تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

دوباره ملی کردن صنعت نفت!
سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «دوباره ملی کردن صنعت نفت!» به پیشنهادهای مهدی کروبی، روحانی و سیاستمدار در مورد مسائل نفت ایران پرداخته‌است.

در بخشی از این سرمقاله آمده‌است:
«حجت الاسلام والمسلمین کروبی در دومین بیانیه انتخاباتی خود به مناسبت ۱۰۰ سالگی کشف نفت در ایران و در آستانه سالروز ملی شدن نفت، موضوع بازخوانی ملی شدن نفت را مطرح نموده و با ارائه یک طرح پیشنهاد داده‌است که سهام شرکت‌های گاز و پخش فرآورده‌های نفتی را در اولین گام به طور مساوی میان همه افراد کشور از ۱۸ سال به بالا توزیع کنیم.»

نویسنده این سرمقاله در ادامه از مهدی کروبی به خاطر بیانیه وی در این مورد تشکر کرده‌است.

وی دلایل این تشکر را ۲ مورد ذکر کرده‌است: ۱- پرداختن به موضوع نفت و نقش آن در اقتصاد کشور. ۲- «زاویه نگاه آقای کروبی به مسئله از زاویه گفتمان پیشرفت و عدالت».

سرمقاله‌نویس روزنامه رسالت در ادامه دو نکته را خطاب به مهدی کروبی بیان می‌کند. وی می‌نویسد: «۱- نفت و گاز از این باب که جزء معادن هستند، در اصل ۴۵ انفال محسوب می‌شوند. ما در قرآن یک سوره به نام انفال داریم و درصدر سوره خداوند تبارک و تعالی تکلیف انفال را مشخص فرموده و در قانون اساسی هم در اصل ۴۵ مبتنی برهمان اصل قرآنی «انفال را متعلق به حکومت» نه دولت می‌داند.»

نویسنده سرمقاله افزوده‌است: «بنابراین هرگونه تصمیم‌گیری در مورد تقسیم و تسهیم اموال مربوط به انفال باید ناظر به رعایت رژیم حقوقی و مالی محاسباتی آیه اول سوره انفال و اصل ۴۵ و نیز قانون نفت مصوب سال ۶۶ که مربوط بر همین موضوع است، باشد. این رعایت باید به‌گونه‌ای باشد که با سوگند ریاست جمهور مبنی‌بر پاسداری از اسلام و قانون اساسی سازگار باشد.»

سرمقاله‌نویس رسالت نکته دوم خود را چنین بیان می‌کند:
«۲- اما آقای کروبی در دوران اصلاحات رئیس مجلس بودند. وزیر نفت دولت اصلاحات اقرار دارد که تبصره ۳۸ قانون بودجه سال ۵۸ را که ناظر به تعیین تکلیف حقوق ملت در باب نفت (بخوانید انفال) و ترجمه اصل ۵۳ می‌باشد رعایت نمی‌کرده‌است.

دیوان محاسبات فقط در تفریغ سال ۸۳ یعنی آخرین سال دولت اصلاحات خبر از تصرف در وجوه عمومی به میزان ۶ میلیارد دلار توسط شرکت ملی نفت و محرومیت بیت‌المال از این مبلغ عظیم می‌دهد. سوال این است که آقای کروبی آن زمان که هم قدرت داشتند و هم مسئولیت، نسبت به صیانت از بیت‌المال در همین حد یاد شده حساس نبودند و از حقوق مردم دفاع نکردند حال چگونه می‌خواهند با پیشنهاد پیچیده‌ای که برای سهامدار نفت کردن ایرانیان مطرح فرمودند آن را عملیاتی کنند؟

آن وقت مجلس به ریاست ایشان از حقوق دولت که در حقیقت حقوق ملت بود نتوانست دفاع کند. فردا چگونه می‌خواهد از حقوق میلیون‌ها ایرانی دفاع کند؟!»

متن کامل سرمقاله

«به چه چیز اعتماد کنند؟»

سرمقاله امروز روزنامه آفتاب یزد با عنوان «به چه چیز اعتماد کنند؟» به مسئله هدفمند کردن یارانه‌ها پرداخته‌است.

در بخشی از این سرمقاله آمده است: «پس از رای ۱۳۲ نماینده مجلس به حذف بند «هدفمند کردن یارانه‌ها» از بودجه ۸۸، تعدادی از حامیان رئیس‌جمهور و نیز رسانه‌های متعلق به دولت، حملات گسترده‌ای را متوجه قوه قانونگذاری کشور کرده‌اند. به ادعای آنها هزاران ساعت تلاش کارشناسان دولتی، در قالب بند «هدفمند کردن یارانه‌ها» به مجلس تقدیم شده بود و لذا مخالفت مجلس با خواسته دولت، موجب از دست رفتن فرصت طلایی شده است.»

سرمقاله‌نویس آفتاب یزد ۶ نکته را در این پیوند مطرح کرده‌است: «۱- ‌اگر دیدگاه‌های دولت در بودجه ۸۸، از مبانی کافی کارشناسی برخوردار بوده‌است، چرا دولت در زمان مقرر قانونی، بودجه را به مجلس تقدیم نکرده تا فرصت کافی برای قانع کردن نمایندگان وجود داشته باشد؟»

«۲- ‌ادعای مطالعات هزاران ساعته پیرامون بند هدفمند کردن یارانه‌ها، درحالی مطرح می‌شود که از ۸ ماه پیش تاکنون، مسئولان دولتی رقم‌های متفاوتی در خصوص یارانه پرداختی به مردم بیان کرده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد مبانی محاسباتی برای شناسایی درآمدها و هزینه‌ها از دقت کافی برخوردار نیست.»
نویسنده این سرمقاله در ادامه با اشاره به «بالا بودن تورم ناشی از اقدام مورد نظر دولت» می‌نویسد: «۳- ‌در جریان حملات اخیر به مجلس، نگرانی اصلی نمایندگان کاملا مغفول مانده‌است.»

«۴‌- حوزه تورم، تنها عرصه‌ای نیست که پیش‌بینی‌های دولت با آنچه به صورت عملی در زندگی مردم لمس شده‌است متفاوت است. بلکه عرصه‌های دیگری نیز وجود دارد که نه تنها پیش‌بینی‌های دولت محقق نشده، بلکه دولتمردان ناچار شده‌اند به صورت رسمی یا غیررسمی از مواضع اولیه خود عدول کنند. نرخ سود بانکی یکی از این عرصه‌هاست.»

نکته پنجم مربوط به «شکست قانع‌سازی همکاران رئیس جمهور توسط رئیس‌جمهور و حلقه اصلی مشاوران او» و نکته ششم ذکرشده در این سرمقاله مربوط به درآمدهای نفتی است. در مورد ششم آمده‌است:
«قاعدتاً بسیاری از محاسبات مربوط به نقدی کردن یارانه‌ها براساس آمارهایی است که توسط دستگاههای مختلف دولتی تهیه می‌شود. یکی از این دستگاهها که مسئولیت درآمدسازی برای دولت را به عهده دارد، وزارت نفت است. آیا نمایندگان مجلس می‌توانند به دستگاه‌هایی اعتماد کنند که آمارهای ارائه شده توسط آنها، از سوی رئیس جمهور مورد تردید واقع می‌شود؟»

نویسنده این سرمقاله ادامه می‌دهد: «نمایندگان مجلس با اعتماد به کدام تجربه قبلی یا کدامین آمار دقیق دولتی می‌توانستند به لایحه مورد نظر دولت رای دهند و در عین حال در برابر مردم و خدای مردم قادر به پاسخگویی باشند؟»

متن کامل سرمقاله

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)