تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

سابقه محکومیت یک‌چهارم داوطلبان انتخابات

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان می‌گوید که یک‌چهارم داوطلبان ریاست جمهوری سابقه محکومیت دارند.

در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، ۴۷۶ نفر نام‌نویسی کرده‌اند که به گفته آقای کدخدایی، یک‌چهارم آنها سابقه محکومیت دارند و ۵۰ نفر دیگر نیز در دوره‌های گذشته رد صلاحیت شده‌اند.

نیمی از این داوطلبان هم، آن‌طور که سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرده است تحصیلات ابتدایی تا فوق‌دیپلم دارند.

بررسی صلاحیت داوطلبان پنج روز پس از پایان ثبت‌نام صورت می‌گیرد، اما آقای کدخدایی می‌گوید که براساس قانون، شورای نگهبان می‌تواند این مدت را تا پنج روز دیگر تمدید کند.

به گزارش امروز شنبه خبرگزاری‌های ایران، سخنگوی شورای نگهبان گفت که نتایج بررسی صلاحیت ۴۷۶ داوطلب انتخابات ریاست جمهوری ایران، ۳۰ اردیبهشت ماه اعلام خواهد شد.


نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان با رسانه‌ها

انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ایران ۲۲ خرداد ماه سال‌جاری برگزار می‌شود. نامزد‌هایی که صلاحیت آنها تائید شود، می‌توانند از اول خرداد ماه به طور رسمی فعالیت‌های انتخاباتی را آغاز کنند.

«تقلب و دخالت نیرو‌های نظامی» در انتخابات از مهمترین مسائلی است که نامزد‌های اصلاح‌طلب در هفته‌های اخیر بارها نسبت به آن هشدار داده‌اند.

آقای کدخدایی در واکنش به این هشدار‌ها گفت که «دخالت نیروهای نظامی و انتظامی در امر انتخابات ممنوع است.»

سخنگوی شورای نگهبان که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، در پاسخ به این پرسش که آیا بسیج به صورت تشکیلاتی می‌تواند در انتخابات دخالت کند، اظهار داشت:‌ «تشخیص این امر را باید از کارشناسان نظامی بپرسید نه از شورای نگهبان.»

بازرسی نامحسوس سازمان بازرسی
در پیوند با مسائل انتخابات ریاست جمهوری ایران، مصطفی پورمحمدی رئیس بازرسی کل کشور نیز از نظارت نامحسوس این سازمان در انتخابات آینده خبر داده است.

نظارت نامحسوس سازمان بازرسی بر انتخابات در حالی اعلام می‌شود که براساس قانون، شورای نگهبان تنها مرجع ناظر در برگزاری انتخابات در ایران است.

با این حال آقای پورمحمدی گفته است که سازمان بازرسی براساس اصل ۱۷۴ قانون اساسی بر انتخابات ریاست جمهوری نظارت خواهد داشت.

خبرگزاری مهر همچنین به نقل رئیس سازمان بازرسی گزارش کرد که بازرسان این سازمان «بر اجرای قانون و حسن جریان امور انتخابات به طور نامحسوس نظارت خواهند داشت.»

براساس اعلام آقای پور محمدی، سازمان بازرسی در این دوره از انتخابات نظارت می‌کند که «آیا امکانات دستگاه‌های دولتی در امر انتخابات صرف می‌شود یا خیر.»

Share


در همین رابطه:
تاکید جنتی بر «سلامت انتخابات»

نظرهای خوانندگان

گردهمایی جوانان حامی احمدی نژاد در دفتر نهاد ریاست جمهوی! مناسب چاپ
ارسال به دوستان دوشنبه شب گذشته نزدیک به هزار تن از جوانان حامی محمود احمدی نژاد از سراسر کشور در مسجد سلمان فارسی نهاد ریاست جمهوری جمع شدند تا ثمره هاشمی، احمدی نژاد و چند عضو دیگر از اعضای ستاد رییس جمهور برای آنها سخنرانی توجیهی کنند. در حالیکه احمدی نژاد بارها اعلام کرده که ستاد انتخاباتی ندارد، یک منبع آگاه در نهاد ریاست جمهور در گفت و گو با خبرنگار تریبون، گفت: نزدیک به هزار نفر از جوانان منتخب حامی دولت از سراسر کشور دوشنبه شب در مسجد سلمان فارسی نهاد ریاست جمهوری جمع شدند.
وی افزود: در این گردهم آیی ثمره هاشمی، محمود احمدی نژاد و تعدادی از اعضای ستاد انتخابات احمدی نژاد برای مدعوین سخنرانی توجیهی کردند

-- دلسوز ایرانی ، May 16, 2009

سه چهارم باقی هم بقول امام راحل شایستگی اداره یک قصابی را هم ندارند چه برسد به ریاست جمهوری مملکت. چه قدر ایشان بدرستی خود و پیروان خط خود را شناخته بود. ریاست جمهوری خامنه ای و هاشمی و خاتمی و احمدی نژاد خود نما یانگر صداقت امام راحل بود. این وسط محکومان واقعی ما مردم مملکت بعنوان شاهد خاموش بوده ایم.

-- بدون نام ، May 16, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)