تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
عفو بین‌الملل:

«ایران انتخابات آزاد را تضمین کند»

سازمان عفو بین‌الملل از مقام‌های ایران خواست که برگزاری انتخابات سالم و عادلانه را تضمین کنند.

۲۲ خرداد ماه سال‌جاری در ایران دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزاری خواهد شد.

بیش از ۴۵۰ نفر داوطلب انتخابات ریاست جمهوری شده‌اند که شورای نگهبان قرار است اواخر هفته جاری نتیجه بررسی‌ها در مورد صلاحیت این افراد را اعلام کند.

عفو بین‌الملل پیش از انتشار نتایج این بررسی‌ها از علی جنتی دبیر شورای نگهبان خواسته است تضمین دهد که در این دوره از انتخابات هیچ «تبعیضی» قائل نخواهد شد.

این سازمان همچنین از آقای جنتی و سایر مسئولان برگزاری انتخابات درخواست کرده است که از «کاندیداها و رای دهندگان در اجرای موثر حق خود مبنی بر آزادی بیان و آزادی اجتماعات در طول مبارزات انتخاباتی» حمایت کنند.


عفو بین‌الملل در عین حال به شورای نگهبان گفته است که تضمین کند «هیچ کس از حق کاندیدا شدن، با دلایلی چون نژاد، مذهب، رنگ، جنس، زبان، دین، عقاید سیاسی و اجتماعی محروم نمی‌شود.»

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است که شورای نگهبان در انتخابات دوره‌های گذشته، زنان را «عمدتاً بدلیل ترجمه فارسی لغت رجل، یعنی مردان» رد صلاحیت کرده است.

سازمان عفو بین‌الملل از این موضوع ابراز نگرانی کرده است که چنین ضوابطی «ظاهرا دیگر مواد قانون اساسی ایران مانند برابری همه شهروندان در برابر قانون و الزام به رعایت حقوق زنان و منع تفیتش عقاید افراد را مورد تخطی قرار می‌دهد.»

در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، چهر‌ه‌های شاخصی همچون محمود احمدی‌نژاد، میرحسین موسوی، محسن رضایی و اکبر اعلمی و مهدی کروبی برای تصدی پست ریاست جمهوری داوطب شده‌اند.

تبلیغات انتخاباتی نامزد‌ها پس تائید صلاحیت آنها از اول خرداد ماه سال‌جاری آغاز خواهد شد.

نگرانی از تشدید سرکوب‌ها
عفو بین‌الملل در بخش دیگری از اطلاعیه خود از «سرکوب» فزاینده فعالان سیاسی و مدنی در ایران ابراز نگرانی کرده است.

این سازمان اعلام کرده است «نگران این مسئله است که ایرانیانی که خواهان بیان آزادانه نظرات و عقاید خود و یا خواهان آزادی تجمعات هستند، در طول رقابت‌ها و مبارزات انتخاباتی با محدودیت‌هائی مانند ارعاب، بازداشت خودسرانه و یا محاکمه غیرعادلانه و غیرمنصفانه روبرو شوند.»

این سازمان، تعطیلی چند نشریه و فیلتر شدن سایت‌ها در ایران را «در راستای خاموش کردن صداهای انتقادآمیز و نیز برنامه‌های مسالمت‌آمیز سازمان‌ها پیش از انتخابات» ارزیابی کرده است

آن‌طور که سازمان عفو بین‌الملل به اعلام کرده است در ایران بسیاری از بازداشت شدگان «در معرض سوء رفتار و شکنجه و رفتارهای اهانت‌آمیز» قرار دارند.

این سازمان همچنین تعطیلی چند نشریه و فیلتر شدن سایت‌ها در ایران را «در راستای خاموش کردن صداهای انتقادآمیز و نیز برنامه‌های مسالمت‌آمیز سازمان‌ها پیش از انتخابات» ارزیابی کرده است.

در بخش پایانی این اطلاعیه از کسانی همچون مهدی معتمدی‌مهر، عضو کمیته دفاع از انتخابات سالم و عادلانه، حسین کاظمینی بروجردی، سجاد خاکساری و دو تن از فعالان زن که هم‌اکنون در زندان به سر می‌برند، نام برده شده است.

عفو بین‌الملل اعلام کرده که نگران وضعیت این افراد در زندان‌های ایران است.

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)