تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

تازه‌های نشر هفته

مرئی شدن در ايران: زنان در جامعه معاصر ايران

‌«‌مرئی شدن در ايران: زنان در جامعه معاصر ايران» عنوان کتابی است نوشته دکتر مهری هنربين هاليدی، استاد دانشگاه کانتربری کرايست چرچ بريتانيا.

Download it Here!

خانم هنربين در اين کتاب که به قصد ارائه تصوير متفاوتی از زنان در جامعه امروز ايران برای خوانندگان غربی نوشته شده، ما را با خود در سفرش به ايران و ديدارش با زنان و دختران ايرانی از قشرها و طبقات مختلف، و عموماً تحصيل‌کرده همراه می‌سازد.

خانم هنربين نشان می‌دهد که چگونه دختران و زنان جوان ايرانی در خانه و محل کار، نقش پدر سالارانه و قيم‌مآبانه مردان از پدر گرفته تا برادر، شوهر و همکار را به چالش گرفته‌اند.


نويسنده از طريق مشاهده و گفت و گو با برخی از زنان و دختران، بر نقش موثر و غير‌مستقيم آن‌ها در صحنه سياسی ايران که در تسلط مردان است، تاکيد می‌کند.

اين کتاب در واقع همان‌طور که از نامش برمی‌آيد، ثبت تلاش زنان ايرانی برای ديده شدن و جدی گرفته شدن در فضای مردسالار جامعه امروز ايران و مطالعه‌ای است در‌باره زندگی زنان مسلمان و امکاناتی که در برابر آن‌ها قرار گرفته است.

کتاب «مرئی شدن در ايران: زنان در جامعه معاصر ايران» را انتشارات آی بی توريس با قيمت ۸۵ دلار منتشر کرده است.

سينمای جديد ترکيه

سينمای ترکيه در سال‌های اخير جهش چشم گيری داشته و فيلم های نسل جديد سينماگران اين کشور مثل نوری بيلگه جيلان، زکی دميرکوبوس و سردار اکبر و يلماز اردوگان، موفقيت‌های زيادی در جشنواره‌های جهانی کسب کرده است.

اسومان سونر، نويسنده و منتقد ترک، در کتاب سينمای جديد ترکيه به بررسی تحولات سينمای معاصر ترکيه در بستر تحولات سياسی و اجتماعی دهه نود در اين کشور و ظهور موج نوينی از سينماگران روشنفکر در آن پرداخته است.

به نظر خانم سونر، در طی اين سال‌ها سينمای ترکيه چه سينمای هنری و روشنفکرانه و چه سينمای تجاری و عامه‌پسند آن، هر دو با مفاهيمی چون هويت، تعلقات اجتماعی و خاطره قومی سرو کار داشته است.


در حالی که سينماگران تجاری، راه حل‌های قطعی و غيرواقعی برای معضلات اجتماعی ترکيه ارائه می‌دهند، سينمای مستقل و هنری اين کشور در جستجوی ريشه‌های اين معضلات و نمايش تناقض‌ها و پارادوکس‌های موجود در اين جامعه است.

سينمای جديد ترکيه نخستين کتاب تحليلی است که در‌باره سينمای نوين ترکيه به زبان انگليسی منتشر شده است.

نويسنده آن، اسومان سونر و ناشر آن آی بی توريس و قيمت آن ۳۱ دلار است.

سوفيا لورن: شکل‌گيری يک ستاره

سوفيا لورن از نخستين بازيگران زن اروپايی است که شهرت‌اش از مرزهای کشورش ايتاليا فراتر رفته و به کشورهای ديگر جهان، خصوصاً هاليوود رسيده است. بازيگری که با فيلم نئورئاليستی دو زن ساخته ويتوريو دسيکا، توانايی‌های بازيگری خود را به دنيا ثابت کرد و به شهرت جهانی رسيد. فيلمی که چندين جايزه بين‌المللی از جمله جايزه بهترين بازيگر زن از فستيوال های کن، ونيز و برلين را برای او به ارمغان آورد.

بررسی کارنامه سينمايی سوفيا لورن و چگونگی تبديل شدن او از يک بازيگر ملی به يک ستاره مشهور هاليوود، موضوع کتابی است از پاولين اسمال با عنوان سوفيا لورن: شکل گيری يک ستاره، که به تازگی در بريتانيا منتشر شده است.


نويسنده در اين کتاب به بررسی دلايل پشت پرده موفقيت سوفيالورن در سينمای هاليوود در دهه شصت می‌پردازد. اين‌که چگونه او موفق شد با فيلم‌سازان بزرگی چون جرج کيوکر، مايکل کورتيس، آنتونی مان، مروين لروی، استانلی دانن، چارلی چاپلين و ژرژ پان کوسماتوس کار کند و در مقابل بازيگران سرشناسی چون چارلتون هستون، پيتر اوتول، گريگوری پک، کری گرانت، برت لنکستر و ريچار هريس ظاهر شود.

پاولين اسمال با بهره‌گيری از اسناد و مدارک آرشيوی، نوشته‌های آکادميک، نقدها و مطالب نشريات عامه‌پسند، توانسته تصوير جامعی از اين ستاره زيبای سينمای ايتاليا و جهان در کتاب منحصر به فرد خود ارائه کند.
«سوفيا لورن: شکل‌گيری يک ستاره»، نوشته پاولين اسمال از سوی نشر اينتلکت در بريتانيا و با قيمت ۱۴.۹۵پوند منتشر شده است.

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)