تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

پیشنهاد روسیه در مورد سپر موشکی پابرجاست

پیشنهاد روسیه در مورد استقرار رادارهای آمریکایی در جمهوری آذربایجان به جای طرح سپر موشکی، هم‌چنان پابرجاست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه امروز پنج‌شنبه این مطلب را بیان کرده‌است.

وی در دیدار خود از باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان به خبرنگاران گفت: «این پیشنهاد همچنان بر روی میز است. اگر شریکان آمریکایی و اروپایی علاقه نشان بدهند ما آماده بررسی آن هستیم.»

روسیه در سال ۲۰۰۷ به ایالات متحده پیشنهاد کرد تا به جای اجرای طرح سپر موشکی در لهستان و جمهوری چک، غرب از یک ایستگاه رادار مربوط به دوران شوروی در منطقه نزدیک به ایران استفاده کند.

ایستگاه مذکور در بخش قَبَله جمهوری آذربایجان قرار دارد و بر پایه قراردادی که در زمان فروپاشی شوروی امضا شد تا سال ۲۰۱۲ در اجاره روسیه خواهد بود. مقامات آمریکایی از این ایستگاه بازدید و آن را «مفید» ارزیابی کرده‌اند ولی آن را به عنوان جایگزینی برای دیگر طرح‌ها نپذیرفته‌اند.

ایالات متحده می‌گوید که طرح استقرار سپر موشکی در اروپای شرقی برای جلوگیری از «تهدیدات احتمالی موشکی» از سوی ایران اجرا می‌شود. روسیه به این طرح به دیده تردید می‌نگرد و آن را تهدیدی برای منافع خود می‌داند.

باراک اوباما، رئیس جمهوری جدید ایالات متحده فرمان بررسی دوباره طرح موشکی آمریکا در اروپای شرقی را صادر کرده‌است.

نشریه نیویورک تایمز پیش از این گزارش داد که باراک اوباما به دمیتری مدودف، رئیس جمهور روسیه پیشنهاد کرده تا در قبال کمک روسیه در مهار برنامه موشک‌های دوربرد ایران، آمریکا نیز از برنامه سپر موشکی عقب‌نشینی خواهد کرد.

دولت باراک اوباما هم‌اینک در حال تلاش برای گسترش ائتلاف دیپلماتیک خود علیه برنامه هسته‌ای ایران است. ایالات متحده این برنامه را تلاشی از سوی ایران برای دستیابی به جنگ‌افزار هسته‌ای قلمداد می‌کند. ایران همواره برنامه هسته ای خود را صلح آمیز و برای تامین برق اعلام کرده است.

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)