تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

شرودر: آمریکا و ایران مذاکره کنند

گرهارد شرودر، صدر اعظم پیشین آلمان خواستار مذاکره سریع و مستقیم ایالات متحده و ایران شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، گرهارد شرودر که در جریان بازدید خود از تهران سخن می‌گفت اظهار داشت که پیامی از سوی واشینگن برای ایران نیاورده‌است اما در مورد مسائل سیاسی با مقامات ایران صحبت خواهد کرد.

بنا به این گزارش، گرهارد شرودر که از سال ۱۹۹۸ تا سال ۲۰۰۵ صدر اعظم آلمان بود خواستار «یک رویکرد جدید» از سوی ایران و آمریکا برای حل مسائل فی‌مابین شده‌ است.

این درحالی است که چندی پیش آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، در مورد موفقیت یک دیپلماسی مستقیم با ایران ابراز تردید کرده بود.

علت سفر صدر اعظم سابق آلمان به ایران، حضور در آیین گشایش «مؤسسه بین‌المللی سلامت پروفسور سمیعی» اعلام شده ‌است.

پروفسور سمیعی از برجسته‌ترین متخصصان و جراحان مغز و اعصاب در جهان است که مرکز اصلی کار او در آلمان است و موزه ا‌ از جوایز و افتخارات علمی او قرار است با حضور گرهارد شرودر که دوست نزدیک اوست در تهران گشایش یابد.

«مؤسسه بین‌المللی سلامت پروفسور سمیعی» که ایده ایجاد آن سال گذشته و در جریان دیدار پروفسور سمیعی با شهردار تهران از سوی محمدباقر قالیباف پیشنهاد شد روز گذشته (پنج‌شنبه) آغاز به کار کرد.

گرهارد شرودر همچنین قرار است در این سفر چهار روزه با محمود احمدی‌نژادرئیس جمهوری ایران و علی لاریجانی رئیس مجلس دیدار کند.

به گزارش روزنامه آلمانی بیلد، صدر اعظم پیشین آلمان قرار است در این دیدارها در مورد برنامه هسته‌ای ایران نیز گفتگو کند و از مقامات ایرانی بخواهد تا به انکار هولوکاست خاتمه دهند.

محمود احمدی‌نژاد از زمان آغاز ریاست جمهوری خود، هولوکاست را مورد تردید قرار داده‌است.

در عین حال برخی مذاکرات اقتصادی به‌ویژه در مورد صدور گاز ایران به اروپا نیز از جمله اهداف سفر صدر اعظم پیشین آلمان به ایران ذکر شده است.

Share

نظرهای خوانندگان

البته شرودر در گاسپروم فعال است و بيشتر از همه به انتقال گاز ايران از طريق احتمالا روسيه علاقمند است!

-- احسان د ، Feb 20, 2009

آقای شرودر از کشوری می آید که نیاکانش هولوکاست را بوجود آوردند و هر کسی می داند که هر فردی در دنیا تاریخ کشورش را بهتر از دیگران می داند . اگر کسی از هر ایرانی هم بپرسد چه کسی دستور قبل محمدعلی باب و دستور تعقیب پیروان او را داد بدون لحظه ای تامل می گوید امیرکبیر . حل اینکه تفسیر هر کس نسبت به این کار چه باشد متفاوت است یکی می گوید کار خوبی کرد و هستند کسانی هم که می گویند این یک جنایت بوده است . آقای محمود احمدی نژاد که هنوز تاریخ آرادان را هم نمی داند چگونه در مورد یک کشور دیگر اظهار نظر می کند ؟
شرودر از طرف آنکلا مرکل دارای اختیارات تام است به همین دلیل حامل پیامهای زیادی ست علاوه بر آنچه گفته می شود یکی هم اینست که ناتو می خواهد از طریق ایران نیروهای ناتو در افعانستان را تدارک و پشتیبانی کند . چون هم نزدیکترین و هم دارای امکانات دریائی و بندری گناوه و .. نیز هست تا بتواند به جای پایگاه قرقیزستان استفاده کند .
از طرف دیگر در مقابل القائده و طالبان غرب در صدد است که یک جنبش ایمانی ایجاد کند که جنگ شیعه و سنی وارد فاز جدید شود و از نیروهای بسیج و سپاه هم خواسته شود اینطور سرگردان نباشند . و این کرزای بی حال نمی تواند در مقابل نیروهای متعصب پاکستان و افغانستان بایستد .
از طرف دیگر ایرانی ها هم در حال بررسی موضوع هستند که فرد مذاکره کننده را تعیین کنند چون احمدی نژاد و لاریجانی انعطاف لازم برای مذاکره را ندارند به همین دلیل مذاکرات از طریق مجمع تشخیص مصلحت در حال پیگیری ست تا از جناح اعتدالیون و میانه روها یکی را توافق کنند و تا کنون به نظر می رسد روی کروبی تا حدی توافق ایجاد شده است .
ایران جند مسئولیت را باید به عهده بگیرد در آسیای میانه ؛ در خاورمیانه ؛ و در گرجستان یعنی مهار روسیه . غرب در حال بررسی ست که چگونه رابطه ی جمهوری اسلامی با روسیه را به هم بزند . اولین حرکت کوتاه آمدن برای سپر موشکی ست یعنی تا مدتی سپر موشکی متوقف می شود و سپس رابطه ی اقتصادی دندان گیر برای روسیه است تا قید ایران را بزند .
در چند ماه آینده اگر یک سلمان رشدی یا تعدادی دانشجو و یا یک آیت الله کارها را خراب نکند روند کنونی به سمت همکاری ایران با غرب در حال پیشرفت است . و پیشنهادهای آمریکا عطش توسعه طلبی ایران را ارضاء خواهد کرد که ارزش آن بیشتر از غنی سازی اورانیوم خواهد بود . در یک کلام کسینجر پشت قضیه است یعنی کسی که متخصص ایجاد ژاندارمهای منطقه ایست .

-- farhad ، Feb 21, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)