تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«ایران در کنفرانس افغانستان شرکت می‌کند»

سخنگوی وزارت خارجه ایران از «پذیرش دعوت ایالات متحده برای شرکت ایران در کنفرانس مسائل افغانستان» خبر داد.
به گزارش بخش انگلیسی خبرگزاری فارس، حسن قشقاوی دیروز چهارشنبه این مطلب را بیان کرده‌است.

بنا بر این خبر حسن قشقاوی در این خصوص گفته‌است: «افغانستان و ایران دارای مرزهای طولانی هستند و بنابر این امنیت و پیشرفت افغانستان طبعاً از اولویت‌های مهم برای ماست.»

اسفندیار رحیم مشایی، معاون رئیس جمهور ایران نیز امروز پنج‌شنبه از استقبال ایران برای شرکت در کنفرانس افغانستان خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، رحیم مشایی این مطلب را امروز در یک سفر غیررسمی خود از کانادا بیان کرده‌است.

بنا بر این خبر، معاون رئیس جمهوری ایران در این باره گفته است: «اما تهران هنوز قرار است دعوتی رسمی از دولت ایالات متحده و هیلاری کلینتون وزیر خارجه آن کشور دریافت کند.»

اسفندیار رحیم مشایی در ادامه گفت: «ما در مورد پیشنهاد خانم کلینتون اخباری دریافت کرده‌ایم ولی دعوتی رسمی برای کنفرانسی دریافت نکرده‌ایم.» وی افزود: «باید اضافه کنم که هر گفت‌وگویی در پیوند با افغانستان مهم است و ما از آن استقبال می‌کنیم. هر گونه گفت‌وگویی که در مورد افغانستان باشد امر مثبتی است به ویژه گفت‌وگوهای دوجانبه یا چندجانبه در این مورد.»

در کنفرانس افغانستان که قرار است روز ۳۱ مارس در شهر لاهه هلند برگزار شود هیأت‌های رسمی از ۷۰ کشور حضور می‌یابند.

«اما تهران هنوز قرار است دعوتی رسمی از دولت ایالات متحده و هیلاری کلینتون وزیر خارجه آن کشور دریافت کند.»

بنا بر گزارش‌ها، وزیر خارجه افغانستان نیز از ایفای نقشی وسیع‌تر توسط ایران در سیاست منطقه استقبال کرده‌است.
رنگین دادفر اسپنتا، روز دوشنبه در حاشیه نشست هیأت‌های کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو در تهران در این باره گفت: «ما بسیار مشتاقیم تا نقشی فعال‌تر توسط ایران در سیاست‌های منطقه‌ای ببینیم. اگر مقامات ایرانی مشتاق به شرکت در کنفرانس مسائل افغانستان باشند ما از این امر قدردانی می‌کنیم.»

هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا جمعه گذشته به طور تلویحی از ایران دعوت کرده بود تا در کنفرانس مسائل افغانستان شرکت کند.

پذیرش شرکت در این کنفرانس در حالی صورت می‌گیرد که آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر ایران، امروز گفت «هيچ نشانه‌ای از تلاش دولت آمريکا برای جبران خطاها ديده نمی‌شود و آمریکا همان مسیر قبلی را ادامه می‌دهد.» از سوی دیگر در همین روز باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده بخشی از تحریم‌های تنبیهی آن کشور علیه ایران را که نیاز به تأئید او برای تمدید مدت داشت تمدید کرد.

با این حال شماری از تحلیلگران معتقدند که منافع مشترک ایران و غرب در زمینه امنیت افغانستان و پذیرش شرکت ایران در کنفرانس ۳۱ مارس می‌تواند نشانگر گشایشی در روابط تیره ایران و غرب باشد.

برنامه هسته‌ای ایران و عدم به رسمیت شناختن اسرائیل از سوی ایران از جمله دلایلی است که ایالات متحده برای وجود تنش در روابط خود با ایران نام می‌برد.

در همین رابطه:

افغانستان: ایران به آمریکا کمک کند

Share

نظرهای خوانندگان

ایران هرگز نباید همکاری با آمریکا درخصوص افغانستان را بپذیرد. طالبان درپاکستان مستقرشده و قدرت گرفته است و بیم دسترسی ایشان به سلاحهای هسته وجود دارد. این میتواند بهانه ای باشد برای درگیرشدن طالبان با ایران و هرگونه حمله هسته ای به ایران , به نام طالبان و به نفع دیگران .

-- خسرو ، Mar 13, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)