تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

تازه‌های نشر هفته

کتاب‌های چاپ شده در ایران

«ترک برلین کنیم و یار و دیار»

«ترک برلین کنیم و یار و دیار، روایت‌هایی از هاینه» نوشته مارگارته دراخن برگ با ترجمه علی عبداللهی در ۱۸۰۰ نسخه از سوی نشر مرکز منتشر شد.

Download it Here!

این کتاب، روایت طنزگونه از زندگی و آثار هاینریش هاینه، شاعر بزرگ آلمانی مورد علاقه نیچه است که در زمان خود آثارش ممنوع بود و به عنوان شاعری تبعیدی در پاریس زندگی می‌کرد.

مایه و پایه این روایت‌ها زندگی واقعی شاعر هستند و از کتاب مشهور «گفت و گوهایی با هاینه» گرفته شده‌اند. بیان جزئیات زندگی هاینه از کودکی تا جوانی و عاشقی و شاعری و تا زمان مرگ شاعر، ماجرای خواندنی همسرش ماتیلده و فرازهای جالب زندگی وی و روابط شاعر با کارل مارکس و انگلس در این کتاب بازگو می‌شود.

روابط هاینریش هاینه با گوته پیر، آلفرد دوموسه، هکتور برلیوز، دوئل‌ها، عشق‌ها، غرور، مبارزات و درگیری‌های قلمی شاعر با آگوست فون پلاتن و دیگران نیز در این کتاب تشریح شده است.


هاینریش هاینه، آغازگر شعر سیاسی-اجتماعی در ادبیات آلمانی است که بعدها برتولد برشت، انتسنز برگر، اریش فرید و دیگران ادامه دهنده راهش بودند.

در یکی از شعرهای هاینه با نام «عشق اول» آمده است: «آنکه نخستین بار عشق می‌ورزد، هرچند کام نگیرد، باز هم خداست. اما آنکه دومین بار، عشق ناکام ورزد، دیوانه است. من دیوانه، عشق می‌ورزم، دیگر بار، بی‌عشق متقابل! خورشید، ماه و ستارگان می‌خندند، و من نیز با آنان می‌خندم و می‌میرم.»

در آخر کتاب نیز گزینه‌ای از شعرهای عاشقانه و سیاسی هاینریش هاینه، خواننده را با آثار وی بیشتر آشنا می‌کند.

قیمت این کتاب، ۳۶۰۰ تومان است.

«دیدار با خورشید»

«دیدار با خورشید» نوشته محمدرضا پورجعفری از سوی نشر نیلوفر در ۱۶۵۰ نسخه منتشر شد.

در این کتاب، چهار مجموعه داستان «دیدار با خورشید»، «تب»، «تن» و «Metamorphoses» در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.

در مجموعه داستان نخست کتاب در داستان کوتاه «کتک‌خورم ملس است»، می‌خوانیم: «همه کتکم می‌زنند. هر بلایی دلشان بخواهد بر سرم می‌آورند. نمی‌دانم چرا؟ شاید سزاوارش باشم. این را هم نمی‌دانم...امروز که فکر می‌کردم، ناگهان فهمیدم که باید اعتراض کنم. به همه آنها که می‌خواهند کتکم بزنند. از این که کتک‌خورم ملس است مرا می‌زنند.»

در بخشی از داستان کوتاه «دیدار با خورشید» هم نویسنده آورده است: «در نامه‌اش به خورشید، اشاره‌ای به مرگش نکرده است. سرش را بلند می‌کند و دریای زیرپا را دید می‌زند. ناگهان خورشید را می‌بیند که دارد پشت کوه‌ها غروب می‌کند.»

محمد رضا پورجعفری، متولد ۱۳۲۴است.

مجموعه داستان‌های «رد پای زمستان»، «دیوارها و آن‌سوی دیوارها»، رمان «دهم خرداد 52»، «تورهای خالی»، رمان «ساعت گرگ و میش» (برنده جایزه‌ منتقدان مطبوعات و جایزه‌ یلدا) و«زبان موج» از جمله آثار اوست.

قیمت «دیدار با خورشید» ۲۹۰۰ تومان است.

کتاب‌های منتشر شده در غرب:

سینمای ایران بعد از انقلاب

«‌تمثیل‌های جایگزین» عنوان کتابی است ‌به زبان انگلیسی در‌باره سینمای ایران نوشته نگار متحده، استاد ادبیات و مطالعات زنان دانشگاه دیوک در بریتانیا.


متحده در این کتاب با نگاهی فمینیستی به سینمای بعد از انقلاب ایران پرداخته است.
نویسنده در این کتاب نشان می‌دهد که فیلم‌سازان بعد از انقلاب ایران، برای انتقال مفاهیم به تماشاگران سینما مجبور بودند که زبان تصویری تازه‌ای ابداع کنند.

به اعتقاد او صنعت سینمای ایران نه تنها زمینه‌های خلاقانه‌ای برای نفی قوانین حکومتی یافته، بلکه نگاه محجوب و سربه زیر مقابل دوربین را نیز به کار گرفته است.

تکنیک‌های فیلمی و تکنولوژی سینمایی در این پروسه، جنسیت زنانه یافته و سینمای ملی به عنوان سینمای زن تولید شده است.

به نظر متحده، در واکنش به ممنوعیت های اعمال شده در زمینه نگاه مطلوب، یک روایت جدید سینمایی در سینمای ایران به وجود آمده که در واقع تمثیل‌های جایگزین برای محدودیت‌ها و تنگناهای موجود بر سر راه سینمای ایران است.

نویسنده از طریق بررسی فیلم‌های مخملباف، بیضایی و کیارستمی به تشریح کدها و قوانین رسمی در سینمای بعد از انقلاب ایران پرداخته است.
به اعتقاد متحده، تحلیل کدها و قواعد تصویری سینما امری ضروری برای مطالعه سینمای جهان است.

حمید نفیسی استاد مطالعات سینمایی و رسانه‌ای در دانشگاه رایس آمریکا در‌باره این کتاب می‌نویسد:

«‌و سرانجام کتابی در باره سینمای بعد از انقلاب ایران منتشر شده که مثل بقیه تاریخ کلی و سیاسی سینمای ایران نیست بلکه تحلیلی موشکافانه، مستمر و مبتکرانه از آن با استفاده از تئوری فیلم است. "تمثیل‌های جایگزین"، کاری واقعاً ارژینال است.»

فرزانه میلانی نویسنده و پژوهش‌گر مسائل زنان نیز در‌باره این کتاب می‌نویسد:

«‌تمثیل‌های جایگزین، کتابی جذاب و بر‌انگیزاننده است. نگار متحده با استعداد قابل توجهی که در تحلیل و خوانش فیلم‌ها دارد، به بررسی تعدادی از مهم‌ترین فیلم‌های تولید شده پس از انقلاب ایران پرداخته است.
متحده در کتاب خود تحلیلی چند لایه از تنش بین تداوم و تغییر، سرکشی و تسلیم و اطاعت و مقاومت که جزء ذاتی فیلم هاست ارائه می کند.»

«‌تمثیل‌های جایگزین- سینمای بعد از انقلاب ایران» نوشته نگار متحده با قیمت ۱۲ پوند و ۹۹ پنس از سوی انتشارات دانشگاه یورک منتشر شده است.

«نامه‌های ساموئل بکت»

دانشگاه کمبریج بریتانیا جلد اول از «نامه‌های ساموئل بکت» نویسنده ایرلندی و از بنیانگذاران تئاتر ابزورد را که در فاصله سال‌های بین ۱۹۲۹ تا ۱۹۴۰ نوشته شده، منتشر کرده است.


«‌نامه‌های ساموئل بکت» از میان بیش از ۱۵ هزار نامه بکت انتخاب شده و سه جلد دیگر آن نیز به زودی منتشر خواهد شد.

این نامه‌ها نه تنها بیانگر نگاه شخصی بکت به اروپای دهه سی است، بلکه نشانه‌ای از ظهور حساسیت‌ها و صدای منحصر به فرد بکت در جهان امروز است.

بکت این نامه‌ها را خطاب به دوستان، نقاشان، موسیقی‌دان‌ها، دانشجویان، ناشران، مترجمان و همکاران نویسنده‌اش در سراسر جهان نوشته است.

مطالعه این نامه‌ها نه تنها شناخت دقیق‌تری از بکت و اندیشه‌های او به دست می‌دهد بلکه برای همه کسانی که در زمینه ادبیات و تئاتر مدرن جهان مطالعه می‌کنند، ضروری است.
جلد اول «نامه‌های ساموئل بکت» با قیمت ۳۰ پوند از سوی انتشارات دانشگاه کمبریج بریتانیا منتشر شده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

سلام دوست عزیز

می بینم که دوستدار اشعار آلمانی هستید.
من بعضی از اشعار فارسی را به آلمانی و اشعار هینه را به فارسی برگرداندم. اگر مایل بودید
http://maziarworld.wordpress.com

-- maziar ، Dec 11, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)