تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

نامه سرگشاده گزارشگران درباره انتخابات

سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گوید که در انتخابات آتی، همه‌ شرایط لازم برای انتخاباتی دموکراتیک، آزادٰ و شفاف «تضمین‌شده» نیست.

سازمان گزارشگران بدون مرز امروز سه‌شنبه با انتشار یک نامه سرگشاده، با بیان این مطلب خواستار متعهد شدن چهار نامزد انتخابات ریاست جمهوری به دفاع از آزادی بیان و مطبوعات و آزادی فوری ۱۳ روزنامه‌نگار و وب‌نگار زندانی شد.

براساس اعلام گزارشگران بدون مرز، از مرداد ١٣٨٤ تا اول خرداد ١٣٨٨ بیش از ١٠٠ نشریه در ایران توقیف و ١٠٠ روزنامه‌نگار و وب‌نگار، محاکمه و زندانی شده‌اند.

این نامه همچنین افزوده است که در ١٢ سال گذشته و در مدت ریاست‌ جمهوری محمد خاتمی و محمود احمدی‌نژاد، آزادی بیان و مطبوعات به اصلی‌ترین «داور» سیاسی و اجتماعی تبدیل شده است.

«رئیس‌جمهوری آینده باید با اتخاذ تصمیماتی فوری، به مصونیت از مجازات که در پرونده کشتار و شکنجه بسیاری از روزنامه‌نگاران حاکم است، پایان دهد»

گزارشگران گفته است که رئیس‌جمهوری آینده باید نشان دهد که می‌تواند ایران را به سوی دولت قانونمدار هدایت کند و باید قانون مطبوعات را به طور بنیادین تغییر دهد.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: «رئیس‌جمهوری آینده باید با اتخاذ تصمیماتی فوری، به مصونیت از مجازات که در پرونده کشتار و شکنجه بسیاری از روزنامه‌نگاران حاکم است، پایان دهد.»

گزارشگران در عین حال از رئیس جمهوری آینده ایران خواسته است که به «انحصار و کنترل» دولت بر رادیو و تلویزیون پایان دهد و دسترسی آزاد به اطلاعات را برای همگان تضمین کند.

در بخش پایانی این نامه آمده است: «رئیس جمهوری آینده باید شرایط بازانتشار روزنامه‌های توقیف‌شده را فراهم آورد و به مسدودسازی سایت‌های اینترنتی پایان دهد.»

Share


در همین رابطه:
نگرانی از برگزاری انتخابات «ناسالم» در ایران

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)