تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

ابراز نگرانی از شرایط بازداشت دانشجویان

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران با صدور بیانیه‌ای نگرانی خود را از شرایط بازداشت دانشجویان زندانی اعلام کرد.

این بیانیه در پی بازداشت مسعود دهقان، عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و خبرهای رسیده مبنی بر وضعیت جسمانی اسماعیل سلمانپور، دانشجوی زندانی صادر شده‌است.

این کمپین به نقل از«منابع موثق» اعلام کرده‌است که اسماعیل سلمانپور در وضعیت «نیمه‌هوشیار» در بهداری اوین دیده شده‌است.
بر اساس خبرهای رسیده به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران وی «بسیار لاغر رنگ پریده» بوده و موهایش از ته تراشیده شده بود.

به گفته خانواده اسماعیل سلمان‌پور، آخرین تماس تلفنی او یک ماه پیش بوده و از آن به بعد هیچ خبری از این دانشجوی بازداشتی داده نشده‌است.

تارنمای فعالان حقوق بشر در ایران، نیز گزارش داده‌است: «وی حتی امکان تکلم، هوشیاری و تمرکز مناسب برای آگاهی از محیط پیرامون خود را نداشته‌است.»

گفته می‌شود این دانشجوی زندانی برای انجام چند آزمایش پزشکی به بهداری اوین منتقل شده بود و پس از پایان آزمایش‌ها به امنیتی بازگردانده شد.

کمیته حقوق بشر انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با صدور بیانیه‌ای نسبت به «شدت گرفتن رفتارهای غیرانسانی» با دانشجویان این دانشگاه ابراز نگرانی کرده‌است

اسماعیل سلمانپور در تاریخ ۱۷ بهمن ماه به همراه مجید توکلی، حسین ترکاشوند و کورش دانشیار، سه دانشجوی دیگر دانشگاه امیرکبیر در مراسم بزرگداشت مهندس بازرگان بازداشت شد. این دانشجویان در بند امنیتی زندان اوین بازداشت هستند.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران با صدور این بیانیه از مقامات ایرانی درخواست کرده «فوراً دانشجویان بازداشتی را آزاد کند و به آزار و اذیت دانشجویان پایان دهد.»

در این بیانیه آمده‌است: «قوه قضائیه ایران باید سریعاً در مورد این بازداشت‌های خودسرانه و بدرفتاری با دانشجویان تحقیق و تفحص کرده و همه کسانی را که دستور این اقدامات غیر قانونی را صادر و اجرا کرده‌اند، محاکمه کند.»

کمیته حقوق بشر انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن برشمردن موارد غیرقانونی در بازداشت مسعود دهقان، نسبت به «شدت گرفتن رفتارهای غیرانسانی» با دانشجویان این دانشگاه ابراز نگرانی کرده و در مورد «وضعیت وخیم جسمانی» دانشجویان دربند هشدار داده‌است.

با بازداشت مسعود دهقان‌، هم اکنون ۱۰ دانشجوی دانشگاه امیرکبیر در بازداشت هستند. مسعود دهقان دو دوره عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر بوده‌است.

مأموران امنیتی پس از بازداشت وی رایانه، کتاب‌ها و برخی وسائل شخصی‌اش را نیز توقیف کرده‌اند. مکان و علت بازداشت مسعود دهقان‌ هنوز اعلام نشده‌است.

مجید توکلی، حسین ترکاشوند، اسماعیل سلمان‌پور، کوروش دانشیار، احمد قصابان، عباس حکیم‌زاده، نریمان مصطفوی، مهدی مشایخی و یاسر ترکمن ۹ دانشجوی امیرکبیر هستند که در سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین بازداشت هستند.

Share

نظرهای خوانندگان

دوستان عزيز سلام،
فيس بوك توافقنامه جديدي را ارائه كرده است كه در يكي از بندهاي آن (بند 4.3) ذكر شده کشورهایی که توسط ایالات متحده شامل تحریم هستند اجازه استفاده از فیس بوک را نخواهند داشت.يعني کاربران ایرانی از "آی پی" های درون ایران هنگام مراجعه به این سایت، پا پیغام" دسترسی به این سایت ممنوع" مواجه خواهند شد
فيس بوك اين توافق نامه را به راي گيري گذاشته است و مهلت راي دادن تا 23 آوريل(امروز) ميباشد.
متاسفانه درآخرين نتيجه 74 % به فيلتر شدن ايران راي داده اند و 25% مخالفت كرده اند
با توجه به بيش از 150 هزار اكانت ايراني اگر همگي راي منفي بدهيم تصويب نخواهد شد.براي شركت در اين راي گيري به سايت زير مراجعه كنيد و به اين گزينه راي بدهيد:
Existing documents
http://apps.facebook.com/fbsitevote
امروز آخرين مهلت راي دادن هست ، عجله كنيد

متن كامل توافق نامه(به بند 4.3 توجه كنيد):ا
http://www.facebook.com/topic.php?uid=67758697570&topic=7569

-- Sina ، Apr 23, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)