تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

مصوبه افزایش سهم ارث زنان اجرایی شد

محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران مصوبه افزایش سهم ارث زنان را ابلاغ کرد.

این مصوبه در حالی از سوی آقای احمدی‌نژاد ابلاغ می‌شود که شورای نگهبان قانون اساسی درباره آن سکوت اختیار کرده است.

براساس قانون، مصوبات مجلس باید به تائید شورای نگهبان برسد، اما این شورا تاکنون درباره این مصوبه اظهارنظری نکرده است.

این مصوبه تصریح می‌کند که «زوج از تمام اموال زوجه ارث می‌برد و زوجه در صورت فرزنددار بودن زوج، یک هشتم از عین اموال منقول و یک هشتم از قیمت اموال غیر منقول و یک هشتم از قیمت اموال غیر منقول اعم از عرصه و اعیان ارث می‌برد.»

پیش‌تر در مجلس ششم طرحی به تصویب رسیده بود که زنان می‌توانستند از همه اموال شوهر ارث ببرند، اما در سال ۸۳ این طرح توسط شورای نگهبان رد شد.

این مصوبه در حالی از سوی آقای احمدی‌نژاد ابلاغ می‌شود که شورای نگهبان قانون اساسی درباره آن سکوت اختیار کرده است

در مجلس هفتم (طی سال‌های ۸۴ و ۸۵) پیگیری‌هایی صورت گرفت که با فتوای آیت‌الله علی خامنه‌ای، مقرر شد زنان نه تنها از بنا و اشجار بلکه از زمین هم ارث ببرند.

مصوبه نمایندگان مجلس و ابلاغ آن از سوی رئیس جمهوری در راستای موافقت آقای خامنه‌ای با این تغییرات در قوانین مدنی جمهوری اسلامی صورت گرفته است.

پیش‌تر طبق قانون مدنی ایران، زن فقط به میزان یک‌هشتم از اموال شوهر، آن هم از بنا و ساختمان ارث می‌برد و این مورد حتی شامل زمین هم نمی‌شد.

بسیاری از زنانی که در شهرهای شمالی و روستاهای کشور سال‌های زیادی را همراه شوهران‌شان روی زمین‌ کار می‌کنند، به این قانون اعتراض داشتند.

Share


در همین رابطه:
قانون ارث‌بری زنان در مجلس اصلاح شد
«تصویب اولیه ارث‌بری زنان از زمین»

نظرهای خوانندگان

براساس کدام منبع موثق!!! می گویید شورای نگهبان دربرابر این مصوبه سکوت کرده؟! بابا یه سرچ ساده نشون می ده که این مصوبه رو شورای نگهبان تایید کرده بعد رییس جمهور مثل هر قانون دیگه ای ابلاغش کرده. آخه باسوادا!!

-- مینا شمشیری ، Mar 11, 2009

وقتی مهر و مودت قلبی بین دو زوج باشد هر گونه انتقال و شراکت مالی در زمان حیات انها صورت گرفته و نیازی به این احکام من در اوردی که از انها در قران ذکری نیست از هیچ احد و دستگاهی نیست.

-- بدون نام ، Mar 11, 2009

از قرار معلوم فشارخانم ها باعث عقبگرد نظام اسلامی شده است! اگر کمی دیگر فشار بیاورید، همه آقایان اسلامی می افتند توی چاه جمکران. دوازدهم مدت زیادی است که منتظر این عالیجنابان می باشد.
حسین بی خاصیت از قم، معروف به حسین چاه کن،

-- Hosein ، Mar 11, 2009

انصاف بدهیم
غیر از احمدی نژاد چه کس دیگری در ایران می تواند این امور را پیگیری کند؟

-- احسان پژوهنده ، Mar 11, 2009

قانون بسيارمسخره ايست. يك هشتم يعني چه؟ با توجه به مردسالاري جامعه ايران ونگهداشتن زنان درخانه، اين قانون كه هنوز قانون هم بحساب نمياد حقوق زنان را از حق الارث پايمال ميكند. زني بيايد وعمري را درخانه بكار خانه داري وبچه داري ونظافت وغيره بپردازد و دست آخر صاحب يك هشتم بشود ونه نصف اموال غيرمنقول درصورت داشتن اولاد وتمام اموال غير منقول درصورت نداشتن اولاد وكليه اموال منقول، براي ادامه بقاي خود؟! و تازه شوراي نگهبان بااين نصفه قانون هم مخالف است. اينست اسلامي كه حكومت مدام از كرامت انساني آن دم ميزند.

-- علي كبيري ، Mar 12, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)