تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

سلطانیه: گزارش آژانس نکات جدیدی ندارد

علی‌اصغر سلطانیه امروز جمعه اظهار کرد که گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «حاوی نکات جدیدی نیست».


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهارات نمایندهٔ ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به گزارش روز گذشته مدیرکل این آژانس بیان شده است.

همچنین به گزارش خبرگزاری فرانسه، محمد البرادعی روی پنج‌شنبه گزارش داده‌بود که «ایران به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد، ولی سرعت توسعه فعالیت‌های غنی‌سازی خود را کندتر کرده‌است.»

در این گزارش آمده که «بر خلاف تصمیمات شورای امنیت، ‌ایران هم‌چنان به فعالیت‌های غنی‌سازی ادامه می‌دهد، ولی توسعه کارخانه غنی‌سازی نطنز را به نحو قابل توجهی کاهش داده‌است.» در این گزارش هم‌چنین ذکر شده که ایران در مورد این کاهش توسعه دلیلی ارائه نکرده‌است.

محمد البرادعی در نشست رسانه‌ای روز پنج‌شنبه این کاهش توسعه را «یک تصمیم سیاسی» خواند و آن را مثبت ارزیابی کرد. وی هم‌چنین احتمال داد که ایران با این کار احتمالاً «می‌کوشد تا پیام مثبتی را برای دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا ارسال کند.»

به گفته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم‌اینک در منطقه نطنز، واقع در استان اصفهان، ۳۹۶۴ دستگاه سانتریفوژ برای غنی‌سازی فعالیت دارند که این تعداد تنها ۱۶۴ دستگاه بیشتر از ماه نوامبر است.

با این حال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که با وجود کاهش توسعه در نطنز، ذخیره سوخت اتمی ایران طی شش ماه اخیر دو برابر شده‌است.

کاهش کیک زرد

در هفته گذشته رسانه‌های غربی به نقل از مؤسسهٔ علوم و امنیت بین‌المللی مستقر در واشنگتن خبری در مورد به اتمام رسیدن مواد کیک زرد خریداری شده توسط ایران از آفریقای جنوبی منتشر کردند.
علی‌اصغر سلطانیه روز جمعه در این پیوند گفت: «حتی اگر ذخایر کیک زرد به پایان برسد، ما قادر خواهیم بود کیک زرد تولید شده در ایران را با استفاده از معادن اورانیوم خودمان به کار بگیریم.»

وی افزود: «معادن اورانیوم ما کار می‌کنند و ما قادر خواهیم بود کیک زرد خودمان را هم تولید کنیم.»

ایران در دهه ۷۰ میلادی ۶۰۰ تن کیک زرد از آفریقای جنوبی خرید. غنی‌سازی اورانیوم که تأمین‌کننده سوخت رآکتور‌ها است، به عنوان بخشی از چرخه تولید انرژی هسته‌ای لازم است.
ساخت سانتریفوژها یا دستگاه‌های گریز از مرکز نیز در همین زمینه کاربرد دارد. کیک زرد یا اکسید اورانیوم تغلیظ شده ماده‌ای است که برای تهیه اورانیوم غنی‌شده استفاده می‌شود.

ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را همواره صلح‌آمیز اعلام کرده‌است، در حالی که کشورهای غربی به این برنامه با دیده تردید می‌نگرند و آن را پیش‌زمینه‌ای برای دستیابی به جنگ‌افزار هسته‌ای قلمداد می‌کنند.

خبر مرتبط:
انتقاد البرادعی از همکاری ناکافی ایران

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)