستی می گفت که خامنه ای از یزید هم بدتر است. دست کم یزید خانواده ی اسرای امام حسین را پذیرفت اما خامنه دستور دفن شبانه ی کسانی را داد که توسط سربازان و گزمگان و سگهای هارش پوستشان دریده شد و کشته شدند. وای براین اسلام! وای بر این روحانیت!

-- بدون نام ، Jun 17, 2009

ba arzeh drood ,man hamoon az usa hastam va khob khoshhallam keh bain neveshteh betoonam kami ba mardomeh sharifeh iran hamdardy konam albateh vaseyeh man farghi nadareh ky president iran besheh.cherra keh hameyeh inha sharlatan hastan va mardomfarib.vally bayd az jaee aghaz kard va khob che behtar az inja in ravashe besyar kohanist keh iraniha ebda konnandeyeh annand aram aram va ba panbeh dar bebor na ba dad va havar drood bar shomma mardomeh bozorg va binazir

-- avestahamoon@yahoo.com ، Jun 17, 2009

آقای خامنه ای باید این انتخابات را باطل اعلام نماید در غیر این صورت بزرگترین ضربه را به اسلام و ایمان و اعتقاد ملت ایران وارد خواهد کرد و در پیشکاه خداوند جواب گو خواهد بود

-- rezatabani ، Jun 17, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)