تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

کشته‌شدن سرباز ایرانی در مرز افغانستان

یک سرباز ایرانی توسط مأموران مرزی افغانستان کشته شد.

این مرزبان ایرانی هنگام گشت‌زنی در نوار مرزی ولایت نیمروز در جنوب غرب افغانستان هدف گلوله نیروهای افغان قرار گرفته‌است. در این حادثه یک مرزبان ایرانی دیگر نیز زخمی شده‌است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، به نقل از یک مقام آگاه در کابل گزارش داده‌است، محمد حنیف اتمر، وزیر کشور افغانستان در تماس با فداحسین مالکی، سفیر ایران در کابل از اقدام مأموران مرزی کشورش اظهار تأسف کرد.
به گفته محمد حنیف اتمر ماموران افغان متوجه مرزبانان ایرانی در منطقه نشده بودند.

سیف‌الله حکیم، فرمانده واحدی از پلیس مرزی افغانستان به بی‌بی‌سی گفته‌است: «سرباز کشته‌شده پس از ورود به خاک افغانستان به سوی نیروهای امنیتی افغان تیراندازی کرده بود.»

به گفته وی سربازان ایرانی بدون توجه به هشدارهای پلیس مرزی افغانستان وارد خاک افغانستان وارد شده‌بودند.

وزير کشور افغانستان در تماس با سفير ايران در کابل از اقدام ماموران مرزي کشورش اظهار تاسف کرد

به گزارش خبرگزاری فارس در هنگام وقوع این حادثه، مرزبانان ایرانی در حال تعقیب یک دستگاه‌ موتورسیکلت حامل قاچاق بودند.
پس از این واقعه دو مرزبان ایرانی از سوی نیروهای افغانی به بیمارستانی در استان فراه این کشور منتقل شدند و یکی از آن‌ها بر اثر شدت جراحات جان سپرده‌است.

یک مقام نیروهای مسلح ایران از پیگیری این موضوع از سوی مسئولان ذی‌ربط ایران و افغانستان خبر داد.

این نخستین باری نیست که نیروهای مرزی دو کشور در منطقه نوار مرزی ولایت نیمروز درگیر می‌شوند. اسفند سال ۸۵ در جریان درگیری مرزی میان مرزبانان افغان و ایران، دو نفر از دو طرف در این منطقه کشته شده‌اند.

پلیس افغانستان دلیل این درگیری را ورود نیروهای گشتی ایرانی به خاک افغانستان و بی‌توجهی به ایست مرزبانان افغان اعلام کرده بود.

اردیبهشت‌ماه سال گذشته نیز در جریان درگیری نیروهای مرزی دو کشور در این منطقه یک غیرنظامی افغان کشته و یک سرباز ایرانی زخمی شد.

ایران و افغانستان، ۹۵۰ کیلومتر مرز مشترک دارند. نوار مرزی ولایت (استان) نیمروز که با استان سیستان و بلوچستان ایران هم‌مرز است، از مراکز اصلی ترانزیت مواد مخدر است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

خاک بر سر مقامات کشوری که این طور از جان شهروندان‌شان حفاظت می‌کنند! هنوز چند روز از حمله به زائران ایرانی در عراق نمی‌گذرد.

-- پارسا ، Apr 24, 2009

آن سرباز با هدف دیگری وارد افغا نستان شده بود لذا کشته شد.زائران در عراق با بمب های ساخت خود ایران که به القاعده می دهند کشته شده است.

-- جواد ، May 4, 2009

دولت ایران باید به مرزبانان خود این رایاد بدهد که چطور با پولیس افعان درمرز سازش کند چرا چون مردم ایران مردم افغانستان را دشمن آنها فکرمی کنند واین منجر به این خوهد شد که دولت ایران سقوط خواهد کرد .

-- محمد مسعود ، Apr 13, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)