تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

تظاهرات زنان در کابل

در حدود ۱۰۰ زن افغانی روز گذشته (چهارشنبه) در کابل علیه یک قانون جدید که تجاوز جنسی شوهر به همسر را مجاز می‌داند تظاهرات کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این راهپیمایی با تظاهرات بزرگ‌تری علیه خود روبه‌رو شد. گروه تظاهرکننده مخالف، که از مردان و زنان تشکیل می‌شد با پرتاب سنگ به سوی ۱۰۰ زن تظاهرکننده آن‌ها را «برده مسیحیان» نامیدند.

راهپیمایی مخالفان این قانون در برابر ساختمان مدرسه خاتم‌النبیین، مدرسه‌ای که از سوی آیت‌الله آصف محسنی، از روحانیون شیعه ساخته شده، برگزار شد.

طبق قانون جدید زنان شیعه افغانستان «موظفند تمایلات جنسی شوهران خود را برآورده کنند»

تظاهرکنندگان موافق این قانون نیز اکثراً از دانشجویان مدرسه خاتم‌النبیین بودند. آیت‌الله آصف محسنی خود از تهیه‌کنندگان پیش‌نویس قانون مذکور است.

طبق قانون جدید که «قانون احوال شخصیه اهل تشیع» نامیده می‌شود زنان شیعه افغانستان «موظفند تمایلات جنسی شوهران خود را برآورده کنند.»

همچنین بنا بر این قانون زن باید دست کم هر چهار روز یک بار به مرد اجازه نزدیکی بدهد مگر این‌که بیمار باشد. با این قانون شرایط خروج زن از خانه بدون همراه مرد نیز مشخص شده‌است.


«قانون احوال شخصیه اهل تشیع» از سوی نمایندگان شیعه مجلس افغانستان مورد تأئید قرار گرفته و به امضاء حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان نیز رسیده‌است.

پس از محکوم کردن شدید این قانون از سوی کشورهای غربی از جمله توسط باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، حامد کرزی اعلام کرد که برخی موارد از این قانون را مورد بازنگری قرار خواهد داد.
نتایج این بازنگری هنوز مشخص نشده است.

گمانه‌زنی‌ها حاکی است که امضاء این قانون توسط حامد کرزی ممکن است با جلب حمایت شیعیان در انتخابات ریاست جمهوری که بیستم ماه اوت برگزار می‌شود در ارتباط باشد.

اقلیت شیعه در افغانستان در حدود ۱۰ درصد از جمعیت آن کشور را در بر می‌گیرد که اکثر آن‌ها از قوم هزاره هستند.

Share


در همین رابطه:
تظاهرات زنان افغانستان، علیه قانون احوال شخصیه

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)