تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

دل‌آرا دارابی چهار روز دیگر اعدام می‌شود

دل‌آرا دارابی، زن ۲۳ ساله‌ای که از شش سال پیش به اتهام قتل در زندان به سر می‌برد، چهار روز دیگر اعدام می‌شود.

عبدالصمد خرمشاهی، وکیل دل‌آرا روز گذشته در گفتگو با روزنامه اعتماد، از ابلاغ حکم اعدام موکلش خبر داد.

وی تنها راه باقی مانده برای نجات موکلش را تلاش برای جلب رضایت اولیای دم مقتول عنوان کرد.
عبدالصمد خرمشاهی با تاکید بر بی‌گناهی موکلش گفت: «ایرادهای زیادی در پرونده وجود دارد و مدارک موجود در پرونده نشان می‌دهد این دختر قاتل نیست.»

ایران بالاترین آمار اعدام کودکان را در جهان دارد. در سه سال گذشته ۲۶ کودک در ایران اعدام شده‌اند

چپ‌دست بودن دل‌آرا که با نوع ضربات وارد شده به مقتول همخوانی ندارد، مهمترین دلیل خرمشاهی برای اثبات بی‌گناهی موکلش است.

عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای خواستار توقف حکم اعدام دل‌آرا دارابی شده‌است. پدر دل‌آرا دارابی نیز در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه، تقاضا کرده با توقف حکم اعدام دخترش موافقت شود.

وی در نامه خود نوشته‌است: «شش سال است که در کابوس مرگ و زندگی دخترم زندگی می‌کنم. جناب آقای شاهرودی، در عذاب اعدام یک دختر ۲۳ساله زندگی کردن کار بسیار دشواری است.»

پدر دل‌آرا از آیت‌الله شاهرودی تقاضا کرده با صدور دستور توقف اجرای حکم دخترش فرصتی دوباره برای بررسی ایرادهای پرونده او به وجود آورد.

دل‌آرا دارابی، شش سال بیش به اتهام قتل یکی از اقوام پدرش بازداشت شد. او متهم است به همراه پسر مورد علاقه‌اش به خانه دخترعموی پدرش رفته و او را با ضربات چاقو به قتل رسانده‌است.

دل‌آرا که در اولین بازجویی‌ها به قتل اعتراف کرده‌است، در روز دادگاه اتهام قتل را نپذیرفت. وی گفت: «پسر مورد علاقه‌ام به او گفته بود چون تو زیر ۱۸ سال هستی اگر قتل را به گردن بگیری اعدام نخواهی شد و من هم به قتل اعتراف کردم.»

دل‌آرا در هنگام بازداشت ۱۷ سال داشت و بر اساس پیمان‌نامه حقوق کودک که ایران نیز به اجرای آن متعهد شده‌است، کودک محسوب می‌شد. این پیمان‌نامه اعدام افراد زیر ۱۸ سال را ممنوع کرده‌است.

ایران بالاترین آمار اعدام کودکان را در جهان دارد.
در سه سال گذشته ۳۲ کودک در جهان اعدام شده‌اند که ۲۶ مورد آن در ایران بوده‌است. سال گذشته شش نوجوان در ایران اعدام شدند و هم‌اکنون ۱۳۰ نوجوان زیر ۱۸ سال با گرفتن حکم اعدام در مسیر اجرای حکم قرار دارند.

Share

نظرهای خوانندگان

خيلي بيرحمانه است اين ها جاني هستند هيچ چيز درايران قانون ندارد هيچ چيز به راحتي !!
چگونه مي شود ما هم اعتراضمان را به گوش عفو بين الملل برسانيم؟چگونه؟

-- neda ، Apr 17, 2009

مزرع سبز فلک دیدم و داس مه نو یادم از کشته خویش آمد و هنگام درو
آیا کسی به یاد دارد که در سال«٦٠» فاطمه مصباح یک دانش آ موز ١٢ ساله ( بله دوازده ساله) به جرم شرکت در تظاهرات به همراهی خوانواده اش دستگیر و اعدام شد ؟
و او تنها کودک مبتلا به آن سرنوشت نبود وانبوه خلایق با سکوتی رسوا مرگ کبو ترانی سبکبال را به نظاره نشستند... غافل از این که ماردوشان خون آشام به درب یکایکشان خواهند کوفت تا ببرند هر چه که به دستشان آیدازجوانانشان..... آیا خلقی در واقع همیشه مورد تعدی قرار گرفته ,امروزه تاوان سنگین سکوتش را نمی پردازد ؟ و آیااین نفرین زمین نیست که باید نو نهالان سوخته اش را در آغوش خود می پذیرفت؟ بحث بر سر گروه و سازمان خاصی نیست (ایشان نیز از همین آب و خاک بر آمده اند و با همان دیدگاههای غیر دموکراتیک وکلیشه ای رایج بازار شرق!)گفتگو برسر خیلی خیلی کوچک بودن این افق گسترده بر پیشاپیش دیده هامان هست که گاه دامنه گستردگی اش بیش از نوک بینی مان نمی رود و این خصلت طبقه ماست که مسایل را مقطعی مبینیم (قصدم توجیه ندانم کاریها و تحلیل های خانمانسوز گروه ها در مورد اقدامات قهر آمیز سازمانهای سیاسی درسال ٦٠ نیست و اشتباهات آ نها هم ذره ای از اعمال سبعانه جمهوری اسلامی نمیکاهد )بلکه نبود یک دیدگاه و تربیت دموکراتیک در جامعه است (از چهار چوب خانواده هامان شر وع میشود ...بچه که روی حرف بزرگتر حرف نمی زند وهرجا که وا میمانی... دور شو و کور شو !!!به اسم احترام به بزرگتر !).
وقتی آلمان بعد از تجربه فاشیسم مجازات اعدام را با قاطعیت از قوانین جزایی کشورحذف میکند در واقع جلوی تکرار جنایات تاریخ و حماقت دسته جمعی ر امیگیرد (خطرنک ترین نوع حماقت)با هر قتل و اعدام جامعه آلوده قهر میگردد. آمار جنا یات در سرزمینهایی که هنوز مجازات اعدام دارند کمتر از جاهاییکه این مجازات ضد انسانی رالغوکرده اند نیست .....با همه این کمبودها وهنوز نداشتنهای خیلی اساسی :
گفتم ای عقل بخسبیدی و خورشید دمید گفت:با این همه از سابقه نومید مشو
سبز باشید....... باران از آلمان

-- baran ، Apr 19, 2009

قوانین ایران بیشتر به نفع یک عده اجرا میشود. چند وقت پیش مجلس یه قانون تصویب کرد که ملاک اجرای حکم برای افراد بالای 18 سال فقط احراز بالا بودن سن نیست و باید ارشد شدن آن نیز از نظر مراجع ذی صلاح تائید گردد. این یعنی چی ؟ یعنی این که احتمالاً بچه یکی از آقایان خلافی کرده و با این قانون میخوان از زیر اجرای حکمش فرار کنند.

-- بدون نام ، Apr 21, 2009

چرا عفو بین اللملل هیچ کاری نمیکند؟؟ از تمام اینها گذشته دل آرا دارابی یک هنرمند بزرگ هست اعدام او , نه تنها اعدام کودک است بلکه اعدام یک هنرمند هم هست.

-- بدون نام ، Apr 21, 2009

متاسفم

-- مریم ، Apr 22, 2009

سلام.اعدام در كشور هاي مسلمان از جمله تركيه ا وجود نداره. ايران هاي فكر مي كند با اعدام كردن بچه ها جلوي وحشت در ايران را مي گيرند واي با اين وضع قتل در ايران زياد مي شود چون ايران در چند سال آينده مثل هند مي شود.

-- hany ، Apr 23, 2009

با درود
خوانواده مقتول خیا ل میکنند ، ما میگو ئیم کسیکه جرمی مرتکب میشود نبا ید محا کمه شود !
ما میگو ئیم مجا زات اعدام نباید درکار با شد .

بهزاد

-- Behzad ، Apr 29, 2009

,گر بدین سان زیستن باید چه بی شرمم اگر فانوس عمرم را به رسوایی نیاویزم

-- زهرا ، May 1, 2009

کسی که خربزه میخوره پای لرزش هم میشینه
کسی که به حقوق اسلام رای داد بایدتبعاتشم
بپذیده.مطابق فقه اسلام اگه دلارا تنها 9سال قمری هم داشت دارای مسوولیت کیفری بوده و اعدام میشد.حال پیدا کنید پرتقال فروش را!!!

-- مسیحا ، May 3, 2009

هیچی دیگه این نشون میده که ما نه تنها متمدن نیستیم بلکه روز به روز هم داریم وحشی تر میشیم

-- روشنک ، May 4, 2009

واقعا متا سفم خیلی بی رحمانه هست
مثلا ما افرادی مثل کوروش داشتیم وحالا افرادی مثل.............

-- raziyeh ، May 9, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)