تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

کارآمدی و صداقت به عنوان نماد
سرمقاله امروز روزنامه سرمایه با عنوان «کارآمدی و صداقت پارادایمی برای میرحسین»، پیشنهاد کرده است که میرحسین موسوی، کارآمدی و صداقت را به عنوان نماد خود انتخاب کند و به تبیین چرایی این پیشنهاد پرداخته است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «پارادایم یا سرمشق، هویتی است که یک نامزد انتخاباتی برای خود انتخاب می‌کند تا خود را با کوتاه‌ترین پیام به مخاطبان معرفی کند. انتظار این است که این پیام آنقدر قدرت و ظرفیت داشته باشد که بتواند ویژگی‌های اثباتی و سلبی کاندیدا را طی یک عبارت کوتاه برای مخاطبان بیان کند.»

نویسنده سرمقاله افزوده است: «اصلی‌ترین چالش موجود، ناکارآمدی و عدم صداقت است. در این رویکرد شرایط این گونه ارزیابی می‌گردد که اگر در جامعه بیکاری، ناامنی اجتماعی، فساد، تبعیض و بی‌عدالتی وجود دارد، همه ناشی از ناکارآمدی نظام تصمیم گیری اجرایی است.»

این روزنامه می‌افزاید: «مفاهیمی چون کارآمدی و صداقت از پایه‌های اساسی حکمرانی خوب است. کارامدی در صورتی حاصل می‌گردد که دولت امکان اجماع‌سازی بین نخبگان و گسترش دامنه مشارکت مردم در تصمیم گیری‌های اساسی را داشته باشد. این امر به نوبه خود در صورتی حاصل می‌گردد که دولت صادقانه و شفاف با مردم ارتباط برقرار کند، و با راستی پاسخگوی اقدامات خود به مردم باشد.»

متن کامل سرمقاله

ارائه «اکسیری‌ترین» مشورت
سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «جراحى پلاستیک در CCU !» به تحلیل اردوگاه اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری پرداخته است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «جمع بین تراژدی و کمدی، واقعیتی است که در میان احزاب اصلی مدعی اصلاحات (مشخصاً کارگزاران سازندگی، جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین و تا حدودی اعتماد ملی) رخ داده است. وضعیت نابسامان این گروه از مدعیان تحزب و سیاست‌ورزی، گاه از شدت تلخی و ناگواری به طنز شبیه‌تر می‌شود و گاه آن چنان مضحک و طنزآلود می‌شود که پایان بازی و نمایش آنان را به سوگ سیاه شبیه‌تر می‌سازد.»

در بخش دیگری از سرمقاله کیهان می‌خوانیم: «برای یکبار هم که شده بیایید با صدای بلند اعلام کنیم حق با این احزاب و سران و رجال آنهاست. واقعاً وضعیت، بحرانی اورژانسی و فوق‌العاده و سیاه است. پروژه و شعار «نجات» را به دروغ سر نمی‌دهند. اگر یک حرف راست گفته باشند، همین گزارش وضعیت بحرانی و اضطراری است.»

این روزنامه افزوده است: «آنها اگر می‌خواهند از نو آغاز کنند، باید در مسلمات و مقدسات حزبی خود «تردید» کنند. این اول بازسازی و اصلاح و احیای حزبی است. یکبار هم سر را بلند کنند و به جای حرکت بر اساس «غریزه»، درنگ کنند و در راه همیشگی نروند. این گران قیمت‌ترین و اکسیری‌ترین مشورت برای آنهاست.»

متن کامل سرمقاله

تاکید بر استفاده از اعضای شوراها در انتخابات
سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «اعضای شوراهای اسلامی را نامحرم تلقی نکنید» به نقش شوراها در انتخابات و کوتاهی از به کار گیری اعضای شوراها برای هیئت‌های اجرایی اشاره کرده است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «سئوال اساسی این است که چرا و به چه دلیل چنین انسان‌های خادم و صادقی را به هیئتهای اجرائی راه نمی‌دهند؟ مبنای قانونی این کار کجاست؟ چرا در چندین انتخابات گذشته چنین رویه وروشی اعمال نگردیده است؟»

در بخش دیگری از سرمقاله مردمسالاری می‌خوانیم: «اگر قرار است هیئتهای اجرائی انتخابات، از معتمدین محلی که به تدین، مردم باوری وخدمتگزاری اشتهار داشته و مورد احترام اکثریت مردم شهرستان‌ها باشند، انتخاب گردند، تجلی و نماد عینی معتمد محلی اعضای شوراهای اسلامی می‌باشند.»

این روزنامه افزوده است: «از محضر ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران که این روزها برای یک نفر که به اتهام جاسوسی دستگیر و بازداشت شده بود به دستگاه قضائی نامه نگاری نمودند، انتظار می‌رود از حقوق اجتماعی افراد مورد بحث و جایگاه قانونی شوراهای اسلامی دفاع نمایند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «عصرامیرحسین، عصرسازندگی و عصراصلاحات»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «بی‌عملی فرصت‌سوزانه برای بورس»

سرمقاله روزنامه قدس با عنوان «عربستان و تلاش برای تجزیه یمن»

سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «خفت بارتر از طرح صلح عربی»

سرمقاله روزنامه اعتمادملی با عنوان «برنامه ‌محوری»

سرمقاله روزنامه آفتاب یزد با عنوان «احساس ثروتمندی ‌و دردسرهای آن!»

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)