تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

آغاز دوباره تخریب بنای اشکانی

تخریب یک تپه باستانی دوران اشکانی و ساسانی در جنوب غربی ایران از سر گرفته شد.

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی تخریب تپه باستانی «سید محمد دولت‌مند» در رامهرمز خوزستان توسط اداره آموزش و پرورش آغاز شد.

اداره آموزش و پرورش رامهرمز تسطیح این تپه را در حالی آغاز کرده‌است که بارها درباره تاریخی بودن این تپه باستانی، به این اداره تذکر داده شده‌است. این تپه به صورت موقوفه در اختیار اداره آموزش و پرورش قرار داده شده‌است.

انتظار می‌رود با ادامه تسطیح این تپه این بناها و آثار با ارزش آن به‌زودی تخریب شود

تسطیح این تپه باستانی نخستین‌بار توسط شهرداری رامهرمز در سال ۱۳۸۴ آغاز شد. در آن زمان فعالیت شهرداری با نمایان شدن آثار باستانی متوقف شد اما از آن تاریخ تا کنون این تپه بارها با فعالیت بولدوزرها روبه‌رو بوده‌است.

بر پایه شواهد باستان‌شناسی درون این تپه تاریخی بنایی اشکانی و ساسانی وجود دارد که احتمالاً پایه‌های نخستین آن به دوره هخامنشیان مربوط می‌شود.


تپه باستانی سید محمد دولت‌مند

به هنگام تخریب اولیه، دیوارهای قطور ۲ متری بنایی باستانی که در آن آجرهای ممهور دوره هخامنشی، اشکانی و ساسانی دیده می‌شود و چندین شیء باستانی از جمله یک گاو مادی نمایان شد.

مجتبی گهستونی، سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا، که به تازگی از رامهرمز بازدید کرده دراین‌باره تأکید کرد: «در این منطقه سازه‌هایی دیده شده که می‌تواند از آثار کاملی از دوره اشکانی در این منطقه خبر دهد.»

انتظار می‌رود با ادامه تسطیح این تپه که هم‌اینک جریان دارد، این بناها و آثار با ارزش آن به‌زودی تخریب شود.

پیش از این دو کاخ هخامنشی در رامهرمز، در حالی کشف شد که چهار سال پیش جاده‌ای از وسط تپه باستانی گذشته و باعث تخریب این دو کاخ هخامنشی شده‌بود.

Share

نظرهای خوانندگان

اگر قرار باشد در این تپه پس از مسطح سازی کارخانه های مربوط به سانتریفیوژ و انرژی اتمی ساخته شود مانعی ندارد.

-- گاتی پاتی ، Apr 17, 2009

وقتی آقای جنتی پشت تریبون نماز جمعه اعلام می کنن که تخت جمشید رو خراب نکردیم فقط به خاطر درس عبرت آیندگان که ببینند بر سر جابرین و شاهان ستمگر چه می آید، دیگر چه انتظاری می شود داشت؟

-- پیمان ، Apr 17, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)