تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

نگرانی از برگزاری انتخابات «ناسالم» در ایران

«کمیته دفاع از انتخابات آزاد، سالم و عادلانه» می‌گوید که «مانع‌تراشی» بر سر راه نظارت سازمان‌های مردم‌نهاد در روند برگزاری انتخابات، به‌ معنای انجام انتخاباتی «ناسالم» است.

این کمیته در اطلاعیه‌ای، به تائید نشدن صلاحیت نامزدهای «غیر خودی» از سوی شورای نگهبان انتقاد کرده است.

در اطلاعیه این کمیته در عین حال از عملکرد صدا و سیما در مواجهه با موضوع انتخابات نیز انتقاد شده است.

در این اطلاعیه آمده است که «حتی نامزدهای تائید صلاحیت شده، یا نامزدهایی که تائید صلاحیت آنها مفروض و قطعی به‌نظر می‌رسد، از امکان حضور در رقابتی سالم و منصفانه، محروم‌اند.»

«کمیته دفاع از انتخابات آزاد، سالم و عادلانه» نوشته است که «عدم رعایت عدالت توسط رسانه ملی موجب اعتراض و گلایه آنان و تمامی جنا‌ح‌ها و شخصیت‌های سیاسی شده است.»

بر اساس بخش‌های دیگری از این اطلاعیه، «دغدغه‌‌ها درباره‌ صیانت از آراء و همسو بودن ناظران و مجریان انتخابات، نه‌تنها پاسخی قانع‌ کننده نیافته، بلکه با بی‌اعتنایی و حتی تهدید‌های غیرمستقیم مواجه شده است.»


این کمیته همچنین خواستار اصلاح هرچه سریع‌تر «روندهای غیردموکراتیک و تنگ‌نظرانه‌ موجود» شده است.

«کمیته دفاع از انتخابات آزاد، سالم و عادلانه» به ابتکار کانون مدافعان حقوق بشر که اداره آن بر عهده شیرین عبادی است با هدف «اعلام ضوابطی دقیق و مشخص برای چگونگی انتخابات آزاد، سالم و عادلانه» در ایران تشکیل شده است.

این کمیته در شرایطی فعالیت خود را آغاز کرده است که برخی از نامزد‌های ریاست جمهوری نسبت به برگزاری بی‌طرفانه انتخابات ابراز تردید کرده‌اند.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو نامزد ریاست جمهوری هستند که با تشکیل «کمیته صیانت از آراء» قصد دارند بر روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران نظارت کنند. تشکیل این کمیته با مخالفت شورای نگهبان مواجه شده است.

دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران ۲۲ خرداد ماه سال‌جاری برگزار می‌شود.

Share


در همین رابطه:
«ایران انتخابات آزاد را تضمین کند»

نظرهای خوانندگان

شیخ فضل اله نوری که 99در صد اخوندان پیرو او هستند ازادی را کلمه/قبیحه /میگفت برای جنتی و مصباح یزدی وخامنه ای ازادی یعنی پذیرفتن بی چون چرای انچه که انها میخواهند.نمایش گریه اور انتصابات هم خواب ازادی را باید ببیند

-- بهنام ، May 20, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)