تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

اجماع طرفداران دولت ائتلافی بر دو کاندیدا

طرفداران تشکیل دولت ائتلافی به زودی کاندیدای خود را برای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران اعلام می‌کنند.

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اعلام این مطلب از تشکیل جلساتی با شش نفر از نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری خبر داد.

به گفته او این جلسات که از تیرماه سال گذشته آغاز شده بود، پس از به صحنه آمدن محمد خاتمی تعطیل شد و با کناره‌گیری وی مجدداً فعال شده‌است.

محسن رضایی که این مطلب را در پاسخ به پرسشی در مورد احتمال انتخاب یک نامزد از میان وی، ولایتی، قالیباف و لاریجانی عنوان کرده بود، از اعلام نام شرکت‌کنندگان در این جلسات خودداری کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، وی گفت: «اعضای این جلسه فعلاً قرار گذاشته‌اند که نام خود را مطرح نکنند.»

دبیر مجمع تشخیص مصلحت، درباره چگونگی برخورد با گشت‌های ارشاد گفت: «هیچ احساسی نسبت به راه‌اندازی و برداشتن گشت ارشاد ندارم»

محسن رضایی که در حاشیه اولین کنگره حزب توسعه و عدالت ایران سخن می‌گفت، از اجماع شش نفر شرکت‌کننده این جلسات بر روی دو نفر به عنوان نامزدهای احتمالی انتخابات خبر داد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به «وجود دولت‌های ائتلافی در بسیاری از کشورهای پیشرفته» اشاره کرد و شرایط مشمولیت در یک دولت ائتلافی در ایران را «کارآمد بودن و تعهد به اصول و ارزش‌های انقلاب» عنوان کرد.

طرح تشکیل دولت ملی پیش از این نیز از سوی برخی چهره‌های محافظه‌کار و اصلاح‌طلب همچون علی‌اکبر ناطق‌نوری و غلام‌حسین کرباسچی مطرح شده بود.

برخی محافظه‌کاران این طرح را به عنوان تلاش برای عبور از احمدی‌نژاد تعبیر می‌کنند، افرادی همچون عباس عبدی و عزت‌الله سحابی نیز این طرح را «بی‌ربط و ناممکن» می‌دانند.


دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره احتمال کاندیدا شدن خود در این دوره از انتخابات گفت: «ترجیح می‌دهم که دوستان دیگر کاندیداتوری را قبول کنند و من کمکشان کنم.»

با این وجود وی در گفت‌وگو با خبرنگاران به اعلام برنامه‌های خود در صورت نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری پرداخت.

محسن رضایی برنامه اصلی خود را تکیه بر «بسیج جدی نخبگان و به صحنه آوردن آن‌ها» اعلام کرد. او که در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز نامزد احراز این مقام شده بود، از ارائه «بسته اقتصادی ویژه‌ای» خبر داد که در انتخابات گذشته بخش‌هایی از آن را ارائه کرده‌است.

محسن رضایی در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی برخورد با گشت‌های ارشاد گفت: «هیچ احساسی نسبت به راه‌اندازی و برداشتن گشت ارشاد ندارم.»

وی ادامه داد: «افرادی که برای حضور در عرصه انتخابات از این بحث‌ها کمک می‌گیرند، بدانند که باید یک برنامه بنیادی و اساسی برای حضور خود اعلام کنند.»

دهمین انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ خرداد سال جاری برگزار می‌شود، تاکنون میرحسین موسوی، مهدی کروبی و اکبر اعلمی نامزدی خود را برای شرکت در انتخابات اعلام کرده‌اند.

Share

نظرهای خوانندگان

محسن رضایی: «هیچ احساسی نسبت به راه‌اندازی و برداشتن گشت ارشاد ندارم.» حاج محسن، این مسئله احساسی نیست! این حقوق بگیران بی خاصیت مزاحم مردم هستند و برای سرکوب و بی احترامی به شاًن مقام انسان و ملت تشکیل شده است. شماها چطور می خواهید این کشور را اداره کنید؟ با این پرت و پلا گفتن ها؟
حاج خیاری از مزرعه جمکران،

-- Haj khiyari ، Apr 16, 2009

جمهوری اسلامی این روزها به هر در و دیواری می کوبد تا بتواند تنور انتخابات را گرم کند اما سی سال فریبکاری ؛ سی سال پنهان کردن قوانین ضد آزادی و بطور کلی ضد انسانی در پس هر انتخابات خود را به نمایش گذاشت و دیگر نه تنها مردم ایران که همه ی جهانیان دیدند که انتخابات آزاد در ایران برگزار نمی شود . مردم ایران به عینه دیدند که در پایان هر انتخاب نه تنها چیزی بدست نیاورده اند بلکه چیزهای بیشتری از دست داده اند . بن بست و فساد آنچنان سراپای جمهوری اسلامی را فراگرفته است که کاندیداها هیچ برنامه ای برای جلوگیری از انحطاط جامعه ندارند . کفگیر آنچنان به ته دیگ گیر کرده است که مجددا جمهوری اسلامی از اول شروع کرده است . اگر میرحسین موسوی جوابگوی اقتصاد و سیاست بود که خمینی بنابر خاطرات هاشمی رفسنجانی به خاطر حتی نداشتن بند پوتین سربازان مجبور نمی شد جام زهر را بنوشد . میرحسین موسوی از پشتیبانی موتلفه و روحانیت مبارز نیز در این دوره برخوردار خواهد شد زیرا همان ستیز همیشگی با غرب را ادامه داده و رانت های حکومتی را به سمت تجار بازار که مورد حمایت موتلفه و روحانیت مبارز هستند سرازیر خواهد ساخت . تجارت و بازرگانی را در انحصار این دو گروه قرار خواهد داد تا مانع ورود اجناس خارجی از کانالهای دیگر شوند . و بازارهای سیاه برای « جلوگیری از اصراف » به شدت رشد خواهد کرد . تکرار همان وضعی که در دهه ی اول رخ نمود . و همه ی اینها زیر لوای حمایت از تولید داخلی صورت خواهد گرفت .
طرفداران دولت ائتلافی هم چه چیزی را ائتلاف خواهند کرد ؟ جناحهای حکومتی که نماینده ی مردم نیستند که ائتلاف رنگ مردمی به خود بگیرد . برای مردم چه فرقی می کند که وزاریشان از این یا آن جناح شکل گرفته باشد زیرا هر دو جناح طی این سی سال هر خاکی که بوده به چشم مردم پاشیده اند . لذا دولت ائتلافی نیز جز شکست بهره ای ندارد .
با توجه به عدم مشروعیت جمهوری اسلامی در نزد مردم ایران پیش بینی می شود که این انتخابات با حضور کمتر از ١٥ درصد مردم روبرو خواهد شد . که این ١٥ درصد بیش از نیمی از آن را خود ارتش و سپاه و بطور کلی خود حکومتیان تشکیل می دهند و باقی مانده هم مردمی هستند که تحت تاثیر روابط قبیلگی ( مانند لرستان که به کروبی رای می دهند ) یا ترس از اخراج از مراکزی که مشغول بکار می باشند و یا افراد کمی که هنوز به اسلام توهم دارند . شکل خواهند داد .
کاندیداهای تا کنونی نیز با توجه به سابقه اشان هیچ کدام قادر نخواهند بود هرج و مرج موجود در اقتصاد و سیاست ایران را سامان دهند . زیرا در صورتی به سامان خواهد رسید که به این درک رسیده باشند که باید ترکیب سرمایه در ایران باید افزایش یابد و افزایش این ترکیب به معنی دعوت با امتیازات خوب از سرمایه های خارجی امکان پذیر است . و هیچ کدام از این کاندیداها نه ظرفیت این کار را دارند و نه آنکه کل حکومت هنوز به این درک رسیده است . از این رو انتخاب هر کدام از کاندیداها تغییرو یا تاثیری در معادلات سیاستهای داخلی و خارجی جمهوری اسلامی نخواهند داشت و همچنان جامعه راه انحطاط را ادامه خواهد داد . ادامه ی این وضعیت از طرفی بدین معنا ست که جمهوری اسلامی در بن بستی که خودش ؛ خودش را قرار داده است گرفتار شده و انتظار روزی را می کشد که کسی از راه برسد و آنان را از حکومت خلع نماید و یا با چنان شورشی روبرو شود که قادر به حفظ خودش نباشد . از اینرو انتخابات فرمایشی جمهوری اسلامی یکی از موانعی ست که خود رژیم ایجاد کرده است که مردم حس می کنند که با انتخابات قادر به تغییر حتی شرایط نسبی خود نیستند و از اینروست که تمایلی از خود نشان نمی دهند و این اولین بن بستی ست که جمهوری اسلامی برای خودش ایجاد کرده است . جامعه این روند را بخوبی درک می کند و فاصله ی خود را با رژیم هر چه بیشتر خواهد کرد . اگر رژیم پس از اتخابات رای بالائی را نشان دهد فقط می توان گفت که این آرا ساختگی ست . و کروبی باید این بار تا صبح بیدار بماند .

-- farhad ، Apr 16, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)