تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

نامه خانواده هشت زندانی به قوه قضائیه

خانواده هشت تن از بازداشت‌شدگان تعاونی «فلزکار و مکانیک» از ستاد حقوق شهروندی قوه قضائیه خواستند که برای آزادی آنها تلاش کند.

۱۵ عضو این تعاونی که ۱۱ اردیبهشت ماه به گفته خانواده‌هایشان در محل تعاونی واقع در نعمت‌آباد، در جلسه گزارش‌دهی مسکن مهر شرکت کرده بودند، از سوی نیرو‌های امنیتی بازداشت شدند.

چهارم خرداد ماه، هفت تن از آنها با قرار کفالت آزاد شدند.

هویت هشت نفری که همچنان در زندان اوین به سر می‌برند، ناصر ابراهیمی، محمدعلی عزیزمحمدی، غلامحسین اکبری، ابوالحسن دارالشفایی، سیدمحمود منصور گیلانی، عبدالله یوسف وطن‌خواه، عزیزالله یاری و مصطفی حاتمی اعلام شده است.

خانواده این افراد در نامه‌ای که امروز یکشنبه منتشر شده، اعلام کرده‌اند که «روند بازداشت و رسیدگی به این پرونده، آشکارا برخلاف قانون اساسی، قانون آیین دادرسی کیفری و قوانین بین‌المللی مورد پذیرش جمهوری اسلامی ایران است.»

در این نامه آمده است که افراد دستگیر شده، نه تنها در ۲۴ ساعت اولیه بازداشت، «تفهیم اتهام» نشده‌اند، بلکه از داشتن وکیل در مراحل بازجویی محروم بوده‌اند.

«روند بازداشت و رسیدگی به پرونده این افراد، آشکارا برخلاف قانون اساسی، قانون آیین دادرسی کیفری و قوانین بین‌المللی مورد پذیرش جمهوری اسلامی ایران است»

خانواده این افراد همچنین به آزاد نشدن بستگان خود با وجود تامین قرار تعیین شده نیز اعتراض کرده‌اند.

در این نامه از ستاد حقوق شهروندی قوه قضائیه خواسته شده است تا امکان بهره‌مندی بازداشت‌شدگان از حقوق قانونی خود را فراهم کند و در جهت آزادی هرچه سریع‌تر آنان تلاش‌های لازم را انجام دهد.

خانواده این افراد ۲۸ اردیبهشت ماه نیز در نامه‌ای از آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی رئیس قوه قضائیه از وی خواسته بودند وضعیت آنها را مشخص کرده و امکان دسترسی به وکیل را به بازداشت‌شدگان بدهد.

در تجمع روز جهانی کارگر که هم در روز اول ماه مه در پارک لاله تهران برگزار شد، بیش از ۱۰۰ نفر بازداشت شده بودند که بسیاری از آنها پس از مدتی آزاد شدند.

در ایران همه ‌ساله، به مناسبت روز جهانی کارگر، مراسمی از سوی تشکل‌های کارگری برگزار می‌شود.

تأمین امنیت شغلی برای همه کارگران، برپایی تشکل مستقل کارگری، توقف اخراج کارگران، لغو کار کودکان و آزادی کارگران زندانی از جمله مطالبات تجمع امسال بود.

قانون کار ایران، فعالیت اتحادیه‌های آزاد کارگری را به رسمیت نمی‌شناسد.

Share


در همین رابطه:
آزادی شماری از بازداشت‌شدگان روز کارگر
درخواست برای آزادی فعالان کارگری
دستگیری گسترده فعالان کارگری در ایران

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)